În acordarea acestei gradaţii foarte mult va conta monitorizarea pe care directorul de unitate de învăţământ o va face atunci când un cadru didactic îşi exprima dorinţa ca peste patru ani să primească gradaţie de merit.
Nu constatăm peste patru ani că a făcut cineva nişte activităţi, cineva ne propune un proiect major cu grupuri de elevi pe care le urmărim în evoluţia lor de la an la an şi în sfârşit recompensăm o performanţă. Aceasta este ideea gradaţiei de merit după noua metodologie, a anunţat Ministerul Educaţiei.
Cadrele didactice nu ştiu însă de când vor fi valabile noile reguli de acordare a gradaţiei. Am înţeles că noua metodologie se va aplica începând din anul şcolar 2013/2014. Ca urmare, cine va dori atunci gradaţie trebuie să facă acum proiectul cu pricina? Cei care vor să depună dosare în primăvara următoare folosesc vechea metodologie?, este întrebarea unui cadru didactic, nelămurită deocamdată de reprezentanţii Ministerului Educaţiei.
Pe de altă parte, cadrelor didactice nu le surâde deloc noua filozofie a acordării gradaţiilor de merit. Se pare că proiectul a devenit politică de stat. O mulţime de proiecte într-o şcoală, într-un an de zile... Proiecte de turmă. Ore nefăcute, scos elevii de la cursuri când ţi-e lumea mai dragă, mai mult plimbare decât şcoală. Toate în scopul nobil al obţinerii de puncte pentru gradaţie.
Şi ce dacă intră-n clasa a V-a fără să ştie să citească, să scrie şi să calculeze până la piciorul broaştei? Proiectul primează. El e temelia calităţii în învăţământ, este comentariul ironic unui alt cadru didactic, nemulţumit că în şcoală se pune bază mai mult pe goana după puncte la dosare pentru diferite drepturi băneşti decât pe învăţătură. (Doina Marcu)