Ministrul Ecaterina Andronescu a mai spus cu câteva zile în urmă că în aceeaşi nouă lege este prevăzută şi o evaluare a cunoştinţelor elevilor care termină clasa a IV-a, pentru ca profesorii din ciclul gimnazial să cunoască nivelul copiilor. S-a convenit şi asupra modalităţilor în care se va face trecerea de la gimnaziu la liceu, şi anume, pe baza unei evaluării continue în anii de gimnaziu. În proiect se precizează şi ca după clasa a IV-a să urmeze evaluarea competenţelor de bază, astfel încât atunci când elevul va fi preluat în clasa a V-a, profesorul să ştie nivelul de acumulare. Cât despre modalităţile de trecere de la gimnaziu la liceu, acestea se vor face continuu în anii de gimnaziu, va fi o evaluare de tip internaţional, după cum a anunţat ministrul Andronescu.
Şi în ceea ce îi priveşte pe absolvenţii de liceu nu lipsesc surprizele. Legat de testarea absolvenţilor clasei a XII-a, ministrul Andronescu declara recent că "s-a convenit asupra competenţelor care se evaluează la sfârşitul ciclului liceal, printre care competenţele informatice care vor fi evaluate pentru toţi absolvenţii de liceu, indiferent de profil"
. Viitorul Cod al Educaţiei face referire şi la examenul de bacalaureat. Examenul de Bacalaureat va fi structurat pe două etape. Prima etapă se desfăşoară pe parcursul clasei a XII-a şi presupune evaluarea unor competenţe, cum sunt cele de comunicare în limba română sau în limba maternă, competenţe digitale şi evaluarea competenţelor lingvistice. Această din urmă evaluare se va finaliza cu obţinerea unui Europass, a unui certificat european care atestă diferitele niveluri de cunoaştere a limbii străine.
A doua etapă este examenul propriu-zis de Bacalaureat, care constă în trei probe scrise, patru pentru cei care studiază şi limba maternă. Limba şi Literatura Română, comună pentru toată lumea, Matematica obligatorie pentru cei care fac secţiile ştiinţifice, respectiv Istoria, obligatorie pentru cei din zona socio-umană. Cea de-a treia probă va fi la alegere din ariile curriculare specifice.
Ministrul Educaţiei a declarat la întâlnirea cu reprezentanţii sindicatelor din învăţământ că îşi doreşte ca aceste modificări să intre în vigoare încă de anul acesta. În opinia cadrelor didactice, actuala formă de examen de bacalaureat trebuie să se modifice pentru ca bacalaureatul să fie mai credibil. Numărul de probe va fi redus pentru ca elevii să nu fie tentaţi să copieze.
Modificarea metodologiei de Bacalaureat este acum discutată cu partenerii de dialog social, în cadrul proiectului de Cod al Educaţiei care va fi trimis în Parlament la 1 septembrie. (Doina Marcu)