După ce Rotundu l-a criticat într-un comentariu că ar fi prea lacom în a-i taxa pe creştini pentru slujbele de înmormântare, preotul de la Teioasa – Darabani a considerat de cuviinţă să le explice celor din parohie în ce constă tarifele sale pentru slujba de înmormântare.
În predica ţinută după slujba din biserică, părintele Nicodim Nichita (foto 1) le-a explicat celor prezenţi că el încasează pentru slujba de înmormântare numai 400 lei iar pentru cititul stâlpilor la capul mortului doar 100 lei, în total 500 lei. Dar cei care se ocupă de înmormântare mai trebuie să plătească 250 lei la dascăl pentru participate la slujbă şi cititul stâlpilor, nimeni altul decât feciorul preotului, domnişorul Titişor, cel care n-a reuşit să termine Teologia nici măcar prin învăţatul la distanţă. Mai trebuie plătit şi clopotarul cu 150 lei la care se mai adaugă 100 lei costul lumânărilor (la biserica Teioasa adaosul la lumânări este de 400%) şi al luminii (mortul este ţinut în biserică doar 20 minute). Adunate, toate aceste plăţi se ridică la suma de 1.000 lei, exact cât a afirmat şi Rotundu în comentariul său anterior când l-a definit pe preotul Nicodim ca fiind stăpânit de lăcomie.
Ce-i drept, părintele Nicodim este mai puţin lacom decât preotul de la Lişmăniţa, care pretinde pentru slujba de înmormântare 1.100 lei, adică jumătate din ajutorul de înmormântare primit de urmaşi de la Casa de pensii Botoşani. Toate aceste sume încasate de preoţi nu sunt contabilizate în nicio evidenţă oficială ţinută la biserică, banii intrând direct în buzunarul preotului.
Dar în Protopopiatul Darabani păstorit de părintele protopop Constantin Pânzaru (foto 2) mai există un obicei care are o vechime respectabilă. În fiecare zi de început a lunii preotul trece pe la casele enoriaşilor şi le sfinţeşte apa pusă în anumite vase, transformând-o în agheasma pe care creştinii o beau dimineaţa, pe stomacul gol. Pentru aceste vizite de început de lună, preoţii încasează sume cuprinse între 30 şi 100 lei, în raport de starea materială şi poziţia socială a celui în a cărui bătătură a păşit.
Dacă se întâmplă ca enoriaşul să fie plecat cu treburi, el va lăsa pe masa din odaie vasul cu apa ce urmează a fi sfinţită iar alături banii cuveniţi părintelui pentru osteneală.
Până de curând aşa proceda şi moş Vrabie din Teioasa. Dar din ziua când l-a văzut pe preot că i s-a pişat după casă iar apoi şi-a băgat mâna în vasul cu apă s-o sfinţească, moş Vrabie nu l-a mai primit pe preot cu „vestirea întâiului de lună”.
Din tot Protopopiatul cu „vestirea începutului de lună” nu umblă doar preotul Lucian de la Viişoara Mică, el susţinând că în comună nu există o astfel de tradiţie.
Cert este că această vestire de început de lună aduce preoţilor bani frumoşi şi care nu sunt impozitaţi. De exemplu, părintele protopop are sub autoritatea sa 700 de familii. Vara se deplasează cu căruţa, iarna, la vreme de frig, cu maşina. Acceptând că protopopul încasează suma minimă de 30 lei, lunar încasează în jurul a 21.000 lei, o sumă frumuşică care la nivel de an devine uriaşă.
De menţionat că protopopul, cu ceva ani în urmă, a adunat bani pentru ridicarea unei case praznicale. În loc de casă a ridicat o brutărie care lucrează nonstop, pâinea fiind vândură la preţul pieţei, rotunjind în mod substanţial veniturile părintelui protopop.
În schimb, ca om de afaceri priceput ce este şi cu un miros dezvoltat al banului, părintele protopop Pânzaru a ridicat un căsoi (foto 3) peste gard de perimetrul Protopopiatului, după care a încercat să vândă clădirea Primăriei Darabani pe suma de 100 mii euro iar Primăria s-o doneze, apoi, Protopopiatului pentru a fi folosită drept casă prazunicală. Deocamdată primarul Cornel Aroşoaie a rezistat presiunilor părintelui dar părintele continuă să insiste să încheie tranzacţia.
Şi dacă tot suntem la capitolul afaceri ale protopopului, în anul 2007 acesta a solicitat şi primit prin aprobarea consilierilor locali de la Primăria Darabani, cu titlu gratuit, suprafaţa de 10 ari teren amplasat chiar în faţa primăriei, adică în zona centrală. Părintele a motivat că pe acest teren va ridica un centru social. Imediat ce a intrat în posesia terenului l-a vândut omului local de afaceri Ghiorghiciuc pe suma de 1,7 miliarde lei vechi. Bună afacere, nu?!
În momentul de faţă preoţii din zonă au anumite probleme. În campania alegerilor prezidenţiale au fost făţiş de partea lui Ponta, ceea ce i-a supărat pe enoriaşii liberali. De exemplu, liberalul Liviu nu l-a mai primit pe părinte cu „vestitul întâiului”, spunându-i că el va căuta ca vestea să i-o aducă un preot liberal şi nu unul social-democrat.
Adrian Marcu