Jurnalul botosanenilor Publicatiile Jurnalul Online Jurnalul Dimineata Botosanilor

   

Politică
Cultură
Fapt divers
Ştiri agenţii
Horoscop
Umor
Gastronomie
Comentarii
Evenimente
Lumea lu' Rotundu
Presa'n gura lu' Rotundu


Număr accesări
Astăzi:
11926
De la 07 Ianuarie 2003
122897575

Cine raspunde pentru impiedicarea dreptului de vot in afara tarii. Cum pot fi identificati vinovatii

  • 3 November 2014, 23:00
S-a creat falsa impresie ca raspunderea pentru haosul de la sectiile de vot din afara tarii se imparte difuz intr-o mare de institutii si autoritati, pica pe functionari marunti, ambasadori, biroul electoral, oricine dar nu varful guvernului. Intreaga raspundere revine celui care a organizat sectiile de votare din afara tarii. Potrivit unui comunicat MAE din 16 septembrie 2014, lista sectiilor de votare din afara tarii a fost stabilita prin ordinul ministrului afacerilor externe nr 1839/2014. Prin acest ordin, ministrul Corlatean a stabilit 294 de sectii de votare, la fel ca in 2009, cand au votat 146.000 de cetateni.
Ca prima observatie, facuta de mai multi votanti de afara, cele 284 de sectii, desi identice ca numar fata de acum cinci ani, multe si-au schimbat amplasamentul. Astfel, s-au mutat sectii din locuri populate in zone mai putin populate. MAE a sustinut, in septembrie, ca a marit numarul de sectii de votare in unele tari in care numarul de cetateni romani cu drept de vot a crescut. Asta in seamna ca au fost taiate din alte locuri,din moment ce numarul total de sectii a ramas acelasi. De exemplu, in doua orase cu comunitati numeroase de romani din Spania - Torejon de Ardoz si Alcala de Henares - fiecare a avut cate o sectie de votare acum cinci ani insa MAE a lasat una singura la scrutinul din acest an.
Spre exemplificare, comunicatul MAE din septembrie 2014:
(...) Pentru scrutinul din noiembrie 2014 a fost majorat semnificativ numărul de secţii de votare în Republica Moldova, de la 13 la 21, ţinându-se cont de tendinţa ascendentă a numărului de cetăţeni români cu drept de vot din statul vecin. În Spania s-a menţinut acelaşi număr de secţii de vot, respectiv 38. Totodată, în cazul Italiei, numărul secţiilor de vot a fost menţinut aproape la acelaşi nivel precum în 2009. S-a urmărit asigurarea unei mai bune şi armonioase repartizări teritoriale corelat cu organizarea secţiilor în misiunile diplomatice şi consulare precum şi în instituţii publice din statul italian.
S-a avut, de asemenea, în vedere o mai bună securitate şi corectitudine a votului. În baza aceloraşi considerente, în SUA s-a urmărit asigurarea unui număr de secţii de votare la un nivel apropiat de cel din anul 2009 prin identificarea acelor locaţii care să asigure premisele pentru buna desfăşurare, în condiţii de neutralitate, a procesului de votare. În Marea Britanie, tendinţa crescătoare a numărului de cetăţeni români ca urmare a liberalizării circulaţiei pe piaţa forţei de muncă în această ţară a determinat o creştere a numărului de secţii de votare. In primul rand, nu e clar cine si de ce a decis ca numarul de sectii trebuie sa fie la fel ca in 2009.
Doar ca atunci s-a inregistrat cel mai mare numar de voturi din strainatate? Pe baza a ce s-a decis, cinci ani mai tarziu, sa se mentina acelasi numar de sectii? In caz ca s-a decis dupa ureche, foarte rau. Ministrul de externe, Titus Corlatean, ar trebui sa-si asume acest tip de evaluare neprofesionista care a avut consecinte negative majore si sa demisioneze.
Daca s-a bazat pe infogramele transmise de ambasadori, sa le faca publice, sa vedem cine ce estimari a facut. Au cerut cu totii in cor trei, maxim cinci stampile dupa ureche, fara nici o evaluare profesionista? Greu de crezut, dar poate asa este si atunci avem o problema cu sefii de misiune. Toate sondajele anuntau o participare masiva la vot, era limpede mobilizarea diasporei, cum sa te ghidezi dupa cifre de acum cinci ani?
Pe scurt: pe baza a ce s-a stabilit numarul de sectii de votare si de stampile? De ce nu-si asuma ministrul de externe, Titus Corlatean, responsabilitatea pentru organizarea dezastruoasa a alegerilor in afara tarii si nu demisioneaza?
Intrebari retorice, evident, deoarece evolutia pe mai departe a votului vadeste premeditare si rea credinta. Fata de 2009, a intervenit o noutate, un detaliu birocratic, menit sa incetineasca procesul de vot.
Cetatenii romani din straintate au trebuit sa completeze o declaratie pe propria raspundere ca n-au votat si in alta parte. Aceasta avea sa fie prezentata drept o masura anti-frauda. In realitate, procedura nou introdusa a incetinit masiv procesul de votare. Orice alegator avea nevoie de cateva minute bune pentru a completa o declaratie stufoasa, verificata apoi de cei din sectia de votare.
Procesul s-a incetinit si mai mult din cauza ca sectiile de votare nu dispuneau de mai mult de 3 - 5 stampile. Majoritatea cititorilor HotNews.ro din centre aglomerate ca Bruxelles, Munchen, Londra sau Paris au semnalat acest detaliu. Asa s-a ajuns la cozi formate din sute si mii de oameni la o sectie de votare, carea au proiectat in afara tarii imaginea unei tari din lumea a treia.
Premierul Victor Ponta a incercat sa stinga pompieristic focul, anuntand ca doreste ca pe 16 noiembrie toti romanii din afara tarii sa poata vota. A anuntat ca masura paleativa posibilitatea ca declaratiile pe proprie raspundere sa poata fi descarcaten online. Dar nu aceasta este principala problema, cata vreme numarul de sectii de votare si de stampile aferente fiecarei sectii raman la fel de mici. Daca dorea intr-adevar fluidizarea procesului, solicita simplu suplimentarea sectiilor de vot si a stampilelor acolo unde se impune. Ponta ameninta ca seful MAE raspunde cu functia in turul II. De ce n-ar raspunde si pentru turul I?
In concluzie, exista posibilitatea identificarii cu precizie a responsabililor. Daca se va dovedi intentia si premeditarea incetinirii procesului electoral in strainatate astfel incat sa voteze cat mai putini cetateni romani cu drept de vot, cineva trebuie sa raspunda inclusiv penal pentru asta. Decizia n-a fost luata de un simplui functionar sau de un ambasador-doi, ci s-a adoptat la varful guvernului, de ministru de externe. Aici se concentreaza intreaga raspundere, o eventuala complicitate a premierului e mai greu de dovedit dar nu e exclusa. A fura unei persoane dreptul de vot, drept fundamental, este de o gravitate maxima, ultima lovitura sub centura aplicata in aceasta campanie neagra. A o lasa sa treaca asa usor inseamna sa acceptam ca ne-au furat, in final, democratia.

