Intr-o propunere legislativa ianaintata Parlamentului Romaniei, deputatul Tudor Pantaru, care reprezinta pe basarebeni in Camera deputatilor, solicita eliminarea premizelor unui tratament inechitabil între studenţii etnici români din afara ţării bursieri şi cei nebursieri, fapt ce contravine atât principiului constituţional statuat în art. 7 din Constituţia României, cât şi principiului nediscriminării, transmite Romanian Global News.
Potrivit art. 7, "Românii din străinătate", din Constituţia României, republicată, "Statul sprijină întărirea legăturilor cu românii din afara frontierelor ţării şi acţionează pentru păstrarea, dezvoltarea şi exprimarea identităţii lor etnice, culturale, lingvistice şi religioase, cu respectarea legislaţiei statului ai cărui cetăţeni sunt," se arata in expunerea de motive a propunerii legislative.
Păstrarea şi dezvoltarea legăturilor dintre statul român şi persoanele care se consideră a avea o relaţie privilegiată cu acesta este importantă atât pentru exprimarea identităţii respectivelor persoane, cât şi pentru statul român ca atare. Ele sunt parte din obiectivele prioritare şi constante ale politicii externe româneşti.
În aplicarea acestei prevederi contituţionale, România a adoptat şi Legea nr. 299/2007 privind sprijinul acordat românilor de pretutindeni, prin care sunt detaliate drepturile speciale acordate românilor din afara graniţelor şi modul în care statul român înţelege să sprijine legăturile cu aceştia. Prin acest act normativ, statul român a acordat un tratament preferenţial naţionalilor din afara graniţelor care nu au cetăţenie română.
Contrar prevederii constituţionale (vezi mutatis mutandis Decizia Curtii Constitutionale nr. 69/1996), unele dispoziţii ale OUG nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România, republicată, au un efect opus stimulării şi întăririi legăturilor dintre statul român şi românii din afara graniţelor.
Pentru eliberarea şi/sau prelungirea permisului de şedere în România, cetăţenii străini plătesc o taxă consulară în valoare de 120 de euro şi o taxă de 230 RON, reprezentând contravaloarea acestui permis. Urmare a Protocolului privind scutirea la plata permiselor de şedere permanentă/temporară pentru anumite categorii de cetăţeni străini, protocol încheiat între C.N. "Imprimeria Naţională" - S.A. (nr. 98 din 07.09.2009) şi Oficiul Român Pentru Imigrări (nr. 2835599 din 25.08.2009), sunt scutite de la plata taxelor sus-menţionate următoarele categorii de studenţi străini: bursierii statului român din învăţământul preuniversitar, universitar şi postuniversitar, nebursierii pentru care statul român plăteşte taxa de şcolarizare şi nebursierii care plătesc taxă de şcolarizare ca şi studenţii români.
Nu fac obiectul scutirii de plată a taxelor consulare studenţii străini care studiază în România pe cont propriu şi studenţii care repetă anul universitar din alte motive decât cele medicale. Prin urmare, scutirea de la plata taxelor aferente eliberării permisului de şedere a studenţilor etnici români din afara ţării care studiază pe cont propriu în România sau care repetă anul universitar din alte motive decât cele medicale nu este posibilă.
Din acest motiv, sunt create premizele unui tratament inechitabil între studenţii etnici români din afara ţării bursieri şi cei nebursieri, fapt ce contravine atât principiului constituţional statuat în art. 7 din Constituţia României, cât şi principiului nediscriminării.
Pentru a putea discuta despre o situaţie discriminatorie, este necesară îndeplinirea a doua condiţii: existenţa unei diferenţe de tratament şi lipsa unei justificări obiective şi rezonabile a acestei diferenţe de tratament. În cazul de faţă, se poate constata inexistenţa unei justificari obiective şi rezonabile pentru diferenţa de tratament aplicat studenţilor etnici români din afara graniţelor ţării bursieri şi nebursieri ai statului român. O justificare obiectivă şi rezonabilă trebuie să vizeze un scop legitim şi să fie proporţională cu scopul vizat.
Determinând existenţa unei diferenţe de tratament, trebuie realizată comparaţia dintre un student etnic român din afara ţării bursier al statului român şi un student etnic român din afara ţării nebursier al statului român. Astfel, un student etnic român din afara ţării plăteşte anual o taxă consulară de 120 de Euro şi contravaloarea permisului de şedere de 230 RON doar pentru că este nebursier al statului român. În acest sens, trebuie subliniat faptul că acel criteriu ce stă la baza diferenţei de tratament trebuie să fie obiectiv, nu subiectiv.
În cazul studenţilor etnici români din afara ţării bursieri şi nebursieri, criteriul este nota medie generală a examenelor de Bacalaureat şi media generală a anilor de învăţământ, în funcţie de mărimea cărora un student poate beneficia de o bursă din partea statului român. De asemenea, s-au semnalat numeroase cazuri de neconcordanţă dintre media notelor înscrise pe diplomele prezentate de candidaţi şi nivelul real de pregătire şi cunoaştere ale acestora. Prin urmare, criteriul este unul discutabil şi nu are consistenţă din punctul de vedere al obiectivităţii.
În lumina argumentelor prezentate mai sus, se impune o soluţie legislativă pentru eliminarea acestui element artificial de diferenţiere între etnicii romani care vin la studii în România şi pentru uniformizarea regimului aplicabil acestor persoane. Acest regim trebuie să fie unul preferenţial, având ca fundament dispoziţiile art. 7 din Constituţia României, se mai arata in propunerea deputatului Tudor Pantaru.
Romanian Global News