Mai este puţin până va intra în vigoare o nouă directivă europeană care va proteja consumatorii de abuzurile băncilor, deschizându-le calea către o informare mult mai riguroasă. Nemulţumirile la adresa unor bănci sunt departe de a se stinge.
În Botoşani, la Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor, de la începutul anului au fost înregistrate mai multe reclamaţii la adresa unor bănci, iar, potrivit inspectorului şef Alexandru Zarug, o parte dintre aceste reclamaţii au ajuns în justiţie. Mulţi clienţi care au luat credite de la bănci în anii din urmă au ajuns să nu-şi mai poată plăti ratele din cauza dobânzilor care au galopat continuu.
Noua directivă europeană 2008/48, care va intra în vigoare în mai puţin de două luni, va proteja mai bine consumatorii. Reglementările din directivă ar urma să se aplice doar asupra creditelor de consum, dar Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorului (ANPC) a făcut un proiect de ordonanţă de urgenţă care prevede ca aceste reglementări să se aplice inclusiv asupra creditelor ipotecare. Din iunie va intra în vigoare directiva europeană privind contractele de credit pentru consumatori care se axează pe informarea corectă şi completă a consumatorilor care solicită un credit, dar şi pe limitarea drastică a comisioanelor.
Din informaţiile standard nu va trebui să lipsească rata dobânzii aferente creditului, precum şi modul de calcul al acesteia, valoarea totală a creditului, suma, numărul şi frecvenţa plăţilor care vor fi efectuate de către consumator, cât şi o avertizare privind consecinţele neefectuării plăţilor. Clientul trebuie să ştie tot, inclusiv cheltuielile pe care va trebui să le facă pentru întocmirea dosarului de credit.
În plus, dobânda nu va mai putea fi mărită după bunul plac al băncilor. Rata dobânzii va trebui să varieze în funcţie de un indicator independent precum Euribor pentru euro sau Robor pentru lei, plus o marjă fixă. Banca nu are voie să majoreze sau să introducă noi comisioane fără acordul clientului. Iar dacă majorarea dobânzii nu poate fi acceptată de către consumator, banca nu poate denunţa unilateral contractul, ci va trebui să-i propună în prealabil clientului o reeşalonare sau o refinanţare.
Proiectul de ordonanţă de urgenţă prevede ca toate aceste reguli să fie aplicate inclusiv contractelor vechi. Prin urmare, băncile vor trebui să modifice aproape toate contractele de credit. (Doina Marcu)