Jurnalul botosanenilor Publicatiile Jurnalul Online Jurnalul Dimineata Botosanilor

   

Infracţiuni
Anunţuri
Economic
Fapt divers
Editorial
Învăţământ
Administraţie
Ştiri agenţii
Horoscop
Umor
Gastronomie
Reportaje
Comentarii
Important
Evenimente
Lumea lu' Rotundu
Presa'n gura lu' Rotundu

1 EURO = 4.7786 lei
1 USD = 4.2746 lei


Număr accesări
Astăzi:
5735
De la 07 Ianuarie 2003
72577538

China şi trenurile de mare viteză

  • O istorie cu progrese, probleme şi acuzaţii de furt
  • 26 November 2013, 23:00
China a reusit in sase ani sa inaugureze peste 10.000 km de linii ferate de mare viteza, expansiunea continua cu buget de zeci de miliarde de dolari/an, insa acuzatiile si problemele se aduna. Au fost o serie de accidente mortale, acuzatiile de coruptie s-au tinut lant, iar despre chinezi s-a scris ca au dezvoltat mult prea repede aceste linii, furand tehnologie de la marile companii internationale. In conditiile in care se anunta parteneriate romano-chineze pe subeictul trenurilor de mare viteza, o imagine asupra acestei piete este interesanta.
Un plan dincolo de orice inchipuire
China a anuntat acum zece ani un plan maret pe partea de trenuri de mare viteza, in 2004 au inceput lucrarile la primele linii, iar in 2007 au fost date in folosinta primele tronsoane unde garniturile feroviare "prindeau" peste 300 km/h. Ei bine, de atunci chinezii inaugureaza linie dupa linie, s-a trecut de 10.000 km, iar expansiunea continua la peste 15.000 km, unele linii ajung si in aerul rarefiat de la peste 4.000 metri altitudine, in vagoane gasindu-se si masti de oxigen.
Costurile sunt foarte mari: spre exemplu linia de 1.300 km dintre Beijing si Shanghai fiind construita cu 32 miliarde dolari, in doar patru ani. O calatorie dureaza patru ore jumatate, dar biletele sunt scumpe pentru majoritatea chinezilor care se plang ca de cand s-au introdus trenurile noi, au fost scoase multe dintre cele vechi, cu bilete accesibile.
Transferul de tehnologie se transforma in furt
In China, trenurile ajungeau la maxim 160 km/h, insa acum s-a depasit 350 km/h, dar avansul nu e costruit pe principii sanatoase. Specialisti atrag atentia ca, desi companiile consacrate au facut un transfer masiv de tehnologie, principiile din spatele unor proiecte atat de complexe nu au cum sa fie insusite atat de usor. E nevoie sa stii ce sa modifici si ce sa adaptezi cerintelor locale si trebuie sa stapanesti complet toate aspectele ce stau la baza gestionarii unor trenuri care merg cu viteze de neinchipuit.
Si tocmai la transferul de tehnologie este o mare problema fiindca, la fel ca in domeniul auto, chinezii sunt acuzati si in domeniul acestor trenuri ca fura masiv tehnologie de la companii de prestigiu pe care le atrag in parteneriate. Legea prevede ca o companie straina poate intra doar cu un partener local pe piata chineza, iar in doemniul auto chinezii izgoneau compania straina dupa ce obtineau toate informatiile tehnice si apoi scoteau pe piata sub brand-ul propriu masini asemanatoare cu cele ale companiei de prestigiu.
Accidente care au zguduit intreaga China
Parteneriatele internationale cu companiile chineze sunt subiecte sensibile, iar la transferul de tehnologie mereu exista riscul ca secrete tehnologice sa fie obtinute de chinezii care apoi sa dezvolte singure produsele, fara ajutorul companiilor de prestigiu si evident fara ca acestea sa mai aiba vreo parte din castig.
Si aici nu e vorba doar de o problema de etica, ci si de siguranta, fiindca lucrurile au avansat mult prea repede, vitezele medii au crescut uluitor de rapid, iar chinezii au sarit cateva etape intr-un domeniu greu in care se recomanda o evolutie prudenta.
Consecintele au fost cateva accidente, cel mai grav fiind in iulie 2011 cand 40 de oameni au murit dupa ce un tren a lovit o alta garnitura care stationa. Scandalul starnit a fost imens si a scos la iveala coruptia din sistem, un ministru al cailor ferate a fost arestat, iar presa, dar si autoritatile au cautat tapi ispasitori. Accidentul s-a petrecut din cauza unor probleme de la sistemul de semnalizare, iar dezvoltarea noilor linii de mare viteza a fost pusa sub semnul intrebarii, insa lucrarile au fost pana la urma reluate.
Totusi, in 2012 o noua linie recent construita s-a surpat pe 300 de metri, nu au fopst victime, insa incidentul nu a trecut neobservat fiindca a fost nevoie ca liniile sa fie inlocuite pe mai multi kilometri fiindca nu au fost corect instalate.
La finalul saptamanii trecute, patru lucratori feroviari au murit loviti de tren din cauza unei erori de comunicare, fiindca acestia efectuau lucrari pe o linie, dar nu li s-a spus ca trenul care trebuia sa treaca pe acolo urma sa aiba intarziere
Trenuri prea rapide si prea putin sigure
Opinia generala este ca statul chinez a exagerat cu dezvoltarea atat de rapida a acestor super-trenuri, punand accent pe cantitate, nu pe calitate. Japonia are de jumatate de secol super trenuri, dar nu a existat niciun accident major, iar TGV-ul frantuzesc are si el vechime si nu a fost implicat in niciun dezastru.
In 20 de tari circula trenuri de mare viteza si de-a lungul timpului doar trei accidente majore s-au petrecut: in China in 2011 (mentionat mai sus) - 40 de morti, in 1998 in Germania - 101 morti si in iulie 2013 in Spania - 78 de morti.
Apoi, China investeste masiv in reteaua de trenuri, insa unele linii nu sunt viabile din punct de vedere financiar, semn ca sunt facute pentru a "unifica" tara din punct de vedere etnic si politic.
China continua sa lucreze intens la linii de mare viteza care sa uneasca toate marile orase, muncitorii lucrand la peste 3.000 de metri in solul inghetat, dar si in desertul Gobi unde vantul este atat de puternic incat matura totul in cale. Anul acesta China a inaugurat cea mai lunga linie de mare viteza din lume: 2.300 km intre Beijing si orasul Guangzhou (sudul Chinei), calatoria durand opt ore in loc de 24.
China spune ca e gata sa exporte tehnologia, candidate fiind tarile din jur, spre exemplu Thailanda si Vietnam. Ramane de vazut daca se poate concretiza ceva si cu Romania. China construieste in ritm nebunesc linii de mare viteza, insa grija la detaliu este un element unde mai este de lucrat.
Agenţia de ştiri HotNews

