Biserica ortodoxă armeană „Sfânta Maria” din Botoşani este clădită în anul 1350, data cea mai veche când e pomenită vreo biserică armeană în Ţările Române.
În jurul bisericii „Sfânta Maria” a existat, conform obiceiurilor timpului, primul cimitir ce cuprindea pietre funerare de marmură, lucrate artistic şi cu inscripţii deosebite prin conţinutul lor, fapt ce l-a determinat pe Nicolae Iorga să le publice în lucrarea „Inscripţii botoşănene”. Iată spre ilustrare un exemplu: “Avedic Flora. Mormântul de odihnă al cinstitului Avedic Sohag Bolfosul şi al soţiei sale Flora”.
După ce cimitirul s-a mutat lângă cel ortodox “Eternitatea”, noile morminte au devenit o veritabilă colecţie de monumente de o rară frumuseţe şi mare valoare artistică, semnată de mari artişti plastici ai geniului, de peste hotare: mormântul lui Garabet Ciolac 1908, monument semnat de R. Streschnak – Viena, medalion de bronz de Hans Bernard – Viena; monumentul lui Simion şi Suzana Ciomac, 1893, monument de Lzvitis şi Niforatos; mormântul lui Avedic şi Vartenic Goilov, 1916, monument de D.A. Pellegrinetti –Botoşani, mormânt care face parte din rezervaţi, parte din rezervaţia de artă plastică a cimitirului armenesc; mormântul lui Cristea Gailov, 1888, monument de F. Gabiani – Genova.
Se cuvine să spunem în câteva rânduri despre cel care a fost D.A. Pellegrinetti. Născut în regiunea Cararei? din Italia, a venit spre sfârşitul secolului al XIX-lea în România împreună cu alţi specialişti pentru a contribui la lucrările de înfrumuseţare (în marmură) a unor mari edificii din Bucureşti. De aici a ajuns la Botoşani, în acelaşi scop. Şi-a deschis un atelier pe strada Vânători în care se executau, la comandă, monumente de artă plastică. (Elena Florica Şuster)