La redacţie ne-a sosit informaţia cum că la drumul naţional ce duce la Stânca Ştefăneşti, în zona Dealu Mare, unde s-a prăbuşit cu o zi înainte ca lucrările să fie recepţionate, s-au început lucrările de refacere. Iată un eveniment demn de consemnat, ne-am zis noi, iar în cursul zilei de ieri am dat o fugă până la faţa locului, să imortalizăm declanşarea lucrărilor.
Ajunşi în zonă, mare ne-a fost dezamăgirea. Nici vorbă de reînceperea lucrărilor. Dimpotrivă, nu s-au luat nici un fel de măsuri de conservare a drumului pe porţiunea închisă şi nici de stopare a prăbuşirii de noi porţiuni (foto 1). Constructorul, societatea gălăţeană ARCADA, şi-a strâns calabâcul numit organizare de şantier şi s-a dus în lumea lui, a afacerilor gen celei de la Dealu Mare. În urma constructorului a rămas o groapă larg deschisă, loc unde şoseaua proaspăt construită s-a prăbuşit în ea însăşi, precum supernovele care formează găurile negre ale universului. Este dovada perenă a incompetenţei constructorului, a furturilor pe seama banului public, a incompetenţei celor de la Administraţia Drumurilor Naţionale, aflaţi pe post de beneficiar.
Lucrarea de refacere a drumului naţional în zona Dealu Mare a costat în jurul a 400 miliarde lei vechi. Bani îngropaţi în pământ fără nici un folos. De circulat, se circulă tot pe vechiul traseu, şi el prăbuşit pe mari porţiuni. Există toate şansele ca vechiul traseu, până la iarnă, să devină inutilizabil. Întreaga porţiune de şosea fuge la vale, având tendinţa de a se uni cu noul traseu croit pe fundul văii.
Nici o autoritate judeţeană nu s-a interesat de soarta acestui drum.
A trecut şi vara, iar promisiunile fostului prefect Cristian Roman, ale fostului prefect Gheorghe Sorescu cum că până în toamna aceasta drumul va fi refăcut, au rămas la stadiul de promisiuni. Parole, parole, parole spun italienii la vorbele neacoperite prin fapte. fapte. Ultimele informaţii indică faptul că în acest an nu se va lucra în această locaţie. Poate la anul!
Şi parcă n-ar fi fost îndeajuns necazul de la Dealu Mare, acelaşi drum, la intrarea în Stăuceni şi urcuşul dealului spre Victoria, s-a rupt şi a luat-o la vale. Cu greu reuşeşti să treci de aceste două porţiuni de drum. Lucrarea, terminată acum un an, a fost efectuată tot de societatea gălăţeană ARCADA, având în subantrepriză societatea dorohoiană Codin. Preţul lucrărilor desfăşurate pe parcursul a vreo trei ani a trecut de 300 miliarde lei. Toată lucrarea a ţinut doar un an, după care efortul financiar pe seama banului public a luat-o la vale. Aţi auzit vreo autoritate judeţeană să ia atitudine? Noi n-am auzit.
La Leorda, drumul naţional ce duce spre Dorohoi a fost reparat de către firma Codin, cunoscută deja ca un cal breaz. Nici bine n-a terminat lucrarea, în valoare de câteva zeci de miliarde de lei, şi drumul s-a rupt. A cârpit ce-a cârpit, iar acum s-a rupt din nou. În loc ca cei de la Administraţia Drumurilor Naţionale să se ferească de aceste societăţi ca dracul de tămâie, le-a încredinţat noi lucrări.
Deasupra dealului Unţeni, înainte de a coborî în Ungureni, se lucrează la stabilizarea şoselei (foto 2). Cine credeţi că lucrează? Societatea Codin, patronată de Corneliu Tomescu, liberalul ce-a schimbat galbenul pe portocaliu.
Despre aceste lucrări noi am mai scris. Despre modul în care s-a furat ca-n codru, în dauna calităţii şi rezistenţei lucrărilor, de asemenea. Nu s-a întâmplat nimic. Patronii n-au fost traşi la răspundere, ei fiind liberi ca pasărea cerului şi continuă să ciugulească copios din banul public. Suntem o ţară supusă jafului, iar jefuitorii stau în jilţuri aurite şi primesc respectele noastre. Vorba lui Mircea Badea: Trăim în România şi asta ne ocupă tot timpul!