Drepturile de autor sunt rezervate proprietarului de domeniu. Responsabilitatea pentru eventualele consecinte juridice generate de copierea, multiplicarea si difuzarea textelor si fotografiilor de pe acest site revine persoanei in cauza.

[ Comentarii (1)]


Horoscop
Bancul zilei: Noua venită în bloc
Gastronomie: Supă albă cu carnaţi şi ciuperci
ANAF a modificat procedura obţinerii certificatului de scutire de TVA iî vamă pentru importuri
UE aşteaptă până vineri dimineaţa decizia Ucrainei privind Acordul de asociere
Umilit, la plecat din IŞJ şi ultimul mohican
Ioan Rotundu
„Marele risc pentru Republica Moldova ar fi un tratament cu aroganţă din partea UE
3 din 4 români vor Unirea Republicii Moldova/Basarabiei cu România
Nu am nimic de ascuns, eu am derulat cu Dunărea operaţiuni normale
poate fi desecretizată toată arhiva
Liderul Blocului Naţional al Revoluţionarilor, dat în urmărire internaţională
după ce a fost condamnat la închisoare
Ploaie de medalii obţinută de România la Olimpiada Balcanică de Informatică
Acciza pe carburanţi este o măsura pentru a evita deflaţia, care ar fi dus la recesiune
oare Voinea crede ce spune?
Cum se poate risipi banul public de către primarul PSD de Ploieşti
preţurile au crescut de la 4 la 23 de milioane o banca, iar asfaltul va costa dublu
Când glasul raţiunii este orbit de ura politică
Ioan Rotundu
Cel mai important premiu obţinut de pompierii botoşăneni, dedicat unui copil salvat după 24 de ore de intervenţie
Modern Calor – Comunicat de presă
Mircea Oprea „Împăcare cu lumea”
Două incendii izbucnite din cauza coşurilor de fum
Botoşani: Cum i-a fraierit de bani Elena Ursu pe unii primari locali
Jurnalul de Botoşani şi Dorohoi

Blogul lui Rotundu
Arhivă