Drepturile de autor sunt rezervate proprietarului de domeniu. Responsabilitatea pentru eventualele consecinte juridice generate de copierea, multiplicarea si difuzarea textelor si fotografiilor de pe acest site revine persoanei in cauza.


Bancul zilei: Dorinţa femeii
Jambon II
Horoscopul zilei
Sonda trimisa de China spre Luna a revenit cu succes pe Pamant
Elena Udrea: PMP nu va negocia nimic in turul doi
Curtea Constitutionala dezbate marti constitutionalitatea articolului in baza caruia ANI l-a declarat incompatibil pe Klaus Iohannis
Laszlo Tokes a anuntat ca il sustine pe Klaus Iohannis in turul II al alegerilor
Oficial NATO: Alianta trebuie sa isi suplimenteze, temporar, prezenta militara in Europa de Est
RTV: Cum va “vinde printul Ardealului”, Klaus Iohhanis, Romania
Klaus Iohannis: Nu voi negocia cu niciun politician pentru turul II
Ponta, intrebat daca lui Tariceanu i se va oferi postul de premier: E posibil
,, Avarul” de Moliere, pus în scenă de actorii botoșăneni
Rezultatele primului tur de scrutin la Botoșani
Peste 100 de intervenţii ale pompierii botoşăneni, săptămâna trecută
Jurnalul de Dimineaţă

Blogul lui Rotundu
Arhivă


Ultimele articole de pe blog