Având în vedere faptul că la nivelul judeţului Botoşani există foarte mulţi elevi care au părinţii plecaţi la muncă în străinătate, lucru care le afectează activitatea şcolară, conducerea Inspectoratului Şcolar Judeţean (IŞJ) şi-a propus să trimită o adresă către şcoli pentru a afla care este numărul elevilor aflaţi în această situaţie. Inspectorul general Horria Negrescu este de părere că fiecare şcoală trebuie să îşi facă o astfel de bază de date cu elevi care provin din familii monoparentale sau sunt orfani şi cu elevii care au unul sau ambii părinţi plecaţi la muncă în străinătate.
Dacă şcolile îşi vor face astfel de baza de date, sigur că o să centralizăm şi noi la nivelul judeţului. Noi o să facem baza de date pentru uzul nostru, pentru că e adevărat că la situaţii speciale se impun şi măsuri speciale educaţionale, a precizat inspectorul general. Acesta consideră că în cazul în care numărul elevilor aflaţi într-o astfel de situaţie este suficient de mare, trebuie să se aibă în vedere aplicarea unor măsuri specifice. Şcoala Nicolae Bălcescu, Flămânzi are deja constituită o astfel de bază de date. Potrivit directorului adjunct, Maria Dariciuc, în acestă unitate de învăţământ învaţă peste 200 de elevi ,care au cel puţin unul dintre părinţi plecaţi la muncă în străinătate. Iar aproximativ 20 de copii au ambii părinţi plecaţi. Din fericire, la Şcoala Nicolae Bălcescu elevii care au ambii părinţi plecaţi, nu s-au înregistrat cazuri în care aceştia să-şi schimbe în rău comportamentul. Mai mult, directorul adjunct susţine că a constatat o mai mare implicare a celor care rămân cu elevii pentru ai îngriji.
Rezultatele lor şcolare scad vizibil în mod special în prima perioadă, până când se acomodează cu noile condiţii. Alteori rezultatele lor chiar cresc, susţine directorul adjunct al unităţii şcolare. În schimb se vede o schimbare în atitudinea tuturor copiilor care au părinţii plecaţi în străinătate. Ei devin mai aroganţi faţă de colegii lor şi chiar faţă de profesori. Directorul adjunct al şcolii susţine că elevii vin la şcoală îmbrăcaţi mai extravagant, cu telefoane mobile şi îşi schimbă şi cercul de prieteni. De asemenea, aceşti copii încep să lipsească de la orele de curs. Din aceste motive directorul adjunct al unităţii de învăţământ împreună cu profesorul psiholog şi cu profesorii diriginţi încearcă să-i ajute pe aceşti copii să nu devină elevii problemă. (Margareta NICHIFOR)