Cadrele didactice consideră că în şcoli aceste noi regulamente nu numai că ar trebui să bine gândite de cei care le vor întocmi, dar să fie şi bine cunoscute şi înţelese de către elevi. Eu cred că elevii din şcolile noastre îşi cunosc foarte bine drepturile, dar mai puţin obligaţiile. Şi cred că nu ar fi rău să se pornească tocmai de la aceste obligaţii. Nu generalizez. Sunt şi elevi cu foarte mult bun simţ şi care ştiu să uzeze de drepturile lor fără să uite şi de obligaţii. Dar aceştia sunt tot mai puţini, este opinia profesorului Mircea Duduc.
Discuţii pe marginea proiectului de Statut al elevului au început deja. Consiliul Elevilor a înaintat un astfel de proiect, care defineşte învăţământul preuniversitar ca fiind centrat pe nevoile elevilor, văzuţi ca membri cu drepturi depline ai comunităţii preuniversitare.
În primul capitol sunt enunţate principiile generale şi 11 principii specifice care reglementează activitatea elevilor, indiferent că studiază într-o instituţie de stat sau privată, principiul accesului la educaţie, principiul nediscriminării, principiul democraţiei şi reprezentării elevilor, principiul dreptului la suport şi la servicii complementare, principiul interdicţiei propagandei, principiul intrării pe piaţa muncii etc.
Capitolele 2 şi 3 din proiectul de statut descriu o serie de drepturi şi obligaţii ale elevilor precum: dreptul la un învăţământ de calitate, consiliere academică şi susţinere în derularea de activităţi extraşcolare, obligaţia de a frecventa cursurile sau interdicţia de a poseda şi difuza materiale cu caracter obscen sau pornografic, interdicţia de a utiliza telefoane celulare în timpul orelor de curs, al examenelor şi al concursurilor. (Doina Marcu)