Printre ultimele comunicate primite la redacţie din partea preşedintelui Consiliului Judeţean Botoşani, Doina Federovici (foto cu Liviu Dragnea), unul mi-a atras atenţia în mod special. Prin acest comunicat Federovici s-a lăudat că „Consiliul pentru Dezvoltare Regională Nord - Est a selectat în ultima şedinţă Drumul „Vămii”, Hăneşti – Vlăsineşti – Săveni – Drăguşeni – Coţuşca – Rădăuţi Prut”.
Selectarea nu înseamnă că s-a aprobat şi proiectul care, deocamdată, va trebui întocmit. Pentru întocmirea proiectului Federovici a solicitat „suma de 3.178.158 lei, inclusiv TVA, pentru elaborarea documentaţiilor tehnico-economice necesare realizării investiţiei, şi anume: întocmirea studiilor de specialitate, a expertizelor tehnice, a studiului de fezabilitate, a proiectului tehnic şi obţinerea avizelor necesare demarării investiţii. De asemenea, din aceste fonduri se va face şi verificare tehnică de specialitate a documentaţiei tehnico-economice.”.
Este evident că rostul comunicatului este unul electoral în beneficiul candidaţilor PSD Botoşani pentru alegerile de duminică. Stă în obiceiul Doinei Federovici să mintă prin comunicate, să ne manipuleze şi trebuie să recunosc că sunt mulţi botoşănenii care cad în astfel de capcane, luându-le drept realităţi.
Se mai spune în comunicat că valoarea investiţiei va fi „de aproximativ 40 de milioane de euro, va fi finanţat din Programul Operaţional Regional Nord - Est 2021-2027”.
Dar să clarificăm enigma apariţiei Drumului „Vămii” despre care fostul preşedinte Costică Macaleţi n-a pomenit, el fluturându-ne sub nas, vreme de 4 ani, minciuna cu „Drumul strategic” care în momentul de faţă este cel mai distrus drum judeţean de pe raza judeţului nostru.
Drumul „Vămii” este de fapt un segment al drumului judeţean 282 care străbate judeţul de la SE, satul Rediu, comuna Răuseni, îndreptându-se spre NNV prin localităţile Hlipiceni – Todireni – Albeşti – Truşeşti – Dângeni – Hăneşti – Vlăsâneşti – Săveni – Drăguşeni – Coţuşca cu cap de linie Vama Rădăuţi Prut..
Segmentul de drum Rediu – Hăneşti, cu o lungime de aproximativ 50 km, face parte din drumul strategic al lui Macaleţi şi este cel mai distrus, aproape imposibil de circulat.
Culmea, segmentul Hăneşti – Rădăuţi Prut, lung de aproximativ 35 km, este şi cel mai bun, fiind reparat aproape pe toată lungimea în acest an şi nu ar fi o prioritate pentru o astfel de investiţie, prioritatea fiind pentru celălalt segment.
Este important de ştiut că segmentul de drum 282 dintre Rădăuţi Prut şi Săveni este denumit în limbajul locului „Drumul contrabandei” pentru că pe aici se scurg ţigările de contrabandă spre interiorul judeţului şi as ţării. În schimb, acest drum nu este prea solicitat pentru trecerea vămii în Republica Moldova pentru că circulaţia intensă se face prin cealaltă parte, adică prin Darabani.
Dar trebuie ştiut că senatorul PSD Lucian Trufin este din Vlăsâneşti, ce face echipă cu boss-ul cel mare, baronul PSD de Săveni, Relu Târzioru iar mai sus de Săveni, la vreo 7 km se află primarul PSD de Drăguşeni, Eugen Nechita, cunoscut ca şef al mafiei locale şi locotenent al grupării patronată de boss-ul Relu Târzioru.
Faptul că segmentul porneşte din Hăneşti, via Vlăsâneşti, , aş pune această decizie pe seama senatorului Trufin care are un filing pentru Hăneşti, plăcându-i o „floricică” ce creşte în curtea vecinului de peste drum de casa primarului Costel Matei.
Uriaşă este şi suma estimată drept cost al modernizării celor vreo 35 de km, cele 40 milioane de euro însemnând în lei aproape 200 de milioane, ceea ce ar însemna un cost de modernizare de 5,7 milioane lei/km. Constructorii susţin că l km de drum asfaltat, pornind lucrarea de la pământ, cu eventuale podeţe şi rigole, poate ajunge cel mult la 2 milioane lei.
Ori segmentul Hăneşti – Rădăuţi Prut este deja asfaltat, modernizarea urmând a consta într-un nou strat de asfalt şi eventuale rigole pe raza localităţilor străbătute. Singura problemă importantă ar fi la ieşirea din Săveni spre Podriga, loc unde terenul are o uşoară instabilitate şi se cere consolidarea lui.
Dar, cum spuneam, socialistul Macaleţi ne-a dus cu preşul, adică cu „Drumul strategic” vreme de 4 ani. Federovici îi calcă pe urme cu Drumul „Vămii”pentru care doar s-a făcut selecţia proiectului, fără a fi aprobată şi finanţarea. Nu ştiu de ce dar am credinţa că după alegerile de duminică nu vom mai auzi de acest drum.