Jurnalul botosanenilor Publicatiile Jurnalul Online Jurnalul Dimineata Botosanilor

   

Evenimente
Infracţiuni
Economic
Fapt divers
Editorial
Sănătate
Administraţie
Ştiri agenţii
Horoscop
Umor
Gastronomie
Comentarii
Religie
Lumea lu' Rotundu
Presa'n gura lu' Rotundu


Număr accesări
Astăzi:
3442
De la 07 Ianuarie 2003
122575381

Acţiunea juridică a deputatului Roman contra CLM Botoşani

  • 11 February 2013, 23:00
Către,
CONSILIUL LOCAL MUNICIPAL BOTOŞANI

Subsemnatul Cristian Constantin Roman cu domiciliul în municipiul Botoşani, str. Calea Naţională, nr.97, bl. 18, sc. A, ap.1, în conformitate cu prevederile art. 7 alin. 1) din Legea nr. 554/2004 privind contenciosul administrativ, în termen legal formulez

PLÂNGERE PREALABILĂ

solicitând Consiliului local Botoşani să revoce Hotărârea nr. 6 adoptată la data de 29 ianuarie 2013 privind stabilirea impozitelor şi taxelor locale pentru anul 2013 întrucât aceasta este nelegală pentru următoarele

MOTIVE:

1. Nu au fost respectate prevederile art. 1 din Hotărârea Guvernului nr. 1309 din 27 decembrie 2012 privind nivelurile pentru valorile impozabile, impozitele şi taxele locale şi alte taxe asimilate acestora, precum şi amenzile aplicabile începând cu anul 2013, care stipulează următoarele:
„Nivelurile pentru valorile impozabile, impozitele şi taxele locale şi alte taxe asimilate acestora, precum şi amenzile care sunt aplicabile începând cu anul 2013 sunt prevăzute în anexa la prezenta hotărâre, care modifică şi înlocuieşte anexa nr. 1 la Normele metodologice de aplicare a prevederilor titlului IX din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 44/2004, cu modificările şi completările ulterioare
. Autorităţile deliberative ale administraţiei publice locale completează, modifică şi/sau abrogă, după caz, hotărârile adoptate cu privire la stabilirea impozitelor şi taxelor locale pentru anul 2013, până la data de 31 decembrie 2012, pentru a asigura corelarea cu prevederile Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu cele ale prezentei hotărâri”
. Astfel, Consiliul local Botoşani nu a adoptat o hotărâre în termenul imperativ stabilit de actul normativ, respectiv până la data de 31 decembrie 2012, prin care să stabilească nivelurile impozitelor şi taxelor locale în concordanţă cu prevederile H.G. 1309/2012.

2. Nu au fost respectate prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 1 din 9 ianuarie 2013 pentru reglementarea unor măsuri financiar-fiscale în domeniul impozitelor şi taxelor locale.
Articolul unic al acestei ordonanţe prevede că :
„ Pentru anul 2013, prin derogare de la prevederile Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, autorităţile administraţiei publice locale pot adopta hotărâri privind reducerea nivelurilor valorilor impozabile, impozitelor şi taxelor locale prevăzute în Hotărârea Guvernului nr. 1.309/2012 privind nivelurile pentru valorile impozabile, impozitele şi taxele locale şi alte taxe asimilate acestora, precum şi amenzile aplicabile începând cu anul 2013, cel mult până la nivelurile prevăzute prin hotărârile autorităţilor administraţiei publice locale respective, adoptate de către acestea pentru anul 2012
. Hotărârile prevăzute la alin. (1) pot fi adoptate în termen de cel mult 20 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe”

. Se impune a sublinia faptul că prevederile acestei ordonanţe puteau fi aplicate doar de autorităţile administraţiei publice locale care au adoptat hotărâri în temeiul H.G. 1309/2012.

