Un subiect sensibil, ocolit sau tratat cu eufemisme şi infinite precauţii, de teama miliţienilor political corectness, a fost repus pe tapet de Teodor Baconsky (1), ministrul romān de Externe, cu ocazia īntrevederii, din 12 februarie, cu Pierre Lellouche, secretarul de stat francez pentru Afaceri Europene.
Baconsky a spus, printre altele: Avem nişte probleme fiziologice, naturale, de infracţionalitate īn sīnul unora dintre comunităţile romāneşti, īn special īn rīndul comunităţilor cetăţenilor romāni de etnie romă."
Imediat, gardienii "corectitudinii politice" şi apărătorii minorităţilor de tot soiul s-au mobilizat şi au cerut demisia lui Baconsky pentru declaraţii rasiste. Poate că demnitarul romān va fi adus şi la judecata Consiliului Naţional pentru Combaterea Discriminării. Dar problema nu se va rezolva aşa. Dacă Baconsky va fi sancţionat, cel mult, vom tăcea mai departe īn chestiunile dureroase, pentru a nu fi consideraţi rasişti, xenofobi, naţionalişti, antieuropeni etc.
Nu trebuie să-l credem pe cuvīnt pe ministrul de Externe, dar realitatea ne obligă să ne punem cīteva īntrebări de bun-simţ, la care, dacă răspundem cu acelaşi bun-simţ, riscăm să fim consideraţi "nazişti" sau "legionari".
De pildă, eu unul mă īntreb:
1. De ce majoritatea cerşetorilor "profesionişti" de pe străzile oraşelor romāneşti (dar şi ale unor mari capitale europene) sīnt ţigani?
2. De ce infracţionalitatea īn rīndul ţiganilor este la un nivel mai ridicat decīt īn cel al romānilor sau maghiarilor (cel puţin aşa reiese din relatările presei)?
3. De ce gradul de alfabetizare este anemic īn comunitatea ţigănească?
4. De ce ajung atīt de puţin ţigani să absolve o facultate, īn condiţiile īn care au locuri rezervate, fără examen şi fără taxe, īn universităţi?
5. De ce pīnă şi ţiganii foarte bogaţi, cu case uriaşe (şi multe turnuleţe), au o igienă precară?
6. De ce, īn pofida a nenumărate proiecte derulate de 20 de ani īncoace pe banii statului romān sau ai UE, comportamentul public al majorităţii ţiganilor este scandalos? (Aşa se explică faptul că, īn toate sondajele de opinie, celelalte etnii nu vor să aibă vecini sau colegi de serviciu ţigani.)
7. Cīţi ţigani cinstiţi, gospodari, curaţi şi şcoliţi cunoaştem fiecare dintre noi? Spune asta ceva despre majoritatea acestei etnii? (2)
8. De ce mari state europene, ca Italia sau Franţa, altminteri considerate democratice şi tolerante, se plīng că au necazuri cu ţiganii emigraţi din Romānia?
Şi mă opresc aici, dar puteţi completa dvs. cu numeroase alte īntrebări, fără īndoială. Sigur că sīnt multe explicaţii privitoare la conjuncturi, la context, dar oare să fie suficiente şi acoperitoare?
Īn condiţiile unui răspuns sincer la īntrebările de mai sus, cred că ministrul Baconsky mai degrabă i-a scuzat pe ţigani, decīt i-a acuzat. Iar distincţia īntre cetăţenie şi etnie trebuia operată, pentru că ne-am săturat ca romānii să tragă ponoasele pentru ţigani prin toată lumea.
Note
:
1. Am preferat să folosesc numele de scriitor al ministrului de Externe şi nu pe cel din buletin (Baconschi), pentru că este mai cunoscut.
2. Īn virtutea meseriei mele de jurnalist, mai ales, am cunoscut de-a lungul vieţii mulţi ţigani. Unii mi-au plăcut pentru talentul lor (de muzicanţi sau mici meseriaşi), dar foarte puţini mi-au cīştigat respectul (cam cīte degete ai la o mīnă) şi doar unul mi-a devenit prieten (un foarte bun prieten, pe care īl preţuiesc şi pentru cum dezminte părerea generală că toţi ţiganii sīnt o apă şi-un pămīnt).
Un articol de Caludiu Tarziu
Romanian Global News