În analiza stării calităţii în sistemul de învăţământ preuniversitar din România la nivelul anului şcolar 2011-2012 au intrat şi câteva şcoli din judeţul Botoşani, care au fost propuse de Inspectoratul Şcolar Judeţean pe baza unei metodologii de eşantionare realizate şi transmise de ARACIP. În concluziile analizei se precizează că există încă probleme privind calitatea personalului didactic, principalul factor intern al şcolii, care influenţează rezultatele elevilor. Astfel, lipsa cadrelor didactice calificate, a celor titulare, precum şi lipsa abilităţilor privind activitatea de cercetare ştiinţifică constituie motivele cele mai importante de neîndeplinire a nivelului minim de calitate.
Aproape 1 din 6 cadre didactice sunt noi, iar aproape un sfert navetiste - această stare afectând negativ rezultatele elevilor. Continuitatea la catedră se corelează pozitiv cu rezultatele elevilor). Ca urmare, pentru a îmbunătăţi rezultatele elevilor şi, implicit, calitatea educaţiei, sunt necesare programe naţionale de stabilizare reală a cadrelor didactice, în condiţiile în care actualul mecanism de titularizare nu garantează stabilitatea: există şcoli cu 90% titulari, dar, din cauza detaşărilor, fluctuaţia personalului ajunge la 30-40% anual, se arată în raportul făcut de ARACIP în urma evaluării şcolilor. (Doina Marcu)