Nu contează mijloacele, dar după evenimentele din decembrie 1989, părintele Leonte a devenit protopopul Botoşanilor. Nu i-a fost uşor să acceadă în această funcţie, de pe urma căreia s-a ales cu mulţi duşmani, unii puternici şi cu înalte relaţii pe la Mitropolia Iaşilor. Ce am apreciat la protopopul Leonte, a fost faptul că nu şi-a canalizat energia în luptele cu duşmanii, deşi poate că ar fi meritat să răspundă atacurilor la care a fost supus, ci s-a concentrat asupra obligaţiilor bisericeşti. Restaurarea şi pictarea bisericii Sf. Ilie, ridicarea casei parohiale în curtea acestui lăcaş, sunt dovezi ale calităţilor de bun gospodar. În plan spiritual s-a perfecţionat şi şi-a luat doctoratul. Spun credincioşii, slujbele sale sunt de o înaltă ţinută spirituală şi reuşeşte ca prin predicile rostite să transmită credincioşilor o energie pozitivă. Aruncând o privire asupra modului în care păstoreşte parohiile ce sunt arondate Protopopiatului Botoşani, constatăm o revigorare a credinţei ortodoxe, o creştere a numărului lăcaşurilor de rugăciune şi o mai bună întreţinere a acestora.
Toate aceste succese, ce i-au adus laude din partea şefilor ierarhici de la Mitropolia Iaşilor, i-au adus şi grave acuzaţii din partea celor ce râvnesc la scaunul său de protopop. Cu ceva timp în urmă noi am scris despre unele acuzaţii aduse protopopului Lucian Leonte de către o aşa-zisă Ligă a sindicatelor ortodoxe. Părintele protopop era acuzat că ar fi înlesnit accederea în unele funcţii de conducere a unor preoţi parohi fără merite deosebite în activitate. Când noi am încercat să luăm legătura cu capii acestei Ligi, am constatat că stupoare că nu există o astfel de organizaţie sindicală. Nici nu putea fi înfiinţată, slujitorii bisericii neavând posibilitatea de a se organiza în sindicate. Am zis atunci că duşmanii protopopului, din interiorul bisericii, au avut o ultimă zvâcnire în dorinţa de a-l înlătura din funcţie.
Lucrurile nu par a fi chiar aşa. Cred că ele au conotaţii mai adânci, iar în interiorul bisericii, ca să nu spun a Protopopiatului Botoşani, s-ar putea să existe două tabere. Una îl sprijină pe actualul protopop, iar cealaltă caută să acapareze puterea asupra bisericii, nu numai funcţia deţinută de Lucian Leonte. Lansez această teză bazându-mă pe ultima scrisoare venită la redacţie, şi care mi-a fost adresată. Scrisoarea, ce are ca autor aceeaşi Ligă a sindicatelor ortodoxe, îl cauză pe protopop de „comportament dictatorial”. Autorii susţin că „face anchete în stil comunist, intrând în biserică şi începând să caute peste tot”. Leonte mai este acuzat că-i place să declare cum că „pe mulţi am şi dat afară din preoţie”, deşi el n-are astfel de competenţe. Un preot poate fi anchetat de consistoriu, şi numai această instanţă bisericească îi poate decide soarta. Mai este acuzat protopopul că obligă preoţii şi enoriaşii să sponsorizeze cantina bisericii Sf. Ilie. „El se poate asemăna foarte mult cu Ceauşescu; are un cult al personalităţii identic cu fostul dictator; se bagă peste tot în seamă ca să îşi mai tragă nişte sfori…” – se mai arată în respectiva scrisoare.
Aşa cum spuneam, n-am faţă de protopopul Lucian Leonte decât sentimente de respect pentru tot ceea ce a făcut şi va mai face bun. Jean Calvin a afirmat că perfecţiunea aparţine lui Dumnezeu. Cum protopopul Leonte nu este Dumnezeu, nu este nici perfect. A comis suficiente greşeli, sancţionate de noi prin materialele publicate. Dar, punând în balanţă binele făcut şi răul fără de voie, predomină binele. Cei care-l acuză, în mod viclean au apelat la presă, mizând pe goana noastră după senzaţional, sperând să scriem fără a mai verifica. Dezavuez acele persoane care aduc acuzaţii altora, ei preferând anonimatul. Dacă ai convingerea că lupţi pentru o cauză dreaptă, pentru triumful adevărului, primul lucru ce cred că trebuie făcut este să spui cine eşti şi cu ce autoritate morală judeci pe alţii. Mai ales atunci când îmbraci o haină preoţească.
Nu mă însoţesc la drum cu laşii, speculanţii, profitorii şi râvnitorii de avantaje publice nemeritate. Sper că adevăraţii autori ai celor două scrisori au înţeles mesajul nostru. Iar dacă continuă să creadă în dreptatea lor, să-şi dezvăluie identitatea şi să-şi susţină public acuzaţiile lansate. Aşa ar fi creştineşte!