Lipsa sumelor de echilibrare pentru bugetele locale pot aduce unele unităţi teritorial administrative în colaps total. În acest an nu se aplică prevederile prin care sumele stabilite pentru fiecare unitate administrativ teritorială în parte în urma derulării etapelor de echilibrare vor fi diminuate în raport cu gradul de necolectare. Această prevedere se aplică de la data de 1 ianuarie 2008. Gradul de autofinanţare la nivelul consiliilor locale din judeţul Botoşani este foarte scăzut. Dacă pe linie de buget de asigurări sociale şi cele de sănătate procentul de acoperire este de 70%, realizat din încasările făcute, iar diferenţa de 30% este primită prin echilibrarea bugetelor, la nivelul consiliilor locale gradul de încasare abia ajunge la 22%.
Din 2008 echilibrarea va fi diminuată cu gradul de necolectare a taxelor şi impozitelor. Acest lucru înseamnă că executivul primăriilor trebuie să se implice foarte mult în dimensionarea şi încasarea impozitelor şi taxelor. Nu e nici un secret faptul că în momentul de faţă unele localităţi au un grad de colectare de puţin peste 20%, a precizat directorul Direcţiei Finanţelor Publice, Gheorghe Sorescu. Acesta susţine că nu este permis la nivel de 2007 gradul de încasare a taxelor şi impozitelor să fie atât de mic, autorităţile aşteptând ca restul sumei să vină prin echilibrare. Mai mult, legea prevede analizarea posibilităţilor de autofinanţare a primăriilor, pentru ca acolo unde există posibilităţi de autofinanţare să nu se mai vină cu sume de echilibrare în sprijinul unităţilor administrativ teritoriale.
Legea prevede două situaţii, una de incapacitate financiară şi una de insolvenţă chiar, ajungându-se la numirea unui lichidator. Autoritatea locală face practic un act de manageriat, a declarat Gheorghe Sorescu. Directorul Direcţiei Finanţelor Publice consideră că într-o astfel de situaţie se poate ajunge din cauza lipsei resurselor financiare. Într-o localitate cu mai puţin de 2000 locuitori capacitatea financiară este foarte redusă, iar autofinanţarea dă bătăi de cap primarilor. Prefectul Cristian Roman crede că o soluţie pentru evitarea colapsului din primării este de a uni mai multe unităţi administrativ teritoriale. În plus, fiecare comună trebuie să utilizeze resursele naturale în atragerea de investitori. Accesarea de fonduri europene ar putea ajuta autorităţile locale, pentru că fonduri vor fi.
Noi ne-am propus adunarea unităţilor administrativ teritoriale care au ceva în comun pentru a accesa proiecte în comun. Soluţii vom găsi, dar oamenii trebuie lămuriţi, opinează primul reprezentant al Guvernului în teritoriu. Insolvenţa unei unităţi administrativ teritoriale apare la neachitarea obligaţiilor de plată în mai bine de 120 de zile, care depăşesc 50% din bugetul anual, fără a se lua în calcul litigiile. Primarii vor fi nevoiţi să strângă cureaua tocmai în anul electoral 2008, pentru a nu risca un dezastru în unitatea administrativ teritorială pe conducerea căreia electoratul i-a ales. (Bianca ALBU)