Mai întâi am trecu în revistă singurul bloc de locuinţe sociale din sat, rămas ca amintire de la Ceauşescu. Dacă în urmă cu un an arăta ceva mai binişor, acum l-am găsit locuit doar pe jumătate sănătos. Cealaltă jumătate din clădire este devalizată. Geamurile, uşile au dispărut iar zidurile încep să se macine şi ele sub efectele intemperiilor (foto 1). Spaţiul are o chiriaşă pe nume Ostafie. Numai că aceasta este de mai mulţi ani plecată în Italia iar în ultima perioadă n-a mai dat pe acasă. Aşa că, sătenii, gospodari cum sunt unii pe seama bunurilor altora, au luat şi ei ce au crezut de cuviinţă.
Firesc ar fi fost ca de la Primăria Truşeşti, proprietara blocului, să fie luate măsuri şi locuinţa pusă la dispoziţia unei alte familii. Viceprimarul Liviu Coteaţă locuieşte nu de parte de bloc şi cunoaşte situaţia., Dar, mi-a şoptit un sătean Liviu o susţine pe Ostafie pentru că este protejata lui. Femeia plăteşte chiria, chiar dacă n-a mai dat pe acasă. Aşa spune Liviu că ea plăteşte chiria.
Poate că o fi plătind plătind chiria, dar de devalizarea clădirii cine răspunde? Că viceprimarul Liviu Coteaţă are şi el anumite păcate pe conştiinţa de ales al comunităţii.
Proprietar al unor utilaje agricole, Coteaţă a acumulat avere arând terenurile la săteni şi cultivându-le. Aşa a câştigat simpatii şi a fost ales consilier local PSD. Iar de pe această poziţie i-a fost uşor să-şi convingă colegii consilieri să-l voteze viceprimar. Numai că acum utilajele sale agricole sunt înşirate pe sub gardul de la stradă, adică pe teren public (foto 2), fără a plăti ceva la Primărie pentru că ocupă strada pe unde vine şi pleacă mortul de la biserică.
Peste drum de casa viceprimarului se află, celebra de acum, biserică a satului în curtea căreia se ridică o biserică nouă. Până acum trei preoţi au strâns bani de la săteni să ridice o biserică nouă dar lucrările se mişcă în mers de melc. Fotul preot Gabriel Ivasuc, beţiv, curvar şi violent, aflat sub protecţia protopopului Lucian Leonte, a strâns sume de bani în cuantum necunoscut de săteni. A turnat o temelie nouă de biserică, renunţând la temelia deja turnă de preotul antecesor pe motiv că el va ridica una mai spaţioasă.
Până la urmă, prin articolele scrise şi reportajele realizate despre isprăvile nemaipomenite ale preotului Ivasuc, cei de la Mitropolia Iaşi au decis să-l ascundă pe alte meleaguri. I-aluat locul preotul Cezar Leonte despre care se spune că nu este rudă cu protopopul Lucian Leonte dar care este protejat de protopop.
Pe actualul paroh l-am descoperit cum, într-o combinaţie extrem de suspectă cu senatorul nevastă de şofer Doina Federovici, în decembrie 2014 a primit de la Departamentul cultelor Bucureşti suma de 50 mii lei pentru a ridica biserica. Banii au fost spălaţi printr-o firmă de construcţii din Botoşani iar în final părintele şi-a ridicat o mândreţe de vilă în Truşeşti.
Deşi satul Buhăceni are casă parohială destul de potrivită nevoilor unui preot, parohul face naveta de la Truşeşti. Părintele Cezar Leonte a terminat de amenajat vila aşa că arm cam fi fost timpul să termine de ridicat şi biserica.
Deocamdată s-a ridicat zidul cam la un metru de pământ (foto 3). Părintele, spun sătenii, a strâns bani mulţi de la ei şi ar fi trebuit ca biserica să fie gata. Echipa care lucrează acum la zidărie mi s-a spus că este adusă din Suceava şi că părintele ar avea un anumit aranjament cu patronul sucevean.
O fi având şi părintele Cezar în construcţie vreo casă de vacanţă pe la munte, că se poartă, aşa că echipa suceveană lucrează o zi la biserică şi două cine ştie prin ce zonă de munte, motiv pentru care lucrările la biserică merg aşa încet.. E o speculaţie, dar altă explicaţie n-am primit de la săteni de ce nu este gata biserica dacă părintele a strâns suficienţi bani. Încurcate-s căile Domnului dar ale preoţilor sunt de nedescurcat!