Inspectorul general al Inspectoratului Şcolar Judeţean (IŞJ) Botoşani, Horia Negrescu susţine că în acest an prin reforma din învăţământ se urmăreşte finanţarea formării profesionale a cadrelor didactice. Se urmăreşte în principal orientarea sistemului de învăţământ către cererile Comisiei Europene în acest domeniu.
Este vorba de strategie Lisabona care prevede nişte obiective specifice pentru învăţământ. Urmăreşte învăţarea a cel puţin două limbi moderne, dezvoltarea antreprenoriatului şi includerea dimensiunii europene în sistemul educaţional, a precizat inspectorul general. Acesta susţine că în recomandările europene sunt stabilite niveluri de referinţă, precum capacitatea de citire, părăsirea timpurie a şcolii sau nivelul de participare a adulţilor la formarea continuă. Inspectorul general susţine că ponderea în învăţământul superior a disciplinelor fizică, matematică, ştiinţe în Uniunea Europeană este relativ scăzută, în comparaţie cu ponderea din România. Se urmăreşte comunicarea atât în limba maternă, cât şi în limbile moderne.
Nu se pune accentul pe a şti foarte bine o limbă modernă, ci pe faptul că trebuie să ştii să o foloseşti. Aceste lucruri se vor urmări prin strategia Ministerului Educaţiei şi Cercetării, a specificat Horia Negrescu. Totodată se urmăreşte creşterea componentei privind ştiinţe civice şi sociale, sensibilizarea pentru cultură a celor implicaţi în procesul educaţional. Dintr-o gamă de strategii postaderare Ministerului Educaţiei şi Cercetării şi-a stabilit cinci direcţii. Printre acestea se numără adaptarea educaţiei şi formării profesionale la cerinţele pieţei muncii, asigurarea calităţii şi compatibilizarea cu sistemele europene pe baza competenţelor. O altă direcţie strategică vizează descentralizarea şi creşterea autonomiei sistemului de învăţământ. (Margareta NICHIFOR)