Având în vedere că instituţiile care se ocupă de protecţia consumatorului au o structură redusă din punct de vedere al personalului, un rol important în rezolvarea problemelor consumatorilor o are partea civilă a societăţii. Inspectorul şef al Inspectoratului Regional pentru Protecţia Consumatorului Iaşi, Valerian Sălăvăstru este de părere că asociaţiile neguvernamentale ce se ocupă de protecţia consumatorului trebuie să fie sprijinite pentru a-şi desfăşura activitatea. Dumitru Monacu, inspector şef adjunct al OJPC Botoşani, s-a arătat încântat de faptul că la nivel regional se pune un accent mult mai mare pe colaborare cu asociaţiile nonguvernamentale, având în vedere faptul Asociaţia pentru Protecţia Consumatorului Botoşani este una dintre cele mai active şi puternice asociaţii de gen din ţară.
"Fără nici un dubiu Asociaţia pentru Protecţia Consumatorului Botoşani este cea mai activă şi cea mai puternică asociaţie de la nivelul Inspectoratului Regional Iaşi. Este o asociaţie care îşi face treaba şi a derulat multe programe", a subliniat Dumitru Monacu. În ideea în care se va pune accent pe colaborarea cu astfel de asociaţii neguvernamentale, Dumitru Monacu este convins că botoşănenii vor avea de câştigat. Un rol important în educaţia consumatorului îl va avea şi marile centre comerciale. "Cred că este un loc în activitatea economică, unde dacă acţionezi cu puţine resurse poţi avea rezultate mari. Şi locul acesta se referă la marile centre comerciale unde zeci de mii de oameni vin zilnic şi se vând mii de produse", a precizat Sălăvăstru.
Acesta susţine că în aceste centre comerciale dacă s-ar face, conform legii, etichetarea, publicitatea, dacă în contracte nu ar fi impuse clauze abuzive sau dacă produsele nu ar depăşi termenele de valabilitate, educaţia consumatorului s-ar face mult mai uşor. În opinia inspectorului şef al IRPC Iaşi marile centre comerciale trebuie să realizeze acest lucru în favoarea consumatorului pentru că deţin o mare sursă financiară şi îşi permit să facă panouri de informare perfect legale. "Ei trebuie să fie vârful de lance în educarea consumatorului şi pentru asta noi o să stăm foarte atenţi cu ochii pe ei pentru a face treaba impecabilă", a adăugat Sălăvăstru, inspector şef al IRPC Iaşi. (Margareta NICHIFOR)