Prin multitudinea de activităţi pe care le desfăşoară sau la care participă în afara graniţelor ţării Eco- şcoala Cătămărăşti –Deal a reuşit să se afirme şi să iasă din anonimat. Acest lucru a fost posibil datorită implicării atât directorului, cadrelor didactice, cât şi a elevilor. În cursul acestei săptămâni elevii primei eco-şcoli din judeţul Botoşani au luat parte la cea de-a şaptea ediţie a
„Parlamentului European al Tinerilor pentru Apă”. Potrivit directorului Eco-şcolii Cătămărăşti – Deal, Luminiţa Curtman această activitate este organizată de o organizaţie nonguvernamentală din Strasbourg şi întruneşte participarea tuturor statelor din bazinul hidrografic al Dunării. La
„Parlamentul European al Tinerilor pentru Apă” participă tineri cu vârsta cuprinsă între 12 şi 19 ani. La ediţia care a avut loc anul trecut, Eco- şcoala Cătămărăşti – Deal a fost reprezentată de şase elevi şi au fost incluşi în lista parlamentarilor europeni. Anul acesta eco-şcoala a fost reprezentată de un echipaj format din trei elevi. Deşi coordonatorul programului în cadrul şcolii este profesoara de limba engleză Monica Tofan, din cauza unor probleme de sănătate ale acesteia, elevii au fost însoţiţi de profesoara de limba franceză Mariana Fridel. Activitatea s-a desfăşurat la Chişinău, Republica Moldova, iar tema abordată a fost
„Apa în mediul rural şi salubrizarea”.
„Şcoala noastră desfăşoară activităţi legate de apă, precum „Drumul apei potabile în judeţul Botoşani”. Având în vedere faptul că apa potabilă este foarte importantă pentru viaţa oamenilor indiferent dacă sunt din mediul urban sau rural, am fost invitaţi să participăm la acest Parlament”, a declarat directorul unităţii de învăţământ. Această activitate nu a fost finanţată, elevii participând cu materiale, fotografii şi CD-uri care cuprind aspecte din viaţa şcolii pe care au reprezentat-o. Cei trei elevi, Adrian Atănăsoaie, Damaris Adomnicăi şi Oana Colbea au participat la diverse ateliere de lucru, care au vizat modalităţi de poluare a apei potabile în mediul rural, precum şi aspecte din fiecare ţară participantă. În cadrul acestei acţiuni elevii botoşăneni au luat contactul cu elevi din ţări precum Franţa, Grecia, Ucraina, Luxemburg, Bulgaria, Turcia, Slovacia şi Iugoslavia. Luminiţa Curtman a apreciat faptul că prin această activitate copii au avut ocazia să-şi îmbunătăţească vocabularul în limba engleză, deoarece cursul s-a desfăşurat în această limbă. Profesorul însoţitor, Mariana Fridel, a subliniat că în ciuda faptului că provin din mediul

rural, elevii au fost felicitaţi de oficialităţile participante la Parlamentul European al Tinerilor pentru Apă pentru activităţile pe care le-au desfăşurat. Pe lângă activitatea propriu-zisă, la care au luat parte, elevii au putut vizita şi diferite obiective turistice din Chişinău.
„Am fost la o şcoală în Vorniceni şi am făcut un chestionar despre cum este apa la ei în sat. Am participat la mai multe şedinţe care se refereau la apa potabilă din Vorniceni. Pentru mine această acţiune a reprezentat un schimb de experienţă din care fiecare trebuie să înveţe că apa trebuie preţuită, pentru că din păcate nu toţi au parte de apă potabilă”, a precizat elevul Adrian Atănăsoaie. Elevii au depus un jurământ prin care, în calitate de membri ai Parlamentului Tinerilor pentru Apă, s-au angajat să contribuie la mobilizarea şi sensibilizarea intelectualilor pentru a sprijini în mod democratic implementarea unei politici în zonele rurale. Având în vedere faptul că au remarcat că la Vorniceni lipsa apei potabile este simţită de locuitori, elevii din Cătămărăşti –Deal s-au oferit să le dea o mână de ajutor. Astfel, ţinând cont de faptul că nici la Cătămărăşti nu au avut de la început o reţea de apă potabilă, au elaborat un istoric despre cum era înainte şi cum au obţinut fonduri pentru această reţea. Elevii şi-au petrecut o zi şi în Parlamentul Republicii Moldova, alături de parlamentarii moldoveni.
„Am avut ocazia să vedem cât de importantă este apa şi că trebuie preţuită având în vedere faptul că cei din satul Vorniceni nu aveau prea multe surse de apă potabilă” a precizat Damaris Adomnicăi. Ceea ce li s-a părut surprinzător elevilor este faptul că în Europa, în prezent, 41 de milioane de persoane nu au acces la apa potabilă, iar peste 13 mii de copii mor în fiecare an din cauza bolilor provocate de apa poluată.
„Activitatea la care am participat a avut drept scop să ne înveţe din nou cum să avem grijă de apa potabilă”, a precizat eleva Oana Colbea. Directorul unităţii de învăţământ a apreciat faptul că prin intermediul acestor activităţi elevilor li se dau şanse egale să cunoască sisteme de învăţământ şi culturi din Europa. Elevii nu s-au întors acasă cu mâinile goale, ci cu diplome de participare şi cu diverse materiale. (Margareta NICHIFOR)