Unul din obiectivele principale ale momentului în învăţământ este în opinia lui Adrian Lăcătuş, inspector şcolar general adjunct în cadrul Inspectoratului Şcolar Judeţean (IŞJ), necesitatea de a facilita creşterea ratei de angajare a absolvenţilor şi de îmbunătăţire a calităţii. Calitatea educaţiei reprezintă o prioritate pentru orice instituţie, organizaţie sau unitate de învăţământ, precum şi pentru angajaţii acestora. "Calitatea în educaţie va fi asigurată prin planificarea şi realizarea efectivă a rezultatelor aşteptate ale învăţării, prin monitorizarea rezultatelor, prin evaluarea internă şi externă a acestora. Scopul principal îl constituie îmbunătăţirea continuă a rezultatelor în educaţie", a declarat Adrian Lăcătuş. La nivelul fiecărei organizaţii furnizoare de educaţie se înfiinţează comisii pentru evaluarea şi asigurarea calităţii. Componenţa acestei comisii va cuprinde un număr relativ egal de reprezentanţi ai corpului profesoral, ai părinţilor în cazul învăţământului preşcolar, primar şi gimnazial, ai elevilor în cazul învăţământului profesional, liceal şi postliceal şi, nu în ultimul rând, reprezentanţi ai comisiilor locale. Inspectorul şcolar general adjunct a menţionat că pentru prima dată, această comisie cuprinde reprezentanţi ai furnizorului, reprezentanţi ai beneficiarilor direcţi şi ai angajatorilor. "Comisia elaborează şi coordonează aplicarea procedurilor şi activităţilor de evaluare şi asigurare a calităţii, aprobat de conducerea organizaţiei furnizoare de educaţie", a spus Adrian Lăcătuş. Comisia elaborează anual un raport de evaluare internă privind calitatea educaţie în organizaţia respectivă. Raportul este adus la cunoştinţa beneficiarilor şi este pus la dispoziţia evaluatorului extern. Tot în sarcina comisiei cade şi elaborarea de propuneri de îmbunătăţire a calităţii educaţiei. Pentru evaluarea externă a calităţii s-a înfiinţat Agenţia Română de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Preuniversitar (ARACIP). Evaluarea externă a calităţii educaţiei cuprinde evaluarea capacităţii instituţionale a organizaţiei furnizoare de educaţie, evaluarea capacităţii instituţionale a managementului calităţii la nivel instituţional. Sunt evaluate calitatea programelor de studiu oferite, concordanţa dintre evaluarea internă şi situaţia reală. Se face, totodată, şi o comparaţie transinstituţională pentru acelaşi tip de program de studiu oferit de diferite organizaţii furnizoare de educaţie. (Petronela MELENCIUC)