Jurnalul botosanenilor Publicatiile Jurnalul Online Jurnalul Dimineata Botosanilor

   

Evenimente
Politică
Anunţuri
Editorial
Horoscop
Umor
Religie
Anchete
Lumea lu' Rotundu
Presa'n gura lu' Rotundu

1 EURO = 4.8697 lei
1 USD = 3.9827 lei


Număr accesări
Astăzi:
16135
De la 07 Ianuarie 2003
83681146

Consideraţii pe seama peşterii unde se spune că s-a adăpostit apostolul Andrei

  • Ioan Rotundu
  • 29 November 2020, 19:21
Arhiepiscopul Teodosie al Tomisului este un as în a promova puterea Bisericii prin scandaluri legate de anumite evenimente religioase. El este cel care a inventat a doua Înviere la Paştele din acest an, el i-a adunat pe preoţii din eparhie să-l însoţească la DNA, în scop vădit de intimidare a procurorilor şi de a stârni compătimire în rândul credincioşilor, el a stârnit acum un scandal naţional pe seama pelerinajului de la peştera atribuită ca adăpost pentru apostolul Andrei.
Au fost pelerinaje la Iaşi, la Bucureşti dar nu s-a dat naştere unui scandal naţional de asemenea proporţie cum a reuşit arhiepiscopul Teodosie, un impostor fost informator al Securităţii, un jefuitor de fonduri europene, un făuritor de diplome teologice false contra unei taxe de mii de euro, un patron de hotel la Dorna Candreni unde se petrec lucruri necurate etc.
Dar să clarificăm povestea teologică a apostolului Andrei pentru a putea înţelege cum a creştinat el Dacia Romană, mai ales Dobrogea, şi dacă poate fi el considerat patronul României.
Andrei este evreu iudeu născut în anul 6 i.e.n., adică cu 2 ani înainte de Iisus din Nazaret, şi el tot iudeu. Isus, potrivit uneia din evanghelii, ar fi fost trimis la început de către Caiafa la socrul Ana, care l-ar fi retrimis înapoi la Caiafa, declinând competenţa interogatoriului, a sfârşit crucificat. De fapt Isus a plătit cu viaţa pentru că a propovăduit public corupţia instalată în rândul preoţilor din templul Ierusalimului, violenţa promovată prin Vechiul Testament şi mai ales pentru că a stricat lui Ana şi Caiafa afacerile bănoase din templu.
A fost o răfuială între evrei de pe urma căreia s-a născut o nouă religie iar la Vechiul Testament ( adoptat de înţelepţii evrei greci în mijlocul secolului al III-lea î.e.n. s-a alăturat Noul Testament definitivat tot de evreii greci la sfârşitul anului 120 e.n. După crucificarea lui Isus, apostolii care i-au urmat învăţăturile s-au întrunit în Sinodul Apostolic care a avut loc în jurul anilor 49-50 e.n. la Ierusalim. Ei au tras la sorţi pentru a decide unde va merge fiecare.
În Tradiţia Bisericii, Apostolului Andrei i-a revenit Scytia (Dobrogea). Nu se ştie anul când a ajuns în Scytia, pentru că a mai stat cu fratele său în zona Asiei Mici, în Turcia de azi, şi n-a zăbovit prea mult timp pe aici pentru că s-a deplasat în nordul Mării Negre, la popoarele slave, de unde se va deplasa în Patras, oraş grecesc important şi unde în anul 60 îşi va găsi sfârşitul.
Este ştiut că apostolii care au răspândit religia fondată de Isus nu cuvântau în mediile rurale pentru că n-ar fi fost înţeleşi, ei cuvântând în greaca veche. Acţionau în oraşele reprezentative administraţiei de care aparţineau şi mai ales, acolo unde era cunoscută limba greacă veche. În Dobrogea, Andrei o fi predicând grecilor evrei şi neguţătorilor din cetăţile greceşti Histria, Calatis, Tomis înşirate salbă pe malul Mării Negre. Este şi perioada când Dobrogea a trecut sub stăpânirea Imperiului Roman iar împărat în acele vremuri era năbădăiosul Nero, duşmanul de moarte al creştinilor .
Aşadar, nu putem vorbi de o creştinare a dacilor într-o perioadă când cei din cetăţe îl slăveau pe Zeus şi Afrodita iar ruralii pe Zamolxis şi aveau de luptat cu romanii care aveau să-i ocupe 50 de ani mai târziu. Sub ocupaţia romană dacii habar nu aveau de iudeul Isus şi religia fondată de el. Să mai adăugăm faptul că şi grecii din cetăţile dobrogene şi ar fi imposibil să credem că după câteva cuvântări ale apostolului Andrei ei s-au lepădat de credinţa cu care s-au născut şi au devenit creştini peste noapte.
Creştinarea dacilor se va face treptat, în decurs de secole şi va fi realizată de o nouă generaţie de apostoli care s-au format prin studii în Grecia şi Constantinopol şi care fiind cunoscători ai limbii dacilor şi a obiceiurilor locului le-a venit mult mai uşor să răspândească învăţătura lui Isus.
Simboluri creştine care provin din primul mileniu de după Isus sunt puţine pe teritoriul României de astăzi. În Histria s-a descoperit o bazilică creştină ce ar proveni de prin secolul IV e.n. dar trebuie să avem în vedere că cetatea era populată de greci iar învăţăturile lui Isus au pătruns repede în Grecia prin evreii greci. Nu s-au găsit urme de lăcaşuri de credinţă creştină pe teritoriul Dobrogei locuit de sciţi şi traci.
Cel mai probabil este că religia creştină s-a răspândit pe teritoriul Daciei după anul 274, când s-a creat un vid al credinţei, al administraţiei şi mai ales s-a declanşat valul de năvăliri, noii veniţi aducând cu ei obiceiuri care includeau deja elemente creştine. Revenind la peştera atribuită ca adăpost al apostolului Andrei nu există dovezi documentare în acest sens şi este greu de crezut că un cunoscător al limbii greceşti şi ebraice să nu-şi fi găsit adăpost în casa unui bogat grec sau evreu, mai ales că Andrei era o persoană educată, cu ştiinţă de carte.
În timpul stăpânirii romane nu s-a consemnat că peştera a fost gazda apostolului Andrei şi nici ulterior, deşi Dobrogea a fost mereu teritoriul unde negustorii şi învăţaţii vremii aveau obiceiul să consemneze evenimentele care marcau viaţa cetăţii.
Abia prin 1943, invocându-se tradiţia populară, peştera a fost studiată de către preotul Constantin Lembrău care a decretat, fără argumente istorice credibile, că ea a fost adăpostul apostolului Andrei. În 1944, după construirea unei turle şi a unui zid de protecţie peştera a fost sfinţită, după care s-a aşternut uitarea. Abia după 1989, când s-a început construcţia unei mănăstiri, peştera a început să fie promovată în stilul Bisericii noastre iar credincioşii să înceapă pelerinajul. Astăzi, peştera este cunoscută în plan naţional şi se bucură de o prosperitate financiară demnă de invidiat de către alte mănăstiri.
Concluzia mea este că apostolul Andrei a fost primul discipol al lui Isus care a călcat pe pământul Dobrogei şi a adus cu el învăţăturile pe care le-a împărtăşit grecilor şi evreilor din cetăţile de pe malul Mării Negre, învăţătură care avea să se răspândească în rândul sciţilor, tracilor şi dacilor peste secole.
Dar că apostolul Andrei ar fi cel care a creştinat poporul român cred că este o decizie subiectivă a Bisericii care înlătură pe nedrept munca de creştinare a altor suite şi mii de adepţi ai creştinismului care au cutreierat Dacia şi, ulterior, provinciile româneşti secole la rând. Putem vorbi de credinţa creştină pe meleagurile ţării noastre abia după Schisma din 1054 iar primele forme administrative de organizare ale Bisericii apar după anul 1.300.

