Jurnalul botosanenilor Publicatiile Jurnalul Online Jurnalul Dimineata Botosanilor

   

Anunţuri
Fapt divers
Editorial
Horoscop
Umor
Gastronomie
Pamflet
Remember
Lumea lu' Rotundu
Presa'n gura lu' Rotundu


Număr accesări
Astăzi:
3217
De la 07 Ianuarie 2003
122888866

În afacerea cu apometrele suntem prostiţi pe faţă

  • 14 July 2010, 23:00

O vreme măsurarea apei consumate se făcea doar citindu-se contorul existent la fiecare scară de bloc. După sesizările angajaţilor de la fosta RAJ Apa privind unele furturi de apă, preşedintele Consiliului Judeţean Botoşani, Constantin Conţac, a emis o hotărâre prin care fiecare consumator este obligat să-şi pună contor individual.
Măsura a fost salutată aproape la unison de locatarii blocurilor. Procurarea acestor apometre a ajuns acum să producă durere de cap şi pagubă la buzunar multor localnici. Normele metodologice prevăd că periodic aceste apometre trebuie verificate. Această activitate a generat multe semne de întrebare contabilizate în contul consumatorilor, dar a devenit şi o sursă de căpătuială pentru unii preşedinţi de asociaţii de proprietari.
Pentru firmele care prestează astfel de servicii, apometrele sunt motiv de gâlceavă şi acuzaţii de concurenţă neloială. Dar să vedem care sunt datele ecuaţiei. Oamenii, potrivit sesizărilor pe care le-am primit la redacţie, merg la firmele abilitate să-şi verifice apometrele. Aici li se oferă trei posibilităţi de alegere.
Dacă vor să le fie verificate apometrele şi apoi să le fie montate trebuie să plătească nişte bani şi să aştepte două, trei zile, timp în care firma se ocupă de verificarea metrologică. Dacă nu vor să aştepte câteva zile, pentru a nu plăti apa în sistem pauşal, au altă variantă. Primesc alte contoare, gata verificate şi sigilate.
Preţul este diferit de prima variantă. Pentru a treia variantă optează foarte puţini, preţul fiind mare pentru buzunarul solicitanţilor. Majoritatea locuitorilor optează pentru varianta a doua. În acest caz au avut surpriza să constate că li se dau apometre gata verificate, dar le sunt reţinute cele aduse de ei. Fără nici o justificare. Singura motivaţie este că aşa trebuie să se procedeze.
Au dat bani pe contoarele vechi şi nu concep să le fie reţinute. Ne-am adresat pentru lămuriri unei firme de profil, asupra căreia planau şi unele acuzaţii din partea asociaţiilor de proprietari. Directorul Tehno Alpha SRL Botoşani, Horia Hriţcu spune că „apometrele vechi se opresc oamenilor pentru că primesc altele la schimb. Gata verificate. Dacă le-am da înapoi şi apometrele vechi, ar trebui să le percepem un cost mai mare pentru cele gata verificate pe care le oferim. Asta în cazul că nu vor să aştepte câteva zile. Cât priveşte problemele legate de această acţiune, este un bai mare vizavi de modul în care unele firme fac concurenţă neloială. Cartelul format de firmele Elsaco şi Aqua Term au făcut nişte contracte de colaborare cu şefii de asociaţii. Aceştia, pentru comisionul pe care îl primesc determină proprietarii de apartamente să opteze pentru firma respectivă, în detrimentul celorlalte societăţi. Asta nu-i altceva decât concurenţă neloială. Atât în privinţa acestei practici cât şi în ce-i priveşte pe şefii de asociaţii am făcut deja demersurile juridice care se impuneau. Astfel de practici sunt inadmisibile”, a declarat Hriţcu.
Preşedintele Asociaţiei de Proprietari Sucevei 7, Ioan Balan, nimeni altul decât paznicul de la intrarea în Primăria Botoşani, spune că el a optat să colaboreze cu Elsaco după ce a făcut o selecţie de oferte, printre care şi cea a Tehno Alpha. „Dacă la început erau acreditate doar patru firme care să presteze aceste serviciu, acum au mai apărut şi altele care nu fac decât să intermedieze. Adică iau apometrele de la consumatori le verifică la celelalte firme şi încasează nişte bani. Şi mă refer concret la Sebiana şi Tehno Alpha. Eu am propus proprietarilor din asociaţia Sucevei 7 să facem contract cu Elsaco pentru că aceştia aveau tarife mai mici şi au acceptat plata în trei rate. Acum, directorul Hriţcu degeaba se lamentează. Mai mult chiar, acesta mi-a trimis o adresă prin care practic vrea să mă constrângă să fac contract cu el. A uitat poate că a avut cândva contract cu o asociaţie, prin care se obliga să monteze apometrele şi robinetele aferente. Pentru că nu a mai pus robinetele, deşi luase banii, la un apartament, am fost nevoit, atunci, să golesc toată instalaţia blocului ca să se remedieze situaţia apartamentului respectiv”, a declarat Ioan Balan.
