Astăzi:
19857
De la 07 Ianuarie 2003
122905506

Istoricii basarabeni critică politica antiromanească a Guvernului de la Chişinău

• 6 July 2006, 23:00
Prin promovarea unei politici antiromanesti, Guvernul face, de fapt, o politica antieuropeana, a declarat miercuri, 5 iunie, vicepresedintele Asociatiei Istoricilor din R. Moldova (AIM), Ion Negrei, in cadrul unei conferinte de presa privind invatamantul istoric din Basarabia. La eveniment au participat presedintele Asociatiei, Anatol Petrenco(foto), si un alt vicepresedinte, Gheorghe Palade, informeaza Info Prim Neo. Potrivit lui Negrei, sub paravanul integrarii europene, guvernarea comunista promoveaza actiuni antieuropene, deoarece scoaterea Istoriei romanilor din curriculumul scolar si inlocuirea acestei discipline cu un curs de istorie integrata este un prejudiciu adus statului, separandu-ne astfel de Europa. „Cu Istoria romanilor putem intra in familia popoarelor europene, pe cand cu cea de tip sovietic nu avem ce cauta in UE”, a mai spus Negrei. Potrivit lui, continutul romanofob al manualelor de istorie integrata nu ne poate plasa in Europa, Romania fiind membru NATO si, in curand, al UE. Potrivit lui Petrenco, actiunile guvernarii vin in contradictie cu Declaratia de independenta a RM, care nu poate fi redactata, si in care se mentioneaza ca poporul bastinas al Basarabiei e roman si limba vorbita este cea romana.
Din aceste considerente, AIM intentioneaza sa actioneze in judecata Guvernul RM pentru incalcarea principiilor fixate in acest document fundamental. Totodata, AIM va remite organismelor internationale si ambasadelor un Memoriu tradus in limbile de circulatie internationala, in care va demonstra opiniei publice internationale ingerinta politica a guvernarii comuniste in adevarul istoric. AIM nu exclude nici posibilitatea organizarii actiunilor de protest catre 1 septembrie curent, in cazul in care guvernarea comunista nu va renunta la ideea introducerii in scoala a cursului de istorie integrata. Istoricii se declara pentru actiuni de protest si pentru a semnala despre situatia grava a profesorilor de la sate: corpul didactic este imbatranit, tinerii pleaca peste hotare, in lipsa unei salarizari adecvate si a unor conditii normale de activitate. Consfatuirea istoricilor, care a avut loc miercuri la Liceul „Gheorghe Asachi” din Chisinau, a reunit 50 de istorici din intreaga tara, fiind aprobata o declaratie prin care se atrage atentia opiniei publice asupra gravelor incalcari pe care le comite actuala guvernare comunista in ceea ce priveste invatamantul istoric din Basarabia.
Tot miercuri, a fost constituit un comitet pentru monitorizarea invatamantului in general, deoarece este afectat nu doar invatamantul istoric, dar si celelalte obiecte, prin suspendarea orelor de geografie in clasa a cincia, reducerea orelor de matematica, de limba si literatura romana, excluderea obiectului de logica din invatamantul liceal. Gheorghe Palade a mentionat ca istoricii sunt gata sa accepte, in calitate de compromis, modernizarea predarii cursurilor de istorie, adica metoda integrata de predare a istoriei, insa avand la baza principiile ca in Basarabia istoria nationala se numeste Istoria romanilor, limba nationala este cea romana, iar poporul este de etnie romaneasca. Istoricii prezenti in cadrul conferintei de presa si-au exprimat dorinta ca de recomandarile Consfatuirii istoricilor basarabeni sa se tina cont in cadrul sedintei preconizate a Colegiului ministerului de resort, la care urmeaza sa se puna in discutie rezultatele experimentului de introducere a manualului de istorie integrata si sa se decida asupra introducerii definitive a acestui curs in curriculumul scolar. (Agenţia de ştiri RGN)

Drepturile de autor sunt rezervate proprietarului de domeniu. Responsabilitatea pentru eventualele consecinte juridice generate de copierea, multiplicarea si difuzarea textelor si fotografiilor de pe acest site revine persoanei in cauza.

COMUNICAT – privind raportarea activităţii ITM pe luna iunie 2006
Afacerea HELIADE-MOBEST
Angajaţii din bănci au cele mai mari salarii din economie