Cadrele didactice din judeţul Botoşani, în urmă cu vreo 20 de ani, nu erau aşa violente cu elevii. O spun chiar cadrele didactice acum pensionare. Ele recunosc că-i mai pişcau de mână sau trăgeau de ureche pe câte un elev vizibil puturos la învăţătură, dar o făceau cu multă atenţie iar dacă elevul începea să plângă, căutau să-l facă să râdă glumind cu el şi nu să-l lovească violent aşa cum procedează astăzi unii învăţători şi profesori.
Aproape că nu este zi să nu auzim la radio sau să vedem la televizor cazuri de învăţători şi profesori care îi bat pe elevi într-un mod greu de explicat de unde le izvorăşte violenţa şi cruzimea. S-a ajuns până acolo că şi educatoarele îi bat pe copii de trei, patru ani, ţipă la ei, deranjate de comportamentul acestora de a se cere la WC sau de a plânge din te miri ce motiv.
Am filmat sâmbătă la Vorona cu Cornelia Pricope care mi-a relatat cu fiul ei, elev în clasa I-a, este bătut periodic de către învăţătoare. Mai grav, învăţătoare îi instigă şi pe ceilalţi colegi de clasă să-l bată pe Alexandru pe motiv că mama sa este o reclamagioaică.
Această stare de fapt din învăţământul, botoşănean nu este una particulară, ea fiind integrată în starea de fapt existentă în plan naţional. Îmi spunea un profesor pensionar, de pe urma căruia mulţi elevi au ajuns oameni mari în viaţă, că adevărata cauză a degradării învăţământului stă de fapt în incompetenţa şi nepriceperea actualelor cadre didactice. Pe vremuri, învăţătorii erau pregătiţi în licee pedagogice vreme de 5 ani şi se punea un accent deosebit pe însuşirea cunoştinţelor de psihologie şcolară şi metode pedagogice de predare.
Profesorii făceau în facultate obligatoriu pregătire pedagogică şi de psihologie şcolară, ştiind cum să procedeze cu elevii problemă dar mai ales ştiind că să-i ajute pe elevii mai slabi la învăţătură pentru a ţine pasul cu restul clasei.
Acum, învăţătorii şi profesorii n-au niciun fel de cunoştinţe pedagogice şi de psihologie şcolară, nu ştiu că să reacţioneze la anumite ieşiri comportamentale ale elevilor, mai grav nu cunosc conţinutul manualelor pentru a preda lecţia pe înţelesul elevilor iar ca să-şi ascundă aceste incompetenţe folosesc bătaia.
Degradarea învăţământului românesc a început în vremea când Ecaterina Andronescu a fost pentru prima oară ministrul Educaţiei şi a modificat structural, dar în rău, programele şcolare şi universitare de formare a cadrelor didactice.
Politizarea sistemului de învăţământ a fost de fapt şi un fel de acceptare a bătăii în şcoală, profesorii bătăuşi găsind în partidul-stat PSD ocrotitorul actelor lor de violenţă asupra elevilor.
La Botoşani, cele mai multe acte de violenţă asupra elevilor s-au comis în mandatul cât inspectorul general al Inspectoratului Şcolar Judeţean a fost social-democrata Mihaela Huncă. O spun tot profesorii, în cei patru ani cât Huncă s-a aflat în fruntea IŞJ s-au comis cele mai multe acte de violenţă asupra elevilor iar sancţionarea vinovaţilor ori nu s-a mai produs, ori au fost aplicate sancţiuni simbolice.
Ca argumente asupra afirmaţiilor de mai sus aduc câteva exemple de cazuri de violenţă care au rămas nesancţionate, fiind măsluite de Huncă din motive pur politice.
1. Fără îndoială cel mai relevant este cazul elevului Florin Gheorghe Incău de la Şcoala Drăguşeni. În ziua de 7 noiembrie 2013, elevul de clasa a V-a se afla la oră când în clasă a năvălit primarul Eugen Nechita şi l-a luat la bătaie, desfigurându-l, spre spaima celorlalţi elevi şi a profesoarei.
Motivul primarului era că elevul ar fi distrus o bancă din curtea şcolii, ceea ce ulterior s-a dovedit că nu el era vinovatul. Elevul fiind în plasament la Jan Zamosteanu, acesta a anunţat imediat Protecţia Copilului şi funcţionara de la Primăria Drăguşeni, o anume Manoliu, care răspundea cu probleme de asistenţă socială. Directorul şcolii fiind Daniela Nechita, soţia primarului, nu i s-a permis nimănui din şcoală să dezvăluie ce s-a întâmplat
Am primit informaţia şi am efectuat o anchetă. Funcţionara Manoliu era speriată pentru că primarul Nechita i-a interzis să dea informaţii. Diriginta elevului, profesoara Alina Boariu a, fost extrem de reţinută de frica directorului Daniela Nechita. La protecţia Copilului Botoşani, asistenta socială Daniela Sauciuc cu greu a oferit un minim de informaţii iar când am întrebat-o de ce n-a sesizat IŞJ-ul şi Poliţia n-a mai ştiut să răspundă. Mi-am dat seama că avea interdicţie de la şeful său numit în funcţie de PSD.
