„Am vizitat de câteva ori restaurantul românesc din cadrul Pavilionului României la EXPO 2005 Aichi – Japonia, dar e atât de aglomerat încât nu am reuşit niciodată să pot gusta din bucate“. Afirmaţia aparţine lui Shoichiro Toyoda, preşedintele Asociaţiei Japoneze pentru Expoziţia Mondială Aichi 2005, şi a fost făcută în cadrul întâlnirii de la 1 iunie, de la Aichi, cu preşedintele Traian Băsescu.
Mare parte a ţărilor participante la Expoziţia Mondială de la Aichi, care se desfăşoară în perioada 25 martie – 25 septembrie, au câte un restaurant tradiţional în cadrul Pavilionului. Cel românesc însă a reuşit în cele aproximativ trei luni de la deschiderea Expoziţiei să devină una dintre atracţiile EXPO. Numeroase emisiuni de televiziune realizate de la deschiderea Expoziţiei au fost făcute aici, ceea ce a dus la creşterea popularităţii restaurantului. Bucătari şi ospătari români servesc împreună cu colegii lor japonezi, într-un adevărat schimb de experienţă care durează cel puţin şase luni. Băuturile produse în România.
Număr surprinzător de mare de clienţi
Managerii japonezi ai restaurantului spun că nu se aşteptau să aibă un număr atât de mare de clienţi. Iniţial, se aşteptau la aproximativ 90 de clienţi pe zi, dar numărul celor atraşi de bucătăria românească este de 300 de clienţi zilnic. În fiecare zi, un şir lung de vizitatori aşteaptă – uneori şi peste o oră – să să stea la una dintre măsuţele cu scaune din lemn pictat pentru a gusta din bucatele tradiţionale româneşti. În topul preferinţelor clienţilor japonezi sunt mititeii cu carne tocată de vită şi cu condimente româneşti – leuştean şi cimbru, aduse special din România – , dar şi sarmalele de varză cu carne de porc şi mămăliguţă. Urmează pe listă calcanul prăjit cu mălai, puiul la ceaun, tocăniţa de pui şi ciorba de perişoare.
Rezerve speciale pentru vizitatorii niponi
„Nu de puţine ori ni s-a întâmplat ca unul dintre clienţii noştri japonezi să vină să mă întrebe cum se spune «mulţumesc » în limba română sau «masa a fost foarte delicioas㻓, povesteşte unul dintre românii care servesc în Pavilion. Iar de la o masă delicioasă nu pot lipsi băuturile de soi. Vinul roşu sau alb produs de Cramele Halewood – unul din sponsorii participării României la EXPO – se află alături de bunătăţile româneşti pregătite în Japonia. Iubitorii de bere au ocazia de a gusta berea URSUS, de asemenea sponsor al Pavilionului, în special împreună cu mititei. Dar nu doar japonezii sunt dornici să guste din băuturile româneşti. Reprezentanţi ai vecinilor Pavilionului României la EXPO – Austria, Portugalia, Elveţia, Belgia sau Marea Britanie – îşi dau deseori întâlnire la restaurantul românesc pentru o degustare de vin sau o halbă de bere. (I.J.)