Jurnalul botosanenilor Publicatiile Jurnalul Online Jurnalul Dimineata Botosanilor

   

Evenimente
Politică
Cultură
Infracţiuni
Anunţuri
Fapt divers
Învăţământ
Administraţie
Social
Sindicate
Horoscop
Umor
Gastronomie
Comentarii
Lumea lu' Rotundu
Presa'n gura lu' Rotundu

1 EURO = 4.7440 lei
1 USD = 4.1547 lei


Număr accesări
Astăzi:
7270
De la 07 Ianuarie 2003
68514368

Actorul între arta creativă şi transfigurarea în personaj

  • 18 October 2006, 23:00
Actul artistic teatral resimte nevoia unei redimensionări prin creşterea gradului de atractivitate a proiectelor artistice. Nevoia de dezvoltare a calităţilor artistice şi de comunicare ale actorilor în participarea la proiecte a făcut necesară perfecţionarea actorului, pentru ca talentul, deşi necesar, nu mai este suficient. Pornind de la faptul că arta actorului înseamnă a gândi, crearea unui personaj presupune o construcţie complexă, pentru a ajunge la o psihologie a personajului, care să dea dovada transfigurării fiecărui actor în personaj. Valoarea creativă nu trebuie să apară întâmplător. În încercarea de a educa şi profesionaliza actorul, Teatrul de Păpuşi „Vasilache” a iniţiat un proiect de perfecţionare intitulat „Atelier de studiu şi cercetare cognitiv – ontologic, privind caracterul fenomenologic al artei actorului”. Proiectul urmează să se desfăşoare pe parcursul unui an de zile, fiind structurat în două module de câte patru ore. Obiectivele proiectului vizează descoperirea, identificarea, conştientizarea şi explicarea unor fenomene care se produc în procesul creaţiei actorului şi încadrarea lor într-un sistem teoretic, cu o metodă practică, specifică. Proiectul vizează ambele colective artistice, adresându-se atât actorilor de la Teatrul de Păpuşi cât şi de la Teatrul „Mihai Eminescu”. Invitaţiei de a conferenţia actorilor botoşăneni au dat curs nume mari ale vieţii teatrale precum Ion Caramitru, preşedintele Uniter, profesorul universitar Ion Cojar, conferenţiar universitar doctor Adrian Titieni, şeful catedrei de arta actorului de la Bucureşti, profesor universitar doctor Florin Zamfirescu, profesor universitar doctor Adriana Popovici, profesor universitar doctor Constantin Paiu. Proiectul va începe luna aceasta şi se va termina anul viitor în octombrie. Organizatorii sunt Teatrul de Păpuşi, Teatrul Mihai Eminescu şi Uniter, cu ajutorul celor două universităţi de teatru. „Aria tematică se referă la elemente de cu totul altă natură decât cele studiate în şcoală. Se va pune accentul pe improvizaţia scenică, jocul teatral, pe concepte de sociologie, filozofie, logică bivalentă şi polivalentă, psihologie, psihanaliză, studiul şi conştientizarea paradoxului în arta spectacolului teatral, structura sa sintetică, fenomenologie şi estetică. Se încearcă de asemenea crearea unui mecanism logic specific în arta actorului”, a declarat directorul Teatrului de Păpuşi „Vasilache”, Marius Rogojinschi. Impactul proiectului asupra actorilor trebuie să constea în acumularea unor cunoştinţe de utilitate profesională prin diversitatea obiectelor de studiu abordate, descoperirea, formarea şi redimensionarea abilităţilor profesionale în activităţi practice desfăşurate. Conferenţiarii vor contribui la redimensionarea culturii profesionale a fiecărui participant la curs, precum şi la creşterea gradului individual şi colectiv de creativitate. De cele mai multe ori până acum se practica atelierul de perfecţionare al unui instrument de lucru ce se axa pe o singură tematică. Noul proiect îşi propune ca dincolo de instrumentele pe care actorii le-au dobândit şi perfecţionat în şcoală să se pornească de la dezvoltarea sistemului logic specific. Actorii gândesc diferit, datorită sistemelor logice diferite de transfigurare în personaj. „Proiectul caută să dezvolte în fiecare actor şi să întărească autocunoaşterea, posibilitatea unei continuităţi în procesul cunoaşterii”, a precizat Marius Rogojinschi. Instrumentul muncii actorului este propria lui fiinţă, ce conţine propria sa psihologie, pe care se construieşte arta sa creativă. Actorul trebuie să înveţe să îşi depăşească limitele propriului sine, pentru a se autocrea în personajul căruia îi dă viaţă. Cursurile se vor desfăşura la Teatrul „Mihai Eminescu”, la Sala de marmură şi Sala atelier, precum şi la Teatrul de Păpuşi. Coordonatorii proiectului sunt directorul general al Teatrului „Mihai Eminescu” Traian Apetrei, directorul artistic Volin Costin, secretarul literar Lucian Băleanu, actriţa Teatrului de Păpuşi Mihaela Pietrariu şi actriţa Teatrului „Mihai Eminescu” Teodora Moraru. (Bianca ALBU)

Drepturile de autor sunt rezervate proprietarului de domeniu. Responsabilitatea pentru eventualele consecinte juridice generate de copierea, multiplicarea si difuzarea textelor si fotografiilor de pe acest site revine persoanei in cauza.

[ Comentarii (0)]


Precauţie de martor
Comentariu la comentarii (CLXXXIX)
(Ioan Rotundu)
Budincă de griş cu mere şi zahăr vanilat
Horoscop
Comunicat de presă - concurs
Lidera Ţiprigan îşi radicalizează discursul
Bătrân accidentat pe carosabil
Şeful IPJ îşi face griji pentru creşterea furturilor de animale
Ajutoare financiare de urgenţă acordate de Direcţia Muncii
Românul şi gâlceava
S-a prelungit termenul de depunerea cererii pentru ajutoare la căldură
Furnizarea căldurii va începe săptămâna viitoare
Primarii botoşăneni între hoţie şi incapabilitate
Copii care luptă prin artă împotriva exploatării prin muncă
Dilema ţărănistului Furtună
Şefii judeţului aşteaptă rezultatele la examen
“Ivan Turbincă” pe scenele din ţară
Liceul "Grigore Antipa" implicat într-un proiect cu parteneri francezi
Experţii UE ne învaţă cum să găsim soluţii pentru a proteja natura
Niţură a fost achitat
Avem la catedră profesori beţivi şi cu probleme psihice
Jurnalul de Dimineaţă

Blogul lui Rotundu
Arhivă