3. Nu au fost respectate prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 8 din 23 ianuarie 2013 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal şi reglementarea unor măsuri financiar-fiscale.
Articolul IV din acest act normativ stipulează:
„ Prevederile alin. (1) al articolului unic din Ordonanţa Guvernului nr. 1/2013 pentru reglementarea unor măsuri financiar-fiscale în domeniul impozitelor şi taxelor locale sunt aplicabile numai de autorităţile administraţiei publice locale care nu au înregistrate la data de 31 decembrie 2012 arierate, aşa cum sunt definite în Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare.
Autorităţile administraţiei publice locale care au adoptat hotărâri privind impozitele şi taxele locale pentru anul 2013 în temeiul Ordonanţei Guvernului nr. 1/2013 şi care nu îndeplinesc condiţiile de la alin. (1) adoptă noi hotărâri, stabilind că începând cu 1 februarie 2013 nivelurile pentru valorile impozabile, impozitele şi taxele locale şi alte taxe asimilate acestora, precum şi amenzile sunt cele din Hotărârea Guvernului nr. 1.309/2012 privind nivelurile pentru valorile impozabile, impozitele şi taxele locale şi alte taxe asimilate acestora, precum şi amenzile aplicabile începând cu anul 2013”.
Din analiza acestui articol rezultă faptul că doar autorităţile administraţiei publice locale care au arierate şi au adoptat hotărâri în temeiul O.G. nr. 1/2013 au obligaţia de a adopta noi hotărâri prin care să stabilească nivelul taxelor şi impozitelor locale conform H.G. 1.309/2012.
Însă, Consiliul local Botoşani nu a adoptat vreo hotărâre în temeiul Ordonanţei Guvernului nr. 1/2013.

4. Nu au fost respectate prevederile art. 288* din Legea nr. 571/2003 privind codul fiscal, care impune în mod imperativ următoarele:
„Consiliile locale, Consiliul General al Municipiului Bucureşti şi consiliile judeţene adoptă hotărâri privind impozitele şi taxele locale pentru anul fiscal următor în termen de 45 de zile lucrătoare de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, a hotărârii Guvernului prevăzute la art. 292.
Însă art. 292 la alin. 2) prevede că :
“ Sumele indexate se iniţiază în comun de Ministerul Finanţelor Publice şi Ministerul Administraţiei şi Internelor şi se aprobă prin hotărâre a Guvernului, emisă până la data de 30 aprilie, inclusiv, a fiecărui an”

. 5. Au fost încălcate prevederile art. 6 din Legea nr. 52/2003 privind transparenţa decizională care prevede în mod obligatoriu următoarele:
„ (1) În cadrul procedurilor de elaborare a proiectelor de acte normative autoritatea administraţiei publice are obligaţia să publice un anunţ referitor la această acţiune în site-ul propriu, să-l afişeze la sediul propriu, într-un spaţiu accesibil publicului, şi să-l transmită către mass-media centrală sau locală, după caz. Autoritatea administraţiei publice va transmite proiectele de acte normative tuturor persoanelor care au depus o cerere pentru primirea acestor informaţii.
(2) Anunţul referitor la elaborarea unui proiect de act normativ va fi adus la cunoştinţă publicului, în condiţiile alin. (1), cu cel puţin 30 de zile înainte de supunerea spre analiză, avizare şi adoptare de către autorităţile publice. Anunţul va cuprinde o notă de fundamentare, o expunere de motive sau, după caz, un referat de aprobare privind necesitatea adoptării actului normativ propus, textul complet al proiectului actului respectiv, precum şi termenul limită, locul şi modalitatea în care cei interesaţi pot trimite în scris propuneri, sugestii, opinii cu valoare de recomandare privind proiectul de act normativ.
(3) Anunţul referitor la elaborarea unui proiect de act normativ cu relevanţă asupra mediului de afaceri se transmite de către iniţiator asociaţiilor de afaceri şi altor asociaţii legal constituite, pe domenii specifice de activitate, în termenul prevăzut la alin. (2)
. (4) La publicarea anunţului autoritatea administraţiei publice va stabili o perioadă de cel puţin 10 zile pentru a primi în scris propuneri, sugestii sau opinii cu privire la proiectul de act normativ supus dezbaterii publice.
(5) Conducătorul autorităţii publice va desemna o persoană din cadrul instituţiei, responsabilă pentru relaţia cu societatea civilă, care să primească propunerile, sugestiile şi opiniile persoanelor interesate cu privire la proiectul de act normativ propus
. (6) Proiectul de act normativ se transmite spre analiză şi avizare autorităţilor publice interesate numai după definitivare, pe baza observaţiilor şi propunerilor formulate potrivit alin. (4).
(7) Autoritatea publică în cauză este obligată să decidă organizarea unei întâlniri în care să se dezbată public proiectul de act normativ, dacă acest lucru a fost cerut în scris de către o asociaţie legal constituită sau de către o altă autoritate publică
. (8) În toate cazurile în care se organizează dezbateri publice, acestea trebuie să se desfăşoare în cel mult 10 zile de la publicarea datei şi locului unde urmează să fie organizate. Autoritatea publică în cauză trebuie să analizeze toate recomandările referitoare la proiectul de act normativ în discuţie”.

