Cetăţenii români au acces liber la orice informaţie care priveşte sau rezultă din activităţile unei autorităţi sau instituţii publice. La nivelul Tribunalului Botoşani funcţionează biroul de relaţii cu publicul, înfiinţat în baza legii privind accesul liber la informaţii. De aici se pot solicita de toţi cei interesaţi informaţii cu privire la actele normative care reglementează organizarea şi funcţionarea instanţei, bilanţul contabil şi bugetul anual, buletine informative, raporturi periodice de activitate, listele cu şedinţele de judecată. De asemenea constituie informaţii de interes public şi declaraţiile de avere ale magistraţilor, deciziile preşedintelui Tribunalului, hotărârile pronunţate de către Tribunal. Sunt însă şi informaţii categorisite de legile în vigoare ca şi informaţii secrete de serviciu, care dacă ar fi divulgate publicului larg ar putea periclita buna desfăşurare a activităţii instanţei, producând prejudicii, a precizat consilierul pe probleme de relaţii cu publicul al Tribunalului Botoşani, Lili Chiabac. Prin legea privind informaţiile clasificate s-a stabilit că cel care stabileşte măsurile ce se impun pentru coordonarea şi controlul activităţilor referitoare la informaţiile secrete în acest domeniu este Ministerul Justiţiei. Refuzul angajatului de a furniza informaţii de interes public se sancţionează. Solicitantul poate depune reclamaţie, pe care o va adresa conducerii instanţei, în 30 de zile de la luarea la cunoştinţă a răspunsului. Soluţionarea reclamaţiei se impune a se comunica reclamantului în 15 zile de la depunere. Se poate formula şi plângere, adresată Tribunalului în a cărui circumscripţie se afla instanţa de la care nu au fost primite informaţiile de interes public, în 30 de zile de la refuzul oferirii informaţiilor solicitate. Legea nu prevede plata unei taxe de timbru pentru aceste acţiuni. Dacă soluţia tribunalului nu mulţumeşte pe reclamant acesta poate înainta recurs la Curtea de Apel Suceava, de această dată hotărârea fiind definitivă şi irevocabilă. (Dumitriţa AILOAE)