Efectele calamităţilor naturale produse anul trecut în judeţ au adus peste 83 de miliarde de lei în vistieriile a 15 firme de construcţii. La această sumă se adaugă încă 1,6 miliarde lei pentru reconstruirea locuinţelor distruse de calamităţi în 12 localităţi. O parte din lucrările finanţate au fost finalizate, altele încă trenează. Cel puţin asupra a trei firme dintre cele care au executat lucrările planează suspiciuni cu privire la modul în care le-au fost încredinţate lucrările. Finanţarea lucrărilor s-a făcut conform HG 1027/2005. Există însă voci mai mult sau mai puţin oficiale care cred că banii s-au dat pe criterii de clientelă politică. Dovedirea acestui aspect ar necesita investigaţii pe parcursul a câteva săptămâni. Cert este, totuşi, că au obţinut astfel de lucrări firme cu datorii la stat, sau conduse de persoane cu influenţă, înregimentate politic. Dintre toate firmele care au gestionat banii alocaţi pe seama nenorocirilor, CODIN SA Dorohoi a executat cele mai multe lucrări.
Aceeaşi firmă deţine şi recordul reclamaţiilor privind calitatea execuţiei lucrărilor. Pentru lucrările executate în 15 localităţi botoşănene, Codin a primit 22,3 miliarde lei. Dintre lucrările efectuate defectuos, mai mediatizate au fost cele de la Corlăteni şi Dorohoi. Anul trecut, Eugen Ţicău, directorul Biroului Regional 1 NE al Agenţiei SAPARD, a încercat să tragă un semnal de alarmă asupra unor lucrări executate la câteva drumuri din Moldova. În sesizarea sa, directorul Ţicău a făcut referire şi la un drum din Flămânzi, despre care s-a scris în aceste zile. La şase luni de la inaugurare acest drum s-a surpat. Pentru execuţia drumului respectiv licitaţia a fost câştigată de firma ARCADA COMPANY din Galaţi. Aceasta a subcontractat lucrarea firmei botoşănene CODIN. Prin modul în care firma a înţeles să-şi facă treaba s-a dus pe apa sâmbetei un milion de euro. Pentru lucrări efectuate în Dorohoi, Codin SA are mai multe litigii cu Primăria Dorohoi. În adresa 18467 din 5 octombrie anul trecut, primarul Dorohoiului, Sergiu Lungu, aducea la cunoştinţa preşedintelui CJ, Constantin Conţac, o serie amplă de ilegalităţi puse în remorca societăţii CODIN. Înşelarea Primăriei Dorohoi de către firma menţionată se pare că a început prin 1996. La vremea respectivă, în baza contractului 12526, firma trebuia să modernizeze strada Oborul Nou Dorohoi. Lucrările, în valoare de 654.656.000 lei vechi (valoare actualizată anul trecut la 7.601.132.000 lei), au fost de proastă calitate. Din acest motiv a fost refuzată recepţia finală, fiind programată a avea loc la 30 octombrie 2005. Primarul Lungu susţine că a încercat în repetate rânduri să recepţioneze lucrarea dar nu a primit nici un răspuns de la constructor. În contractul 10230/26.05.2000, aceeaşi firmă trebuia să se ocupe de consolidarea sistemului rutier pe strada C.D. Gherea Dorohoi (foto - arhiva). Conform actului adiţional 2/5.08.2004, termenul de finalizare s-a prelungit, fiind alocată suma de 7 miliarde lei vechi. Potrivit unor expertize efectuate la laboratorul Facultăţii de Construcţii Iaşi, dar şi la DRDP Cluj, lucrările executate nu au respectat proiectul tehnic. Direcţia economică şi Compartimentul investiţii din cadrul Primăriei Dorohoi au calculat, pentru lucrarea respectivă, daune de 4.391.864.564 lei, pe care trebuia să le plătească constructorul. Primarul Lungu l-a mai informat pe preşedintele Consiliului Judeţean că pe parcursul derulării contractului respectiv CODIN SA a înşelat Primăria Dorohoi cu aproape un miliard de lei. Acest lucru a fost posibil prin depunerea de situaţii de lucrări false, suma fiind decontată iniţial constructorului. Situaţia a fost descoperită în urma unui control al Camerei de Conturi Botoşani. Suma a fost returnată Primăriei, cu Ordinul de Plată nr. 1 şi 2 din 27.07.2004, conform raportului de audit 23277. În cazul lucrării de canalizare pluvială pe strada C.D. Gherea din Dorohoi, în contractul 9534, Codin nu a respectat proiectul tehnic, executând lucrări fără acordul beneficiarului. A prezentat spre decontare, din nou, situaţii de lucrări false. Ba chiar s-a constatat că unele lucrări nu au fost executate deloc. În cele din urmă, Judecătoria Dorohoi a făcut lumină în cazul lucrării respective. Societatea CODIN SA Dorohoi are 7 asociaţi, 9 administratori, iar director este Cornel Tomescu. O altă firmă locală căreia i-au fost încredinţate lucrări de înlăturare a efectelor calamităţilor este SC Drumuri şi Poduri Botoşani. Despre aceasta se spune că are datorii mari la stat. Acest lucru nu a împiedicat-o să obţină finanţare de 50 mii lei RON pentru lucrări de drumuri şi poduri la Hilişeu Horia. De asemenea, a mai primit anul trecut 98,70 mii lei RON pentru refacerea unei platforme de drum pe DJ 289. Antrepriza de Lucrări Drumuri şi Poduri Iaşi (ALDP) este o altă firmă care a ţepuit statul pe raza judeţului Botoşani, dar şi în ţară. Potrivit unei declaraţii de presă, directorul SAPARD, Eugen Ţicău nu poate înţelege cum s-a angajat ALDP să efectueze 22 de kilometri de drum asfaltat la Corni doar cu un milion de euro. Potrivit lui Ţicău cu banii respectivi nu se poate lucra calitativ pe o asemenea lungime de drum. El crede că doar 6-7 kilometri de drum se pot face cu un milion de euro. ALDP aparţine unui multimilionar în euro, Maricel Popa. Acesta este foarte bun prieten şi apropiat susţinător al pesedistului neocomunist Ion Iliescu. Pe locul doi la bani primiţi pentru refacerea de drumuri şi poduri calamitate se află ICROMS SRL Botoşani. Aceasta a realizat lucrări în 8 localităţi botoşănene, primind peste 10 miliarde lei vechi. Acestei firme i-a fost amânată, în urmă cu ceva timp, recepţia unui drum la Truşeşti. Miliardele s-au scurs foarte repede în conturile constructorilor. Alte fonduri aşteaptă să fie topite, probabil de aceleaşi firme. Şi, dincolo de această bătaie de joc faţă de banii publici şi localnici, drumurile continuă să fie o ruşine pentru judeţul nostru. Aproape inexplicabilă rămâne şi încredinţarea unor lucrări firmelor care au datorii la stat sau au dovedit în repetate rânduri că nu sunt capabile să facă lucrări de calitate. Printre firmele care au împărţit cozonacul banilor din calamităţi se mai află SRL-urile Tehnic Asist, Geo EX, Arini Moraru, Trans Dragmar, Trans Dragmar dar şi Conrec SA. (Marian MOROŞAN)
Drepturile de autor sunt rezervate proprietarului de domeniu. Responsabilitatea pentru eventualele consecinte juridice generate de copierea,
multiplicarea si difuzarea textelor si fotografiilor de pe acest site revine persoanei in cauza.