Reclamaţiile legate de furtul la cântar s-au redus considerabil anul acesta. Însă, acest lucru nu înseamnă neapărat că vânzătorii s-au lăsat de înşelătorii. Conducerea Asociaţiei pentru Protecţia Consumatorului (APC) spune că de obicei, în această perioadă din an, numărul de consumatori căzuţi victime furtului la cântar este foarte mare. Comercianţii profită de cumpărătorii care îşi fac provizii pentru iarnă şi cumpără legume sau fructe în cantităţi mari. Dar anul acesta, în acest sens, doar o reclamaţie scrisă a ajuns în atenţia celor de la APC Botoşani.
"De obicei, toamna, numărul de sesizări cu privire la furtul la cântar este mai mare. Pe vremea aceasta, anul trecut, aveam deja câteva zeci de reclamaţii legate de înşelătoriile la cântar. Cred că în urma numeroaselor informaţii şi recomandări apărute în mass-media, cetăţenii au devenit mai atenţi la cumpărături. A rămas totuşi acea categorie de comercianţi care încearcă să înşele pe oricine, însă, aici depinde de cât de vigilenţi sunt cumpărătorii", a declarat Elena Olaru, preşedinte la APC Botoşani. Ce metode de furt folosesc comercianţii şi ce trebuie să facă un cumpărător pentru a nu i se încălca dreptul de consumator sunt lucruri pe care mai tot botoşăneanul ar trebui să le ştie. O persoană care cumpără mărfuri ce necesită cântărire trebuie să solicite vânzătorului să-i acorde acces vizual asupra mijlocului de măsurare. Dacă cântarul este aşezat în spatele mărfii, foarte uşor, comerciantul poate interveni mecanic asupra aparatului de măsurat, prin fel şi fel de metode. Unii se folosesc de magneţi sau alte greutăţi pe care le aşează pe talerul cântarului. Alţii pur şi simplu intervin cu mâna asupra cântarului. Da asemenea, orice cumpărător ar trebui să solicite vânzătorului să echilibreze cântarul la zero. Totodată, după descărcarea mărfii ar fi bine ca cetăţeanul să verifice din nou ca aparatul să fie pe zero.
"Cumpărătorii trebuie să fie foarte atenţi atunci când cumpără un produs. În orice caz aceştia trebuie să-şi verifice marfa pe cântarul cumpărătorului. Dacă au depistat că au fost înşelaţi, trebuie să se prezinte imediat la unităţile abilitate pentru a face sesizarea", a adăugat Elena Olaru. (Carmen STANCIU)