Directorul Hriţcu spune că „recomandarea sau impunerea ca această operaţiune să fie făcută de o firmă sau alta, cât şi negocierea preţurilor cu anumite societăţi în detrimentul altora, este faptă gravă potrivit Legii concurenţei. Deţinem probe că şi alte asociaţii se implică în acest mod şi emit acte fiscale în numele firmelor favorizate. Vom solicita anchetarea celor vinovaţi şi despăgubiri pentru daunele pricinuite de această practică ilegală”.
El mai spune că mulţi preşedinţi de asociaţii sunt, practic, comisionari ai firmelor recomandate. La drept vorbind, şi pe contractul încheiat între Elsaco şi Asociaţia de Proprietari Sucevei 7 am constatat aşa ceva. Contractul respectiv este semnat de către Elsaco şi este parafat şi semnat şi de către Balan, în numele Asociaţiei. Între cele două parafe, mai este una. Tot a lui Balan, dar deasupra scrie clar: colaborator.
„Mie nu mi-au propus astfel de colaborări pentru că ei ştiu că nu fac astfel de mânării. Mă voi plânge la Consiliul Concurenţei pentru că aceşti preşedinţi au dat chiar dispoziţii ca femeile de serviciu să-mi rupă afişele. Şi culmea, eu am preţurile cele mai mici şi am şi un stoc tampon de apometre de la firme de prestigiu. Când am fost la asociaţiile 8, 9, 10, 11, locatarii au sărit asupra mea. Pentru că erau duşi în eroare de către preşedinţi. Doar asociaţia de vizavi de Şcoala 7 are verticalitate”, a mai spus directorul Tehno Alpha.
În timp ce şefii de asociaţii se ceartă cu unele firme sau reprezentanţii respectivelor firme se ceartă între ei, locatarii continuă să aibă nedumeriri şi să plătească pe post de fraieri. Potrivit ofertelor, pentru verificarea metrologică plus montarea şi demontarea unui apometru, la Elsaco tariful este de 200 mii lei iar la Tehno Alpha 220 mii lei.
Dar spre deosebire de cea de a doua firmă, prima nu precizează dacă preţul conţine şi taxa de sigilare de 87 mii lei percepută de Apa Grup pentru sigilare şi deplasare. Sigilarea şi montarea apometrelor se fac în prezenţa unui angajat al Apa Grup. Preţurile pentru un contor reabilitat sau unul nou de asemenea sunt diferite.
Până la înţelegerea clară a modului de funcţionare a acestei afaceri, oamenii vor continua să ducă vechile apometre la schimb cu altele „reabilitate”. Potrivit gestionarei societăţii Tehno Alpha, contoarele vechi, neverificate, ce se iau de la unii sunt vândute altora după verificare, în categoria „reabilitate”. O afacere de îmbogăţire a unor firme, a regiei Apa Grup, a şefilor de asociaţii, totul pe seama posesorilor de contoare.
La Botoşani este posibil orice, pentru că cei care ar trebui să stopeze astfel de abuzuri, precum Parchetul, Poliţia, Prefectura, Consiliul Judeţean şi Primăria se ocupă de orice mărunţiş, numai de marile probleme ale comunităţii nu. (Marian MOROŞAN)
JD 25.04.2005

Drepturile de autor sunt rezervate proprietarului de domeniu. Responsabilitatea pentru eventualele consecinte juridice generate de copierea, multiplicarea si difuzarea textelor si fotografiilor de pe acest site revine persoanei in cauza.

Horoscop
Bancul zilei: Moştenirea lăsată de prostituată
Batalul lui Ghiorghiţă behăie la loc de cinste
Botoşanii îi pot oferi lui Băsescu soluţia independenţei energetice
Filmuleţ Schitul Balş
Alianţa DA – neutralizator pentru urmăriţii penal
Ioan Rotundu
Program Tv SOMAX
Jurnalul de Dimineaţă

Blogul lui Rotundu
Arhivă


Ultimele articole de pe blog