”Crezi că ştii cine eşti? Nu ai nici cea mai vagă idee..” Poţi afla doar în momentul cînd destinul tău se intersectează cu al altuia, într-un mod care stîrneşte uneori furie şi neputinţă, alteori deznădejde şi violenţă... Aceasta este doar una dintre concluziile filmului ”Crash – Poveşti din L.A.”, pe care telespectatorii Pro Cinema îl pot urmări sîmbătă, 1 martie, de la ora 23:00, prefaţat de Cristian Tudor Popescu în cadrul emisiunii ”CineTePrinde”.
Paul Haggis, regizorul şi scenaristul filmului, a cîştigat, în 2006, două premii pentru filmul ”Crash – Poveşti din L.A.” – unul pentru cel mai bun film al anului, dar şi unul pentru cel mai bun scenariu. {ase milioane şi jumătate a fost bugetul de care a dispus Haggis pentru realizarea dramei ”Crash”, ceea ce l-a obligat pe regizor să facă reduceri drastice ale costurilor. Pentru filmarea anumitor scene, Haggis a fost nevoit să folosească propria maşină şi casa sa. Dar regizorul de origine canadiană a lucrat cu o echipă atît de entuziastă, încît toată lumea a fost dispusă la sacrificii pentru realizarea filmului. Sandra Bullock şi-a dorit atît de mult să lucreze cu Haggis, încît şi-a plătit singură biletul de avion pentru a ajunge la filmări.
”Să lucrez la Crash a fost una dintre cele mai interesante experinţe ca actriţă”, mărturiseşte Bullock. ”|mi place să lucrez cu Haggis, pe care-l apreciez atît ca regizor cît şi ca scenarist şi mi-aş petrece restul vieţii mele de actriţă jucînd în filmele lui. Timp de un an şi jumătate nu mai apărusem în nici un film, pentru că am fost atrasă mai mult de activităţile de producţie. |nsă propunerea lui Haggis m-a făcut să-mi reconsider poziţia. Am lucrat cu cei mai buni, la un film cu adevărat valoros”, mai spune Sandra Bullock. Referitor la drama creată de Haggis, Larenz Tate precizează: ”Crash – Poveşti din L.A. este un film despre tensiunile rasiale care încă există în America. Mulţi dintre noi afirmă că nu au prejudecăţi, idei preconcepute în legătură cu ceilalţi. |nsă aceasta nu este adevărat. Prejudecăţile există, iar noi am vrut să facem un film despre modul în care sîntem obligaţi, în viaţa de toate zilele, să interacţionăm unii cu ceilalţi.” Filmul lui Haggis a primit unele acuze pentru duritatea sa (în cele 107 minute ale peliculei, se înjură cam o dată la un minut). |nsă regizorul spune că s-a folosit de tensiunile rasiale pentru a explora universul terorii, pentru a înţelege mai bine frustrarea şi durerea. ”Ce este interesat în această dramă”, spune Paul Haggis, ”este faptul că-ţi permite să înţelegi ce se ascunde dincolo de anumite acţiuni ale oamenilor. Că dincolo de agresivitatea extremă a unui poliţist se ascunde durerea, dincolo de o femeie frustrată este o femeie care suferă din cauza trădării. Rasismul nu este decît o piesă din tot acest puzzle care este filmul Crash.”
”Crash – Poveşti din L.A.”, drama la care Paul Haggis a fost scenarist, regizor şi producător, a cîştigat trei premii ale Academiei americane de Film, a fost de două ori nominalizat şi la premiul Globul de Aur şi a cîştigat două premii ale Academiei Britanice de Film (Bafta), pe lîngă alte şapte nominalizări.
Drama realizată de Higgis în doar 39 de zile a fost unul dintre puţinele filme produse de o casă independentă, care a avut un asemenea succes nu numai la critici, ci şi la box-office. Cu un buget de 6,5 milioane dolari, filmul a avut încasări de 10 milioane doar în primul week-end de la lansare şi cîştiguri de aproape 60 de milioane de dolari numai în Statele Unite. (Nicoleta Alexa)