Jurnalul botosanenilor Publicatiile Jurnalul Online Jurnalul Dimineata Botosanilor

   

Evenimente
Politică
Infracţiuni
Economic
Administraţie
Ştiri agenţii
Horoscop
Umor
Reportaje
Comentarii
Lumea lu' Rotundu
Presa'n gura lu' Rotundu

1 EURO = 4.7786 lei
1 USD = 4.2746 lei


Număr accesări
Astăzi:
8041
De la 07 Ianuarie 2003
72579844
Alin Chitu

Veti fi surprinsi, dar avem nevoie urgent de o reforma fiscala

  • 19 February 2018, 23:00
Schimbarile de fiscalitate din ultimele luni au re-adus in atentia publica (parca mai mult decat in situatiile precedente) multimea de probleme din administrarea taxelor: formulare peste formulare, informatii necentralizate sau inexistente, interactiune greoaie cu autoritatile si altele.
Aceste deficiente se traduc la nivel macro in indicatori mai slabi privind colectarea impozitelor, combaterea evaziunii si a fraudei, conformarea la plata. Or, din cauza veniturilor bugetare prea mici fata de ambitioasele obiective de cheltuieli (din pacate directionate in arii fara potential de crestere economica pe termen lung) apar solutii ad hoc de compensare care inseamna fie cresterea poverii fiscale, fie a celei birocratice, fie a ambelor (adica o crestere a ineficientei in colectare). Este una dintre principalele cauze ale lipsei de predictibilitate pe care o acuza constant mediul de business. Insa obiectivele privind cresterea eficientei colectarii (traduse in mare masura prin cresterea conformarii voluntare) nu sunt de cele mai multe ori compatibile cu deciziile adhoc.
In acest context, doua stiri aparute la interval de cateva zile merita atentie. Prima este ca programul de modernizare a administrarii veniturilor bugetare (RAMP) incheiat cu Banca Mondiala in 2013 a stagnat. Cealalta vine de la ministrul de finante care a constatat ca fiscul cheltuieste 10 milioane de euro anual pentru trimiterea plicurilor prin posta, plicuri care, in multe cazuri, nici nu ajung la destinatar. Ce concluzii putem trage din aceste fapte? Administratia fiscala are nevoie clara de reforma care, pe masura ce intarzie, creeaza dificultati pentru business, autoritati si iroseste resurse.
Cauzele stagnarii proiectului de reforma nu sunt lamurite. Singurele informatii facute publice in aceasta privinta sunt de la Banca Mondiala care arata ca de la sfarsitul lunii octombrie 2017 nu au mai fost inaintate initiative in cadrul proiectului din cauza angajamentului politic slab. Totusi, institutia financiara considera ca Romania se confrunta cu o serie de provocari in administrarea fiscala atata timp cat continua sa colecteze cea mai mica suma din taxe ca pondere in produsul intern brut si inregistreaza cea mai mare diferenta dintre TVA incasat si potential de incasat (gap). Bulgaria este un exemplu, din acest punct de vedere.
Proiectul pe care l-a derulat cu Banca Mondiala a ameliorat semnificativ colectarea taxelor. Institutia financiara internationala enumera si cateva dintre urgentele administratiei fiscale: centralizarea informatiilor despre contribuabili, analiza de risc sofisticata, imbunatatirea/inlocuirea sistemelor informatice. Indiferent de ceea ce se va intampla cu proiectul, avertizeaza Banca Mondiala, aceste probleme raman si trebuie urgent rezolvate.
Digitalizarea este principala metoda care ar conduce la imbunatatirea colectarii, combaterea evaziunii si a fraudei si care ar sprijinii contribuabilii corecti sa isi indeplineasca mai usor obligatiile fiscale. Din pacate, Romania nu a implementat inca nicio masura de raportare standardizata electronica asa cum au facut aproape toate statele europene. Anul trecut Deloitte Romania a cules informatii din reteaua Deloitte si a constatat ca marea majoritate a statelor aplica cel putin E-Audit (control electronic), multe au implementat Standard Audit File for Tax (SAF-T) - un format electronic standard si E-reporting (raportarea electronica a unor documente, de exemplu facturi, balanta etc).
Sunt metode care ajuta autoritatile fiscale sa desfasoare controale mai eficiente pentru ca identifica mai rapid si usor principalele zone de neconformare in raportarea obligatiilor fiscale, dar care vin si in avantajul companiilor pentru ca automatizeaza procesele, scad costurile si aduc mai multa transparenta si certitudine in relatia cu autoritatile.
In lipsa unui proiect amplu de implementare a unei viziuni de reforma a administratiei fiscale pe termen lung, vedem masuri intempestive, unele dintre ele netestate sau putin testate de alte tari, cum sunt plata defalcata a TVA, transferul integral al contributiilor la angajat etc. Pe langa nervozitatea pe care o induc in mediul de business, mai ales ca astfel de mutari au venit la pachet in ultimele luni, nu dau siguranta ca vor atinge obiectivele de colectare.
Daca ne uitam la ceea ce s-a intamplat in ultimii zece ani, vom observa ca s-au emis sute de acte normative de modificare a fiscalitatii, a procedurilor de inregistrare, declarare sau plata. Care a fost rezultatul? Nivelul incasarilor bugetare ca pondere in PIB continua sa fie cel mai scazut din Uniunea Europeana, gap-ul de TVA sa fie cel mai ridicat, incertitudinea legislativa si povara birocratica sa fie la cele mai ridicate cote. Cred ca aceste statistici arata ca, inainte de orice alte dezbateri despre fiscalitate, ar trebui asumata reforma administrarii fiscale. Este evident ca orice modificare, chiar si una oportuna, in zona legislativa risca sa produca efecte negative atata timp cat administratia lucreaza cu sisteme, metode si tehnici depasite.

Drepturile de autor sunt rezervate proprietarului de domeniu. Responsabilitatea pentru eventualele consecinte juridice generate de copierea, multiplicarea si difuzarea textelor si fotografiilor de pe acest site revine persoanei in cauza.

[ Comentarii (1)]


Horoscopul zilei de 20.02.2018
Bancul zilei: Capcanele testului de angajare
Pungile din plastic subtire, cu maner - interzise in Romania
Cine este Otokar, compania din Turcia care a castigat licitatia pentru autobuze in Bucuresti
O firma din Turcia va furniza cele 400 de autobuze noi pentru Bucuresti.
Firma face parte dintr-un holding care detine si Arctic Gaesti
Paul Stanescu: Am decis sa dam o OUG prin care unitatile administrativ teritoriale sa poata plati salariile din excedentul bugetar
Record negativ in 2017: cea mai mica pondere a investitiilor statului in Produsul Intern brut
Germania: Pentru prima oara, extrema dreapta AfD depasaseste social-democratii in sondaje
SD pregateste bugetarea multianuala a programelor guvernamentale
DNA cere un an de inchisoare cu executare pentru Ludovic Orban
Sentinta definitiva, in 5 martie
Șocul suferit de o româncă, după ce s-a întors acasă din Londra.
”Cum rezistă, oare, acești oameni?”
Instanta suprema va pronunta pe 5 martie sentinta definitiva in dosarul lui Mircea si Vlad Cosma
Jurnalul de Botoşani şi Dorohoi

Blogul lui Rotundu
Arhivă