Unul dintre subiectele cele mai dezbătute din proiectul Legii Educaţiei este cel care se referă la mulţimea de evaluări prin care vor trece elevii pe perioada parcursului lor şcolar. În această privinţă părerile sunt împărţite. Unele cadre didactice consideră că va fi destul de stresant pentru elev să treacă atât de des prin evaluări, însă cele mai multe sunt de părere că acest sistem al evaluărilor dese este partea bună a legii lui Funeriu (foto).
Părinţii însă privesc cu teamă acest lung şir de evaluări, întrebându-se de ce trebuie să ne obişnuim încă de mici copiii, cu stresul examenelor?. Întrebarea pe care o ridică şi o parte dintre cadrele didactice este aceea dacă le face sau nu le face bine în perioada de creştere acest stres.La această întrebare singurele persoane care pot răspunde documentat sunt psihologii. Ca o părere personală, de simplu părinte, eu cred că aceste examene vor fi mult prea stresante pentru micuţii elevi. La vârsta de 6 ani, la sfârşitul clasei pregătitoare competenţele cognitive, emoţionale şi sociale ale copilului vor fi prima oară evaluate. Nu de către psihologul şcolii respective, cum probabil că ar fi fost mai normal, ci de către un cadru didactic, spune Matei Lupea, din partea Asociaţiei Părinţilor.
De partea cealaltă, multe cadre didactice consideră că atunci când evaluările sunt mai dese, copilul se învaţă cu ele şi nu mai este stresat, ci obişnuit cu acestea. E foarte bine că sunt evaluări dese. Elevii nu au de ce să fie stresaţi decât dacă nu învaţă. S-a demonstrat că mai bune sunt evaluările mai dese, din materie mai puţină. Să evaluezi odată materia din 4 ani de zile e mai complicat şi presupune mult mai mult stres. Daca deja 3 ani ai lăsat-o mai uşor cu învăţatul, în al patrulea e mult mai greu de recuperat şi stresul se va transforma chiar în panică. Asta este o parte bună a legii, care trebuie să rămână, consideră profesorul Aurel Pancu. Potrivit acestuia, modelul evaluărilor frecvente este întâlnit în ţări europene cu rezultate deosebite în învăţământ. (Doina Marcu)