Prevederile sus amintite sunt aplicabile tuturor actelor normative adoptate de autorităţile administraţiei publice locale (inclusiv în cazul hotărârilor privind stabilirea taxelor şi impozitelor).
Singura derogare de la aceste dispoziţii fiind reglementată de alin. 9) al aceluiaşi articol care prevede că :
„În cazul reglementării unei situaţii care, din cauza circumstanţelor sale excepţionale, impune adoptarea de soluţii imediate, în vederea evitării unei grave atingeri aduse interesului public, proiectele de acte normative se supun adoptării în procedura de urgenţă prevăzută de reglementările în vigoare”.
Considerăm că în cazul adoptării Hotărârii nr. 6 Consiliul local Botoşani nu s-a aflat într-o circumstanţă excepţională, iar necesitatea majorării impozitelor şi taxelor locale nu poate constitui o atingere adusă interesului public

În concluzie, atâta vreme cât Consiliul local Botoşani nu a respectat întreaga legislaţie (în ordinea cronologică a actelor adoptate de Guvernul României respectiv H.G. nr. 1309/2012, O.G. nr. 1/2013 şi O.G. nr. 8/2013) privind stabilirea impozitelor şi taxelor locale pentru anul 2013 care impunea adoptarea unor hotărâri succesive, în conformitate cu reglementările legale sus amintite şi înlăuntrul termenelor imperative, şi nu a respectat principiile transparenţei decizionale, considerăm că Hotărârea nr. 6 adoptată la data de 29 ianuarie 2013 este nelegală.

Pentru motivele arătate mai sus vă solicit să dispuneţi revocarea Hotărârii nr. 6 adoptată la data de 29 ianuarie 2013.

Cristian Constantin ROMAN

08.02.2013


Drepturile de autor sunt rezervate proprietarului de domeniu. Responsabilitatea pentru eventualele consecinte juridice generate de copierea, multiplicarea si difuzarea textelor si fotografiilor de pe acest site revine persoanei in cauza.


Horoscop
Marea problemă a portocaliilor
Ioan Rotundu
Bancul zilei: Copii orbului
Gastronomie: Biscuiţi de secară cu stafide
O nouă hoţie pe seama sănătăţii noastre
Ioan Rotundu
Deficit comercial de 9,5 miliarde euro in 2012
Petru BOGATU: Restalinizarea pravoslavnică a Basarabiei
Un calcul simplu cu bani europeni. Si riscul cărnii de cal pentru România
Domnul Becali a demisionat din PNL şi este deputat independent
Gigi Becali despre condamnarea la 3 ani de închisoare cu suspendare
nu mai calc niciodată în ţara aia demisionez din PNL ca să nu-i fac rău lui Crin Antonescu
Cum demisionează un Papa?
care sunt procedurile şi mai ales, precedentele din istoria Sfântului Scaun?
Şi Liviu Conţac rămâne după gratii
73% din telefoanele la 112 sunt false
Regulament nou pentru activitatea taximetriştilor botoşăneni
Copacii mor în picioare şi iarna cad peste maşini
Parchetul Botoşani: Numărul infracţiunilor economice creşte de la an la an
Primăria zice că societatea Urban Serv are şef competent
Dorohoi: Şofer amendat pentru că şi-a răsturnat autobusul
Primăria Botoşani: Telefon unde poate fi reclamat întunericul stradal
Cazurile de culpă medicală, se vor judeca după reguli noi
Şoarece găsit într-o pungă cu seminţe
Cererile de subvenţii în agricultură vor fi verificate mai atent în acest an
Botoşani: Delapidatorul Nechita, numit director pentru că ”îl cer bătrânii”
Jurnalul de Dimineaţă

Blogul lui Rotundu
Arhivă


Ultimele articole de pe blog