Pentru că știrile despre modul în care la Botoșani se pot prelua autoturismele Dacia vechi contra sumei de 30 milioane ROL, drept avans pentru un nou autoturism, sunt tot mai controversate, ne-am propus să facem o anchetă mai detaliată legată de acest subiect. Pentru început ne-am deplasat la filiala botoșăneană a societății Remat SA. Primul dialog l-am purtat cu șeful de depozit Ilie Plamadă (foto 1). Aflând că dorim să predăm o Dacie veche în condițiile proaspetei ordonanțe guvernamentale, ne-a recomandat să mergem la firme autorizate din Iași sau Suceava. Nu înainte de a lua legătura cu Dorin Cozma, directorul general al societății Xandor, dealerul autorizat să accepte Dacia avans pentru un noul autoturism. Pentru că am insistat să obținem informații mai concrete, am fost conduși în biroul consilierului juridic Marius Damian. Ghinion însă, acesta fiind plecat într-o delegație la Piatra Neamț. Așa am ajuns la directorul economic Gabriela Zigmud (foto 2). De la ea am aflat că societatea Remat, maxim într-o săptămână, va fi autorizată să primească autoturisme Dacia vechi, contra avans la o mașină nouă. Data cu care se va începe preluarea efectivă a acestor autoturisme va fi anunțată și pe site-ul societății, la adresa www.remat.ro Practic, societatea Remat mai avea de obținut avizul Mediului și cel al Registrului Auto Român, ca să poată deveni operațională. Dealtfel, ing. Costel Cantariu, contactat telefonic de către directorul economic Zigmud, declarase că problema avizului de la Mediu era rezolvată, rămânând în curs de rezolvare avizul RAR. Cum documentarea de la Remat era șchioapă, ne-am deplasat și la sediul firmei Xandor. Aici, în lipsa directorului general Cozma, angajatul de la vânzări, aflând ce
dorim, ne-a expediat să predăm „rabla” la societățile autorizate din Iași sau Suceava. Insistând că vrem să predăm autoturismul la cineva din Botoșani, ni s-a explicat că nu există vreo societate autorizată în acest sens. Am întrebat dacă știu ceva de către încercările de autorizare ale Rematului. Angajata în cauză a strâns din umeri și n-a mai deschis gura, semn că dialogul cu ea a cam luat sfârșit. Singurul lucru cert este că societatea Xandor este dealerul de la care proprietarul Daciei uzate predate va putea primi noul autoturism. La sediul societății Xandor orice doritor va primi toate informațiile necesare. Numai că, surpriză, de la societatea Xandor, directorul economic Aurica Cozma ne-a explicat tranșant: „Noi am avut program de acordare a 27 Dacii Logan în cadrul predării atâtor Dacii ca număr: Ne-având alocat alt număr de autoturisme, nu putem oferi clienților alte condiții decât cele legale” Din nou am insistat asupra condițiilor prevăzute de ordonanța în vigoare. Din nefericire pentru potențialii clienți ai unei Dacii care se încadrează în condițiile ordonanței ni s-a răspuns de către dealerul Xandor că numărul de autoturisme alocat acestui program social s-a completat. Ni s-a mai spus de către directorul economic Aurica Cozma că orice încercare de ocupare a unui loc prioritar ar însemna ca cel în cauză să fie bine avizat asupra oricărui loc eliberat dintre cele ocupate. În concluzie, constatăm cu ușurință că dealerul de autoturisme este suprasaturat în derularea programului. Atunci ne întrebăm firesc: la ce mai ajută propaganda cu reducerea intoxicării Mediului, dacă întregul program nu-i decât o cacealma politică? Răspunsul ar trebui să vină din partea Guvernului Tăriceanu. (Ioan Rotundu)