Hodoronc-tronc, primarului de Botoşani, Ovidiu Portariuc i s-a năzărit ca în transportul local să se renunţe la tramvaie şi să aducă în locul lor autobuze turceşti. Se pare că în interiorul PSD-ului plagiatul este o boală incurabilă. Găselniţa primarului nu este una originală şi ea are deja creat un precedent, Portariuc nefăcând altceva decât s-o plagieze.
În urmă cu mai mulţi ani, pe vremea când Florin Ghiorghiţă era viceprimar iar Ioan Comariţa managerul societăţii Eltrans, s-a pus la cale o afacere prosperă pentru cei doi. Cel puţin aşa s-a scris în presa vremii. Pe banii publici s-au achiziţionat atunci mai multe autobuze, vreo cinci la număr, tot în scopul de a se asigura transportul public şi reduce cheltuielile cu circulaţia tramvaielor.
Autobuzele second-hand au fost plătite aproape la preţ de noi, aduse şi garate în curtea Eltrans. Pentru că Primăria Botoşani şli societatea Eltrans nu avea licenţă de transport pentru autobuze, acestea n-au fost utilizate niciodată. Garate în curte, autobuzele (foto) au ruginit cu timpul şi descompletate bucată cu bucată.
Nici primarul Florin Egner, care a patronat afacerea lui Ghiorghiţă, nici directorul Comasriţa n-au fost întrebaţi vreodată de ce au efectuat o achiziţie pe banii publici fără ca aceasta să fie oportună.
În mandatul primarului Cătălin Flutur s-au efectuat mai multe studii de eficientizare a transportului local. Specialiştii au concluzionat că o combinaţie între transportul cu microbuze şi tramvaie este cea mai bună soluţie pentru transportul local al municipiului Botoşani.
Flutur chiar a iniţiat demersurile necesare cu firma de transport local Microbuzul SRL în vederea concesionării liniei de tramvai. Negocierile erau aproape finalizate, dar au venit alegerile locale şi Flutur a pierdut mandatul de primar.
Noul primar Ovidiu Portariuc, ca o primă măsură, a schimbat managerul societăţii Eltrans, pe Victor Ivănescu, deşi societatea tocmai se redresare financiar şi începuse să aibă profit.
Noul manager Paul Schmit pus de Portariuc pe criteriu politic, doar pentru că este ginerele liderului social-democrat Florin Petrariu, a adus din nou societatea în prag de colaps financiar. După această ispravă, iată că primarul Portariuc vrea acum să renunţe la transportul cu tramvaiul şi să aducă autobuze turceşti.
În primul rând că Primăria Botoşani şi societatea Eltrans nu au licenţă de transport auto, deci aceste autobuze, dacă vor fi achiziţionate, vor avea soarta celorlalte. Apoi, la orele de dimineaţă, când merg elevii la şcoală şi muncitorii în zona industrială, cu autobuze de 22 de locuri nu poţi face faţă afluxului de călători, La fel şi la orele când elevii ies de la şcoală şi muncitorii de la serviciu.
Dacă primarul Opvidiu Portariuc ar fi continuat ceea ce a început Cătălin Flutur, adică concesionarea liniei de tramvai societăţii Microbuzul SRL, problema Eltransului s-ar rezolva imediat. Mai mult, prin concesionare, Primăria Botoşani nu numai că n-ar mai cheltui bani cu Eltrans-ul dar ar avea de încasat şi redevenţa de concesionare.
De ce caută primarul Portariuc să facă o achiziţie publică de multe milioane de lei care să nu folosească la nimic în locul unei soluţii deja existentă şi care ar aduce bani la bugetul primăriei? Cunoscătorii substratului afacerii spun că la mijloc ar fi vorba de un comision extrem de important. Probabil că aşa o fi, de vreme ce se renunţă la o soluţie avantajoasă pentru una costisitoare şi de neutilizat legal.
Adrian Marcu