În cadrul acestui studiu se analizează ce ar fi mai eficient şi mai uşor de acceptat de către botoşăneni: modificarea instalaţiei de apă pentru distribuţia pe orizontală sau montarea unor contori care să permită angajatului de la apă să facă citirea fără a intra în apartamentul sau în casa clientului.
În această a doua variantă este vorba de contori cu citire radio. Avem mai multe variante şi le analizăm pe toate. Nu avem un termen să luăm o decizie, dar este în interesul nostru, al societăţii, să luăm o decizie pentru contorizarea individuală care să nu mai aducă atâtea reclamaţii şi nemulţumiri ale unor cetăţeni care plătesc şi pentru ce consumă şi nu declară vecinii lor, a declarat Gabriel Cârlan, directorul Societăţii Nova Apaserv Botoşani.
Montarea contorilor cu citire radio ar putea fi soluţia propusă proprietarilor de vile, ţinând cont că şi preţul unei astfel de investiţii este mai pentru clienţii de lux.
Posibil ca botoşănenii să afle peste o lună sau două ce le propune Nova Apaserv. În cazul în care varianta agreată ar fi cea cu contori cu citire radio, costurile nu sunt deloc mici. O spun chiar reprezentanţii operatorului de apă, pentru care soluţia ar fi totuşi cea optimă.
Angajaţii societăţii ar putea citi consumul clientului de pe casa scării, fără a mai fi nevoie să intre în apartament. Cei mai mulţi botoşăneni nu mai sunt însă dispuşi să bage bani în alte aparate de măsurat consumul de apă după ce au cumpărat o dată apometre, pe care acum cei de la Nova Apaserv nu le mai consideră potrivite pentru contorizarea individuală.
Cu privire la intenţia societăţii de a ne dota cu contori radio sunt de făcut unele observaţii. În primul rând, costul contorilor n-ar trebui să fie suportat de consumatori, ci gratuit, aşa cum practică şi E.ON la gaz şi la energia electrică. Peste tot în lume aparatul de măsurat serviciile consumate de client aparţin furnizorului de servicii şi nu clientului, Dar, se pare, cineva de la Nova Apaserv are propusă o afacere a producătorului contorilor radio şi promis un comision gras.
Nici refacerea reţelei de distribuţie a apei în apartament de pe sistemul vertical pe cel orizontal nu trebuie făcut pe banii clientului ci tot pe ai societăţii, eventual cu subvenţie guvernamentală. Nu este vina proprietarului că proiectarea s-a făcut pe sistem comun lşi nu individual. Nu există nici temei legal ca să fie obligat clientul să-şi schimbe sistemul de distribuţie pe banii săi.
Este mult mai simplu ca printr-o lege, angajaţii societăţii să poată avea acces în proprietăţile individuale pentru citirea controrilor, restricţionarea urmând a fi sancţionată contravenţional şi la repetare chiar penal. Cititorii E.ON Gaz şi consum energie electrică cum pot citi contoarele fără probleme, numai cei de la societatea apa nu? Legiferarea accesului ar fi soluţia ceas mai simplă şi fără costuri dar nu se vrea pentru că n-aduce câştig, societăţii sau angajaţilor ei. (Doina Marcu)