În luna decembrie 2004 s-a recepţionat de către Primăria Flămânzi modernizarea drumului comunal 47 Flămânzi – Prisecani – Balta Roşie – Odaia Veche, pe lungimea de 15 kilometri. Modernizarea s-a făcut pe baza unui program ce-a primit finanţarea SAPARD, valoarea lucrării fiind stabilită la 34.136.606.615 lei. De atunci şi până acum drumul s-a transformat radical, în sensul că asfaltul s-a spart, piatra din fundaţie s-a amestecat cu bucăţile de asfalt, tractoarele şi faetoanele au tăiat şanţuri adânci, porţiuni din drum arătând mai ceva ca după un bombardament. Oamenilor nu le-a venit a crede că într-un timp aşa de scurt s-a putut degrada într-un asemenea hal un drum pentru a cărui modernizare s-au cheltuit atâţia bani. S-au sesizat şi cei de la televiziunea locală din Flămânzi care, prin Constantin Pitorac, au adus în atenţia autorităţilor situaţia în care a ajuns drumul, filmând totul şi dând pe post. Reacţia Executivului Primăriei orăşeneşti Flămânzi a întârziat să apară. Pur şi simplu au ignorat totul, deşi o parte din vină le aparţine. Pentru că suntem consideraţi un ziar care se luptă pentru dreptate, cetăţenii din Flămânzi ne-au solicitat ajutorul. Ei speră ca prin cele ce vom scrie să trezim interesul acelor organisme ale statului care se ocupă de respectarea şi aplicarea corectă a legii. În cursul zilei de ieri am făcut o deplasare la faţa locului. Aşa am putut constata că la podul din mijlocul localităţii Prisăcani drumul s-a rupt, alunecând spre albia râului. Sătenii, aflând că suntem de la Jurnalul, ne-au înconjurat şi au început să-şi descarce nervii. Aproape toţi pomeneau numele patronului societăţii dorohoiene Codin S.A., ing. Cornel Tomescu. Patronul a cărui societate a executat lucrările de modernizare este acuzat că a furat din pietriş, din calitatea asfaltului, că n-a efectuat o serie de lucrări de consolidare a terenului, totul în înţelegere cu fostul primar liberal Constantin Ţăruş. Sufocaţi de avalanşa reclamaţiilor, am procedat la reconstituirea împrejurărilor în care s-a obţinut finanţarea lucrării şi executarea ei. În demersul nostru am fost ajutaţi şi de viceprimarul oraşului Flămânzi, Dan Manole, primarul Dumitru Micuţaru fiind plecat la Prefectura Botoşani. În speranţa că va mai fi ales primar, Constantin Ţăruş a, primarul Flămânzilor în mandatele 1996 – 2000 şi 2000 – 2004, a iniţiat un studiu de fezabilitate ce-a costat peste un miliard de lei vechi care să stea la baza întocmirii unui proiect de modernizare a DC 47 pe traseul Flămânzi – Odaia Veche. S-a obţinut aprobarea proiectului, dar în graba de a se începe lucrarea, alegerile locale băteau la uşă, nu s-a mai aşteptat garanţiile guvernamentale de rigoare. Aşa s-a ajuns ca primăria să suporte dobânzile şi alte cheltuieli din valoarea investiţiei, ceea ce a încărcat preţul de cost. Procedura de obţinere a aprobării proiectului de către SAPARD şi a

executării lucrării este cea cunoscută deja. S.C. ARCADIA COMPANY S.A. Galaţi, firmă agreată la acea vreme de guvernarea PSD, a câştigat licitaţia. Ea a angajat ca executant societatea CODIN S.A. din Dorohoi, a cărui patron Cornel Tomescu face parte din branşă. Celor două societăţi li s-a alăturat Regia Autonomă a Drumurilor şi Podurilor Suceava, un alt client al PSD. Interesant este faptul că primarul de atunci, Constantin Ţăruş, era liberal, cum liberal este şi patronul Tomescu. Avem acum dovada că, deşi perceput liberal, Tomescu devenise bun amic şi colaborator cu prefectul PSD Costică Macaleţ. Aşa se explică de ce, pentru execuţia necorespunzătoare a aducţiunii de apă la Darabani, Tomescu, în calitate de executant, n-a fost tras la răspundere şi nici pus să plătească lucrările prost efectuate. Nici pentru celebrul Bulevard Gherasim din Dorohoi, pe seama căruia firma lui Tomescu a păpat multe miliarde de lei în perioada aceleaşi guvernări PSD şi Macaleţ prefect, nu s-a stabilit vreo răspundere. Şi din nou avem dovada că atunci când vine vorba de afaceri, banii n-au miros şi nici culoare politică. Revenind la drumul comunal, viceprimarul Manole susţine că s-au depus mai multe reclamaţii la adresa executantului, dar că nu s-au luat nici un fel de măsuri, instituţiile cu responsabilitate în domeniu evitând implicarea în vreun fel. Susţin cetăţenii din zonă că, în perioada cât se lucra la drum, maşinile lui Tomescu transportau piatră pe alte drumuri, la indicaţia primarului Ţăruş. Se zice că Ţăruş afirmase public că-şi va vinde şi casa, de va fi nevoie, dar va mai fi primar un mandat. Nu şi-a vândut casa, dar nici primar n-a ieşit. În schimb şi-a legat numele de lucrările prost executate la DC 47. În primăvara acestui an, societatea lui Tomescu a venit să mai dreagă busuiocul la podul din Prisăcani, loc unde drumul s-a rupt. Din nou s-a lucrat de mântuială, pentru că la nici două săptămâni drumul s-a rupt din nou. L-am întrebat pe viceprimarul Manole cum gândeşte Primăria să acţioneze. N-a fost deloc convingător în cele afirmate. Doar că, existând o garanţie de doi ani, garanţie se expiră în decembrie acest an, primăria speră să-l oblige pe Tomescu să refacă lucrarea. Aşa ceva este imposibil, pentru că în halul care s-a degradat drumul refacerea ar costa cât întreaga valoare iniţială a investiţiei. Ce s-a întâmplat la Flămânzi nu-i un caz singular. Pe seama programelor SAPARD s-a furat şi continuă a se fura. Mafia în domeniu este bine structurată, iar capii trebuie căutaţi prin unele birouri ministeriale din Bucureşti. Însă nimeni nu doreşte cu adevărat să facă lumină. În ce-l priveşte pe Tomescu, fie guvernare albastră, fie portocalie el va continua să fie executant de lucrări atât timp cât va şti să fie om de-al Vrâncioaiei. (Ioan Rotundu)