Comisia de monitorizare a drumurilor judeţului constituită la nivelul Colegiului Prefectural a finalizat ieri raportul privind cauzele surpării drumului de la Dealul Mare. În urma deplasării comisiei la faţa locului s-a constatat o suprapunere a două fenomene de instabilitate. Este vorba pe de o parte de alunecarea versantului adiacent împădurit al Văii Popii, cu evoluţie regresivă, şi pierderea stabilităţii rambleului drumului în zona treptelor de rupturi a versantului. Aceste fenomene au apărut şi evoluat începând cu luna aprilie 2007, drumul fiind în exploatare provizorie din luna noiembrie 2006. Fenomenul este în evoluţie, stabilitatea drumului putând fi accentuată. Acest lucru duce la blocarea traficului rutier.
La apariţia fenomenului, lucrarea era finalizată în proporţie de 95%, urmând a fi recepţionată în luna iunie 2007. Din cauza apariţiei fenomenului de instabilitate recepţia lucrării s-a amânat. Fenomenul de instabilitate constatat poate fi inclus în categoria calamităţilor naturale şi nu a fost luat în calcul la proiectarea obiectivului. Studiile geotehnice făcute nu au evidenţiat stabilitatea versantului adiacent împădurit, care prin evoluţia în timp şi-a pierdut stabilitatea şi a afectat tronsonul de drum în cauză, a declarat prefectul Cristian Roman. Acesta susţine că din cauza complexităţii fenomenelor de alunecări de teren din zonă, nu se poate stabili o responsabilitate a celor întâmplate, Direcţia de Drumuri şi Poduri Iaşi începând demersurile pentru expertizarea proiectului şi a execuţiei lucrărilor.
Primul reprezentant al Guvernului în teritoriu a subliniat că această comisie deplasată la faţa locului a propus o serie de măsuri. În primă fază, versantul adiacent împădurit trebuie stabilizat prin soluţiile ce urmează a fi date de proiectantul lucrării SC I.P.T.A.N.A. SA Bucureşti. S-a propus de asemenea amenajarea Văii Popii pe o lungime de 100 metri spre amonte începând de la terasamentul drumului afectat prin grija beneficiarului drumului, D.R.D.P. Iaşi. O altă măsură constă în reconfigurarea terenului prin umpluturi care să faciliteze execuţia unui sistem de colectare şi dirijare a apelor de suprafaţă către colectoarele executate în cadrul proiectului de către SC Arcada Company SA, prin soluţia dată de proiect.
Zona rutieră trebuie semnalizată prin impunerea de restricţii de viteză, prin grija firmei Arcada Company. S-a decis de asemeni reamenajarea vechiului drum pentru cazul în care se întrerupe traficul pe noul traseu. SDN Botoşani va monitoriza permanent zona afectată şi va informa operativ conducerea DRDP Iaşi şi Instituţia Prefectului Botoşani. (Bianca ALBU)