După ce spitalele vor trece în administrarea comunităţilor locale, managerii vor trebui să se pregătească de concurs. După promovarea concursului vor încheia cu primarul localităţii sau cu preşedintele Consiliului Judeţean un contract de management. Contractul se va încheia pentru o perioadă de maxim trei ani, însă nu este obligatoriu ca managerul să rămână în funcţie până la sfârşitul mandatului, el va putea fi demis înainte de acest termen dacă nu vor fi îndepliniţi indicatorii din contract.
Acum nu se vorbeşte de reorganizare, de eventuale restructurări în spitale, dar când se va realiza descentralizarea acestea vor fi decise pe plan local, la nivelul conducerilor primăriei sau a consiliului judeţean. Nu pot spune că ne îngrijorează, dar este o stare de incertitudine care creează un oarecare disconfort, susţine un medic botoşănean.
De altfel, în proiectul de act normativ supus dezbaterii publice se arată că structura organizatorică, reorganizarea, restructurarea, schimbarea sediului şi a denumirilor pentru unităţile sanitare aflate în subordinea autorităţilor administraţiei publice locale se aprobă prin hotărâre a consiliului judeţean sau a consiliului local, după caz, la propunerea managerului, cu avizul conform al Ministerului Sănătăţii.
De asemenea, în proiect se mai menţionează că dacă în termen de un an de la de la aprobarea procedurilor, standardelor şi metodologiei de acreditare prevăzute spitalele nu solicită acreditarea în condiţiile legii, acestea pierd dreptul de a mai fi finanţate din fonduri publice. Iar dacă spitalele acreditate nu solicită reacreditarea, în condiţiile legii, cu cel puţin 6 luni înainte de încetarea valabilităţii acreditării, pierd dreptul de a mai fi finanţate din fonduri publice. (Doina Marcu)