Unul dintre aspectele cele mai importante ale sistemului educaţional preuniversitar este examenul de bacalaureat. Examenul maturităţii reprezintă o etapă decisivă pentru conturarea viitorului elevilor. În prezent, media sau notele obţinute la examen pot reprezenta criteriul de admitere a elevilor în învăţământul universitar. Totodată, rezultatele reflectă munca şi cunoştinţele elevilor acumulate în cei 12 ani de studiu.
În contextul adoptării de către Ministerul Educaţiei Naţionale a Ordinului Ministrului numărul 3544 din 15.04.2013 prin care a fost stabilit cadrul general de organizare şi desfăşurare a admiterii în învăţământul superior, Consiliul Naţional al Elevilor manifestă dezaprobarea privind reintroducerea prevederii de la punctul 3 al Art. 12 la mai puţin de un an de la introducerea admiterii pe bază de examen, considerată a fi cea mai bună metodă de a realiza o selecţie relevantă şi corectă. Conform articolului 12, punctul 3 al OMEN, La calculul mediei generale de admitere la studii universitare de licenţă şi de master pot fi luate în considerare notele de la probele de bacalaureat, media de la bacalaureat, licenţă şi/sau notele din anii de studii, după caz, conform metodologiei proprii.
Facultăţile au posibilitatea să stabilească pe baza propriei metodologii utilizarea notelor din anii de studiu ca metodă de admitere, influenţând astfel elevii să se îndrepte spre aceste facultăţi, în detrimentul celor care organizează examen de admitere.
Consiliul Naţional al Elevilor, reiterează ideea că, în calitate de structură consultativă a Ministerului Educaţiei Naţionale, astfel de propuneri trebuie dezbătute, atât în cadrul structurilor reprezentative ale elevilor, cât şi a studenţilor şi chiar a păriniţilor, iar decizia aplicării unor modificări ar trebui să reflecte necesitatea măsurilor, analiza nevoilor şi să corespundă soluţionării acestora.
De asemenea, considerăm că aceste modificări tardive ale regulilor de organizare a procesului de admitere în universităţi îi determină pe elevi să pună accentul pe notele obţinute în timpul liceului şi nu pe calitatea cunoştiinţelor şi competenţelor, care necesită a fi acumulate pentru promovarea examenului de Bacalaureat şi a unui examen de admitere. Nu în ultimul rând, o asemenea schimbare în contextul unei perioade foarte scurte de timp, înaintea examenului, poate creea confuzii în rândul elevilor, aceştia nefiind orientaţi spre a obţine notele necesare admiterii la facultate pe parcursul ultimului an de studiu,admiterea realizându-se până în prezent doar prin cele două modalităţi anunţate la începutul anului şcolar.
În urma analizării situaţiei, Consiliul Naţional al Elevilor solicită Ministerului Educaţiei Naţionale păstrarea ca modalităţi de admitere în învăţământul universitar a mediei/notelor obţinute la probele examenului de bacalaureat şi a examenului de admitere, organizat de către facultăţi, în baza propriei metodologii. Astfel, facultăţiile vor fi nevoite să menţină standardele calitative ridicate, prin evaluarea corectă a nivelului de pregătire al elevilor.
În speranţa unei soluţionări pozitive, manifestăm interesul de a colabora cu MEN în sensul elaborăriii unor politici educaţionale privind domeniul de învăţământ preuniversitar participând activ la adaptarea lor la nevoile elevilor.