Conform proiectului de lege:
Starea de mobilizare reprezintă totalitatea măsurilor extraordinare planificate şi pregătite din timp de pace, precum şi acţiunile desfăşurate pentru aplicarea acestora la apariţia sau iminenţa unei ameninţări grave care poate afecta ţara.
Starea de război reprezintă totalitatea măsurilor extraordinare care se pot institui în vederea exercitării dreptului inerent al statului la autoapărare individuală sau colectivă.
Mobilizarea parţială constă în aplicarea succesivă şi limitată a măsurilor prevăzute de starea de mobilizare, în una sau mai multe unităţi adiministrativ-teritoriale, precum şi pentru anumite elemente ale forţelor destinate apărării. Economia poate fi mobilizată in totalitate în unitaţile administrativ-teritoriale unde s-a declarat această stare.
Mobilizarea totală constă în aplicarea măsurilor prevăzute de starea de mobilizare, pe întregul teritoriu al statului.
Demobilizarea reprezintă renunţarea la măsuri şi activităţi desfăşurate în vederea mobilizării, ca urmare a încetării acţiunii factorilor care au generat mobilizarea şi a inexistenţei altor factori care să impună menţinerea stării de mobilizare parţială sau totală.
Proiectul de Lege privind regimul stării de mobilizare parţială sau totală a forţelor armate şi al stării de război, stabileşte de asemenea, organizarea şi funcţionarea sistemului naţional de mobilizare. Sistemul naţional de mobilizare cuprinde structuri de conducere şi de execuţie, cu resursele, infrastructura şi relaţiile aferente, care au atribuţii în domeniul mobilizării, conform acestei legi sau a altor acte normative aflate în vigoare. Conducerea sistemului naţional de mobilizare este un atribut exclusiv al autorităţilor constituţionale ale statului, respectiv Parlamentul, Preşedintele României, Consiliul Suprem de Apărare a Ţării, Guvernul şi alte autorităţi publice cu atribuţii în domeniul apărării şi securităţii naţionale.
Proiectul cuprinde şi dispoziţii referitoare la asigurarea şi utilizarea resurselor umane, materiale şi financiare pe timpul stării de mobilizare şi al stării de război, precum şi măsuri privind asistenţa familială a militarilor şi a personalului civil cu obligaţii militare, pe timpul stării de mobilizare şi al stării de război. Activitatea de sprijin familial include servicii de asistenţă socială şi consiliere familială, precum şi sprijin pentru rezolvarea problemelor familiale ale militarilor şi personalului civil cu obligaţii militare din partea autorităţilor administraţiei publice.
De asemenea, sunt prevăzute sancţiuni pentru persoanele sau agenţii economici care nu se conformează regimului stării de mobilizare parţială sau totală a forţelor armate şi al stării de război, astfel:
Refuzul persoanelor legal chemate să presteze servicii în interes public pe durata stării de mobilizare parţială sau totală şi a stării de război constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 2 la 7 ani.
Refuzul operatorilor economici specializaţi în comunicare de masă de a transmite populaţiei imediat, şi în mod corect, hotărârea Parlamentului privind declararea stării de mobilizare sau a stării de război ori decretul Preşedintelui României privind declanşarea stării de mobilizare se sancţionează cu amendă de la 10.000 lei la 100.000 lei.
Îndeplinirea vădit necorespunzătoare şi cu rea-credinţă a prestărilor de servicii în interes public, pe durata stării de mobilizare parţială sau totală ori a stării de război şi neîndeplinirea, cu rea-credinţă, a măsurilor dispuse de către autorităţile militare pe timpul stării de război referitoare la starea de asediu şi starea de urgenţă, constituie contravenţii şi se sancţionează prin amendă de la 500 lei la 10.000 lei, pentru persoanele fizice, respectiv de la 10.000 lei la 100.000 lei pentru persoanele juridice.
Prezenta lege intră în vigoare la 90 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, iar Ministerul Apărării, împreună cu instituţiile cu atribuţii în domeniul apărării şi securităţii naţionale,m elaborează în termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei lei Normele privind finanţarea pe timpul stării de mobilizare şi al stării de război, care se aprobă prin hotărâre a Guvernului, cu avizul Consiliului Suprem de Apărare a Ţării.
Informaţii de background
Conform Constituţiei României, instituţiile cu atribuţii în declararea stării de mobilizare parţială sau totală şi a stării de război, precum şi încetarea acestora sunt:
- Parlamentul care poate declara, prin hotărâre, în şedinţa comună, mobilizarea parţială, totală, demobilizarea sau, în exclusivitate, starea de război.
- Preşedintele României care poate declara, cu aprobarea prealabilă a Parlamentului, prin decret, contrasemnat de primul-ministru, mobilizarea sau demobilizarea, după caz, a forţelor destinate apărării.
În cazuri excepţionale, hotărârea Preşedintelui se supune ulterior aprobării Parlamentului, în cel mult 5 zile de la adoptare.
(Guvernul Romaniei - Biroul de presa - 04.11.2008)