În runda a doua a competiţiei Granturi Şcoală- Comunitate din cadrul Proiectului pentru Învăţământul Rural, au fost depuse 43 de subproiecte, 24 obţinând finanţare. Din acest motiv judeţul Botoşani se situează pe un onorabil loc II la nivel naţional ca număr de subproiecte finanţate. Cele 24 de proiecte corespund câte unei categorii respectiv încurajarea participării elevilor la procesul de învăţare şi sprijinirea celor dezavantajaţi, îmbunătăţirea performanţelor cadrelor didactice şi îmbunătăţirea relaţiilor şcoală-comunitate. Valoarea totală a celor 24 de proiecte s-a ridicat la suma de 256.671 lei. După cum susţine Ada Macovei, expert în educaţie în cadrul Unităţii Judeţene de Implementare a Proiectelor, cele mai multe probleme cu care s-au confruntat şcolile au fost legate de lipsa de comunicare şi colaborare cu celelalte instituţii din comunitate.
„Este lucrul pe care proiectul pentru Învăţământul Rural a încercat să îl diminueze. Însă nu se poate elimina dintr-o dată o asemenea problemă, dar se poate diminua în timp”, a precizat Ada Macovei, coordonator judeţean al proiectului. Aceasta a subliniat faptul că în cadrul programului toate activităţile planificate au fost realizate şi chiar au fost organizate şi alte activităţi. În opinia expertului în educaţie din cadrul UJIP este important faptul că în ceea ce priveşte comunicarea obiectivele propuse au fost realizate în proporţie de 150%. Însă au existat şi o serie de nerealizări în cadrul proiectului. Astfel, la Vlădeni nu au fost realizate monografia satului şi muzeul şi sala de spectacole, deşi acest proiect a fost cel mai bine punctat, fiind unul de anvergură. Ada Macovei a apreciat modul de implicare a primăriilor în cadrul acestor proiecte.
„În cadrul proiectelor a fost necesară o contribuţie de minim 10% din valoarea acordată. Încă de la început primăriile au acordat sume ceva mai mari”, a afirmat coordonatorul de proiect. Din punct de vedere financiar contribuţia comunităţii şi cea estimată iniţial a fost cu mult depăşită, ceea ce înseamnă că obiectivul general, acela de a dezvolta parteneriate active şi reale între şcoală şi comunitate a fost îndeplinit cu succes. Dacă din partea autorităţilor locale s-a găsit înţelegere, Ada Macovei susţine că în cadrul proiectului s-a confruntat cu reticenţa unor dintre părinţi în a-şi lăsa copiii la diversele activităţi. Din nefericire, unii părinţi preferă să îşi ţină copiii acasă la muncă decât să îi lase la activităţile organizate în şcoală. Totodată, Ada Macovei a adăugat că au fost părinţi care nu şi-au lăsat copiii să meargă în excursiile organizate gratuit de şcoală în cadrul proiectului. (Margareta NICHIFOR)