Romanii din Ungaria niciodata nu au avut multe scoli, rasfirate prin toata tara, cum au nemtii sau slovacii. Insa, pana prin anii 90, cele 1012 scoli generale romanesti din judetele Bichis, Bihor si Ciongrad au asigurat o sursa solida de elevi pentru unicul liceu romanesc din aceasta tara. Absolventii acestui liceu sunt baza intelectualitatii noastre. Din totdeauna, majoritatea elevilor de la acest liceu au provenit din Micherechi, Jula si Chitighaz, cam in aceasta ordine, eventual cateodata veneau mai multi din Chitighaz decat din Jula. si apoi urmau celelalte scoli.
Aletea, Batania, scolile din Bihor, si cam pe ultimul loc se situa Cenadul Unguresc. Datele statistice ne ajuta sa intelegem clar evolutia (sau, mai bine zis, involutia) invatamantului romanesc din Ungaria. Pana cand prin anii 198090, de la scoala din Bedeu sau Aletea veneau in fiecare an cate 23 elevi, acum trec ani buni pana cand din aceste scoli sa vina la liceul din Jula macar un singur elev. si mai grav este cu scoala din Cenad. De ani buni nu s-a mai inscris nici un elev de la Cenad la liceul romanesc. La fel, nici la concursurile scolare nu prea participa elevi din aceste scoli. La ultimul concurs scolar pe tema limbii, literaturii, culturii si civilizatiei romanesti, organizat pentru elevii scolilor generale, au fost reprezentate doar trei scoli: Micherechi, Jula si Batania. Unde au fost elevii din Chitighaz, sat care se lauda ca este cea mai mare localitate cu populatie romaneasca din Ungaria? Sau unde au fost scolile din Bihor, care primesc foarte mult sprijin atat de la forurile centrale (vezi construirea unei scoli noi la Sacal, pe banii celor doua state, Romania si Ungaria) cat si de la Autoguvernarea pe Tara (care se bate in piept ca a reintrodus predarea limbii romane in unele localitati bihorene)?
Neparticiparea nici unui elev de la aceste scoli insemna ca acolo elevii nu stiu limba romana, nu stiu o poezie de Eminescu si nu cunosc valorile culturale ale poporului din care zic ca si ei fac parte Trebuie observat un element interesant, insa, si in cazul celor trei scoli participante. Cu putine exceptii, toti elevii veniti din Micherechi, Jula sau Batania sunt copii din familii romano-romane, adica cu mama sau tata originar din Romania, casatorit cu roman din Ungaria. Deci, acesti copii cunosc bine limba romana inca din familie. Ei sunt micii salvatori ai onoarei scolii lor. Iar cel care salveaza onoarea, salveaza viitorul Este tot mai clar ca asa-zisele stradanii de 20 de ani (!) ale specialistilor nostri de a reforma invatamantul romanesc din Ungaria nu au dat roade. si azi, numai acei elevi stiu romaneste care au invatat limba inca in familie. Summa summarum, scoala romaneasca de azi din Ungaria nu este capabila sa-i invete pe copii romane ste! si nu vorbim despre poeziile invatate pe de rost, din care copilul nu intelege nimic. Precum nici despre acele texte pe care elevii le tocesc, dar daca ii intrebi cum ii cheama se uita la tine ca la felul trei. Problema invatamantului romanesc este problema noastra, a comunitatii. Iar cheia rezolvarii este in buzunarul profesorilor. Nu la Budapesta si nici la Bucuresti. si nicidecum nu banii sunt de vina si pentru asta. Eva Iova, Foaia Romaneasca (Romanien Global News)