Măsura este una restrictivă şi total inutilă dar dacă se va aplica va crea multe probleme unor categorii de români care n-au avut posibilitatea de a urma după gimnaziu şi 3 clase de liceu. Să mai adăugăm că în România de astăzi trăiesc cel puţin un milion de români care n-au 11 clase şi n-au carnet de conducere. Dacă vreunul dintre ei va dori să-şi cumpere un autoturism nu va putea obţine carnetul de conducere.
În ziua de astăzi autoturismul nu mai este un lux ci o necesitate. Dacă ai un loc de muncă la distanţă de castă, sigura posibilitate de navetă este autoturismul personal. Să mai adăugăm că deplasările pentru nevoile în interes de familie iarăşi sunt legate de maşina personală, nemaivorbind de concediu sau relaxare în week-end.
Cauzele pentru care numărul accidentelor auto mortale a crescut în România nu sunt legate de studiile conducătorului auto, Cauzele sunt de cu totul altă natură şi aparţin în mod esenţial corupţiei care a cuprins instituţiile statului.
Nu am citit vreun studiu din care să rezulte că vinovaţii de accidentele auto soldate cu morţi sunt cei cu câteva clase. Aş spune că dimpotrivă, gravele accidente sunt produse exact de către cei cu studii de la liceu în sus.
Cum spuneam, adevăratele cauze sunt generate de corupţie. Sunt ţigani care nu ştiu carte dar au carnet de conducere auto. Cum l-au obţinut? Este limpede că au dat bani celor care i-au examinat. De vreo patru ani încoace procurorii DIICOT şi DNA nu mai prididesc să-i aresteze pe agenţii şi ofiţerii de la Poliţia Rutieră organizaţi în grupări mafiote care iau mită la examenele auto sau au eliberat permise de conducere fără examen.
Corupţia a coborât di n sălile de examinare şi în stradă unde agenţii de poliţie rutieră i-au şpagă ca să treacă cu vederea infracţiunile comise de către cei aflaţi în trafic. Recent avem exemplu de la Piatra Neamţ unde şpaga se lua sub controlul şefului de Poliţie Rutieră şi de către întreg aparatul.
Mai există şcolile de şoferi cu instructori auto slab pregătiţi profesional dar care îşi rezolvă elevii prin relaţiile pe care le au cu cei de la Poliţia Rutieră. Nu orele de şcoală sunt importante la aceşti instructori ci banii pe care elevul este dispus să-i ofere pentru a obţine permisul de conducere.
Carambolul de pa A2 a fost generat de un instructor auto care n-a procedat corect într-o situaţie creată de un fenomen natural precum ceaţa. Pur şi simplu n-a realizat că încetinind viteza pe banda pe care se circulă în viteză era inevitabil să fie lovit din spate. Nu l-a dus mintea! Ne imaginăm ce fel de elevi instruiţi ieşeau din mâna acestui instructor auto!
Corupţia o regăsim şi la medicii de specialitate care îşi dau avizul pentru ca persoana respectivă să poată obţine permisul de conducere. De cele mai multe ori avizul este dat fără un examen serios asupra sănătăţii persoanei aşa că avem şoferi cu grad de handicap pentru vedere, epileptici sau cardiaci.
Apoi v ine la rând legislaţia rutieră care nu este suficient de severă şi descurajatoare pentru cei inconştienţi la volan. Amenzile mari, de sute şi mii de lei, de cele mai multe ori nu se încasează. Cu cât amenda prevăzută este mai mare cu atât creşte şpaga la agentul constatator.
Problema trebuie pusă altfel. Infracţiunile care pot genera accidente grave să fie sancţionate cu ridicarea permisului pe anumite perioade de timp iar în caz de recidivă ridicat pe viaţă. Mai mare este frica de a nu-şi pierde permisul decât de plata amenzii în lei.
Nici sistemul de supraveghere a traficului nu este unul eficient. Se continuă cu controlul miliţienesc, acela de a posta maşina într-un loc de pândă, loc care este semnalat din şofer în şofer iar prevenirea ţine cât cel aflat în trafic trece de maşina poliţistului după care accelerează.
Cred că ar trebui importat sistemul de supraveghere a traficului practicat prin occident unde poliţiştii nu stau la până dar când ai comis o infracţiune eşti reperat imediat, oprit şi sancţionat fără drept de apel şi fără a avea posibilitatea de a da şpagă.
Ar fi o mare nedreptate ca să se lege eliberarea permisului auto de studii şi nu se seriozitatea examenului, de asanarea corupţiei din rândul poliţiştilor rutieri, a medicilor şi de înăsprirea sancţiunilor prin retragerea permisului până la anularea definitivă. Sunt mulţi români cu8 8 clase mult mai deştepţi decât cei licenţiaţi la Spiru Haret sau alte universităţi fantomă care se dau zmei pe şosea.
Cred că specialiştii ar din domeniu trebui să gândească măsuri care să înlăture cauzele accidentelor şi nu să lupte împotriva efectului pentru că este o luptă inutilă, lipsită de eficienţă.