Florin a ajuns pe 8 noiembrie să fie internat la Spitalul de Pediatrie cu mai multe traumatisme. Medicul de la Urgenţe, Mariana Airimiţoaie, mi-a explicat că situaţia elevului este gravă dar sub control.
Primarul Eugen Nechita şi soţia sa Daniela, director de şcoală şi atunci şi acum., sunt membri PSD de ani buni. Pe linie politică cazul a fost muşamalizat la nivel de IŞJ de către Mihaela Huncă iar Poliţia nici nu s-a ostenit să facă cercetări pe motiv că este un copil asistat social şi să se descurce cei de la Protecţia Copilului.
Nimeni n-a fost anchetat şi sancţionat iar violenţele în Şcoala Drăguşeni, cu Daniela Nechita director au continuat şi continuă.
2. Un alt caz grav s-a consumat la Şcoala nr. 13 Botoşani în luna februarie 2916. Elevul Andrei, bolnav de Sindromul Down, s-a nimerit a fi coleg de clasă cu copilul profesoarei Mihaela Filip care devenise şi inspector la nivel de IŞJ, graţie unui lung şir de ilegalităţi comise de inspectorul general Huncă. Profesoara Filip i-a instigat pe elevii din clasă să se revolte şi să ceară mutarea lui Andrei.
Discriminare clară promovată de un cadru didactic şi totodată inspector.
Scandalul iscat a ajuns în presă iar Huncă a dispus o anchetă care s-a încheiat în favoarea profesoarei Filip. Nici că se putea altfel.
3. La liceul Tehnologic din Todireni, pe criteriu politic a fost pusă director Maria Gontineac, protejata Mihaelei Huncă.
Ce a urmat sub conducerea noului director Maria Gontineac pare de domeniul fantasticului. În şcoală s-a instituit bătaia ca act de educaţie, s-a declanşat un fel de intifadă asupra cadrelor didactice care erau ostile PSD-ului, asupra elevilor a căror părinţi nu susţineau partidul ce-a făcut-o director, s-au făcut angajări cu încălcarea legii, toate aceste abuzuri şi ilegalităţi fiind certificate, chiar şi în scris, de Mihaela Huncă.
În anul şcolar 20.12.2013, după ce a fost pusă director, Gontineac a bătut sălbatic un elev chiar în cancelarie şi sub privirile celorlalţi profesori. Sesizarea părinţilor a fost din nou blocată de Huncă.
Un alt elev de clasa a IX-a a fost bătut şi mutat disciplinar la un liceu aflat la 70 km distanţă de Todireni, imposibil ca elevul să facă naveta. După 60 de zile, la sfatul Mihaelei Huncă, elevul a fost primit la şcoală şi ascultat din prima zi, fără a i se da posibilitatea de a recupera materia pierdută. A fost lăsat repetent iar în anul următor i s-a refuzat înscrierea din nou în clasa a IX.
4. La Şcoala Lunca, la sfârşitul lunii ianuarie 2013, profesorul de matematică Constantin Muraraşu a lovit o elevă de clasa a VI-a pentru că n-a ştiut să rezolve un exerciţiu. În aceiaşi perioadă la Şcoala Plopenii Mari, într-una din pauze, un profesor l-a bătut pe un elev care se bulgărea cu zăpadă pe motiv că un bulgăre al său l-ar fi atins.
Dacă profesorul Muraraşu de la Lunca a fost sancţionat cu diminuarea a 10% din leafă, el fiind cunoscut ca ostil PSD-ului, cel de la Plopenii Mari probabil că a fost lăudat de Huncă, fiind omul PSD-ului din Ungureni.
5. Un caz mai vechi dar mereu proaspăt prin recidiva învăţătorului se petrece la Şcoala Vorona Mare. Cornelia Pricope are fiul Alexandru (foto) în clasa I-a la această şcoală. Pricope este mereu în conflict cu autorităţile locale, mai ales cu primarul Aurel Ştefan, profesor şi membri devotat al PSD-ului.
Femeia susţine că la cererea primarului, învăţătoarea Calancea îi bate fiul. Anul trecut a reclamat situaţia la Protecţia Copilului dar în afară că faptul că fiul i-a fost consiliat de psihologul Alina Jitaraşu, nu s-a întâmplat nicio altă anchetă. Nici de la IŞJ nu s-a efectuat vreo anchetă iar Poliţia a muşamalizat cazul.
Învăţătoarea continuă să-l bată pe Alexandru şi nicio instituţie abilitată nu vrea să ancheteze situaţia pentru că şefii sunt de la PSD şi nu se acuză unii pe alţii.
Cred că exemplele de mai sunt edificatoare asupra stării de fapt a învăţământului botoşănean în particular şi cel naţional în general.
Învăţătorii, profesorii au înlocuit competenţa profesională cu bâta. Necazul cel mare este că nicio instituţie responsabilă nu intervine să pună capăt fenomenului. Este în interesul PSD ca noile generaţii să rămână în ignoranţă pentru a le stăpâni mai uşor. Vedeţi şi dvs. în aceste zile ce se întâmplă cu generaţiile educate. Ies în stradă la proteste fără a cere voie de la PSD.