Drepturile de autor sunt rezervate proprietarului de domeniu. Responsabilitatea pentru eventualele consecinte juridice generate de copierea, multiplicarea si difuzarea textelor si fotografiilor de pe acest site revine persoanei in cauza.


Bancul săptămânii: Oportunitate matrimonială imorală
Horoscopul săptămânii 23 – 29.11.2020
Tupeul şi sfidarea autorităţilor de către Teodosie vine de la Mache
Ioan Rotundu
Epigrama săptămânii
Ioan Mamaische
Mici, bere și dosare penale à la Vanghelie-PSD pentru candidaţii USR PLUS din Botoşani
Cine şi ce interese are cu făcătura numită Drumul „Vămii”
Ioan Rotundu
Cine este adevăratul descoperitor al mormântului lui Vasile Eminovici
Ioan Rotundu
Până unde pot merge cei din PSD Botoşani cu neruşinarea şi tupeul politic
Ioan Rotundu
Da, crucea este a lui Vasile Eminovici dar mormântul… discutabil!
Ioan Rotundu
COMUNICAT DE PRESĂ PNL Botosan
Anunţ angajare PRIMĂRIA COMUNEI CORNI
Un vot pentru răul cel mic. Dar care o fi acela?
Ioan Rotundu
Mită electorală în amestec cu promiscuitate la Adăşeni
Ioan Rotundu
Jurnalul de Dimineaţă

Blogul lui Rotundu
Arhivă