Modificările fiscale realizate în mai multe etape prin diverse acte normative în ultimul an abia încep să producă efecte în piață. Unul dintre ele se va răsfrânge asupra unui număr însemnat de companii, respectiv cele care au venituri între 500 mii și 1 mil de euro și care ar trebui să se înregistreze pentru plata impozitului pe cifra de afaceri în loc de impozitul pe profit până pe 31 martie.
În funcție de rata de profitabilitate sau de stadiul investițional în care se află, vor fi sau nu avantajate de modificare. În principal, acest tip de impozit le creează dificultăți celor cu rate de profitabilitate mai mici de 6,25% sau cu pierderi pentru că vor datora cu certitudine mai mult decât în prezent sau celor care fac investiții și nu vor mai avea posibilitatea să și deducă cheltuielile aferente. O altă categorie de companii care vor resimți implicații semnificative este cea care în prezent plătește impozitul specific (HoReCa).
Pe de altă parte, odată cu schimbarea regimului fiscal, companiile vizate nu mai sunt încurajate să acorde sponsorizări întrucât aceste sume nu vor mai fi deduse din impozit.
Din aceste motive, autoritățile au anunțat că vor reintroduce opțiunea de plată a impozitului pe profit în anumite condiții: capitalul social să fie de minim 45 mii lei și să existe cel puțin doi angajați, iar pentru a diminua impactul negativ asupra organizațiilor nonprofit, și-au arătat intenția de oferi și microîntreprinderilor posibilitatea să își deducă astfel de cheltuieli, în limita a 20% din impozitul pe cifra de afaceri.
Pentru a înțelege situația în care companiile se găsesc în acest moment, vom reface pe scurt traseul legislativ atât al prevederilor deja în vigoare, cât și al propunerilor de amendare ale acestora.
Traseul legislativ
În toamna anului 2017, alături de alte schimbări importante, OUG 79/2017, adoptată de guvern cu intrare în vigoare de la 1 ianuarie 2018, a modificat regimului fiscal al microîntreprinderilor. Astfel, plafonul de venituri pentru încadrarea în categoria microîntreprinderilor a urcat de la 500.000 de euro la un milion de euro și au fost eliminate opțiunea pentru impozitul pe profit pentru cele cu capital social de minim 45 mii lei, precum și excepțiile de la aplicarea acestui regim, respectiv pentru entitățile cu activități în domeniul bancar, al asigurărilor și reasigurărilor, al pieței de capital, consultanței, managementului sau al jocurilor de noroc.
După ce a ajuns în parlament pentru a fi aprobat prin lege, textul OUG 79/2017 a fost amendat în Senat, fiind reintrodusă opțiunea pentru plata impozitului pe profit în cazul în care capitalul social subscris este de minim 45 mii lei și există doi salariați, precum și posibilitatea de a scădea cheltuielile cu sponsorizarea.
OUG 79 nu a devenit lege până la 1 ianuarie 2018, astfel că a intrat în vigoare în forma adoptată de guvern. În paralel procesul legislativ a continuat în parlament, textul ajungând în februarie 2018 în Camera Deputaților, însă nu a ajuns în plen pentru votul final până în acest moment. Recent, ministrul de Finanțe a declarat în presă că susține amendamentul din Senat privind opțiunea de plată a impozitului pe profit și că, în cazul în care parlamentul nu va da votul final în timp util, va emite OUG până la sfârșitul lunii martie în principal pentru a transpune acest amendament.
În condițiile actuale în care opțiunea a fost eliminată din lege și, cel puțin deocamdată nu a fost reintrodusă, companiile care au venituri între 500 mii euro (plafonul valabil până la 31 decembrie 2017) și 1 milion euro (cel valabil de la 1 ianuarie 2018) trebuie să depună până la 31 martie formularul 010 - Declarație de înregistrare fiscală/de mențiuni pentru încadrarea la regimul de impozitare al microîntreprinderilor sau formularul 700 - Declarație pentru înregistrarea/modificarea categoriilor de obligații fiscale declarative înscrise în vectorul fiscal.
De ce este importantă opțiunea?
Dacă amendamentul va fi adoptat de parlament după 31 martie și opțiunea va reintra în vigoare, companiile vor putea reveni la impozitul pe profit. Practic această incertitudine s-ar traduce într-un cost administrativ și în complicații privind declararea și calculul impozitelor datorate în cursul acestui an. De aceea emitea unei ordonanțe de urgență înainte de 31 martie ar veni în sprijinul contribuabililor.
Menținerea posibilității de a alege plata impozitului pe profit este importantă pentru a nu descuraja companiile aflate la început sau care au investiții ce urmează să se desfășoare într-o perioadă mai mare de timp datorită specificului de business. Impozitarea profitului permite, spre deosebire de cel pe venituri, deducerea anumitor cheltuieli, precum și recuperarea pierderilor fiscale. În același timp, în cazul reorganizărilor în care este implicată o microîntreprindere este, de asemenea, chestionabil dacă tratamentul fiscal va fi neutru așa cum se întâmplă între plătitorii de impozit pe profit.
În concluzie, ar fi necesară o soluție rapidă privind regimul fiscal pentru companiile cu venituri de până la un milion de euro astfel încât contribuabilii să nu se confrunte ulterior cu probleme administrative și interpretări fiscale care să îi pună în situația de a încetini activitatea sau de a renunța la anumite investiții.
Agentia de stiri HotNews