Jurnalul botosanenilor Publicatiile Jurnalul Online Jurnalul Dimineata Botosanilor

   

Politică
Infracţiuni
Sport
Social
Horoscop
Umor
Comentarii
Evenimente
Lumea lu' Rotundu
Presa'n gura lu' Rotundu

1 EURO = 4.8286 lei
1 USD = 4.4674 lei


Număr accesări
Astăzi:
26000
De la 07 Ianuarie 2003
82005566

Confiscarea de la terti. Directiva de Bruxelles

  • 17 November 2016, 23:00
Indiferent de natura infractiunilor care stau la baza constituirii unor asocieri transfrontaliere ce au doar o aparenta de legalitate, castigul financiar reprezinta principala miza.
S-a constatat in timp ca acest tip de organizatii achizitioneaza tot mai mult bunuri in alte state membre decat in cele in care sunt constituite, precum si in tarile terte, astfel incat sumele recuperate, corespunzatoare produselor provenite din savarsirea de infractiuni in cadrul Uniunii Europene (UE) sunt mult mai mici in raport cu valoarea estimata a acestora.
In acest context, la nivel european s-a considerat ca o metoda eficienta de combatere a acestor activitati infractionale consta in prevederea unor sanctiuni juridice severe, prin inghetarea si confiscarea produselor provenite din savarsirea acestora, motiv pentru care adoptarea unor norme de armonizare a regimurilor de inghetare si confiscare pentru statele membre faciliteaza increderea si cooperarea transfrontaliera, ceea ce s-a si facut prin adoptarea Directivei 2014/42/UE a Parlamentului European si a Consiliului Europei.
Confiscarea extinsa este prevazuta si in legislatia nationala, fiind conditionata de momentul savarsirii infractiunii si de momentul dobandirii bunurilor ce pot face obiectul acestei confiscari, respectiv ulterior datei de 22 aprilie 2012, dupa cum a statuat Curtea Constitutionala.
Confiscarea aplicata tertilor vizeaza situatiile in care tertii stiau sau ar fi trebuit sa stie, pe baza unor elemente concrete, ca scopul transferului era reprezentat de evitarea confiscarii. Nici legislatia europeana si nici legislatia nationala armonizata nu fac diferenta intre persoane fizice si persoane juridice, insa mentioneaza faptul ca acest tip de confiscare nu ar trebui sa aduca atingere tertilor de buna credinta.
In vederea confiscarii, fie ca este speciala sau extinsa, in anumite situatii este necesara "inghetarea".
"Inghetarea", astfel cum este definita in cuprinsul Directivei, consta in interzicerea temporara a transferului, distrugerii, transformarii, instrainarii, deplasarii bunurilor sau asumarea temporara a custodiei sau controlului asupra bunurilor.
Instituirea unei astfel de proceduri a fost determinata de o alta practica prin care persoanele suspectate sau invinuite ascund bunurile ce le au in patrimoniu, prin transferarea acestora din patrimoniul propriu unei terte parti in cunostinta de cauza, in vederea sustragerii de la confiscare, urmand sa beneficieze de acestea dupa executarea pedepsei.
Raspunderea pentru gestionarea bunurilor inghetate revine Agentiei Nationale de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate (ANABI), care a luat fiinta prin adoptarea Legii nr. 318/2015 si al carei Regulament de Organizare si Functionare a fost aprobat prin H.G. nr. 358/2016.
Conform unui comunicat de presa al Ministerului de Justitie, principiul "Crime does not pay" va putea fi pus in aplicare, prin intermediul ANABI, incepand cu anul 2017, independent, dar in colaborare cu Directia Executari Silite-Cazuri Speciale a Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, care functioneaza incepand cu anul 2015.
Avand in vedere faptul ca masurile prezentate risca sa afecteze si drepturile unor persoane care nu sunt suspectate sau invinuite de savarsirea unor infractiuni, respectiv ale unor terte persoane care nu fac obiectul urmaririi penale, legislatia europeana prevede si garantii menite sa protejeze aceste drepturi fundamentale, respectiv: dreptul la un proces echitabil, comunicarea hotararii prin care se dispune sechestrul si confiscarea insotita de motivare, posibilitatea caii de atac in fata unei instante superioare, citarea, posibilitatea de a beneficia de aparare, dreptul de a fi audiati, de a pune intrebari, de a furniza dovezi inainte de pronuntarea unei hotarari definitive.
Mircea TEIS, Avocat senior de drept penal in cadrul Tuca Zbarcea & Asociatii

Drepturile de autor sunt rezervate proprietarului de domeniu. Responsabilitatea pentru eventualele consecinte juridice generate de copierea, multiplicarea si difuzarea textelor si fotografiilor de pe acest site revine persoanei in cauza.


Bancul zilei: Recomandarea potrivită
Horoscopul zilei de 18.11.2016
Moartea lui Daniel Prodan a fost violenta. Sotie: "I-a explodat inima in piept"
Epic fail: candidatii PNL, fotografie de grup cu Farfuridi, Branzovenescu si Catavencu
Fostul secretar de stat Adrian Sanda, arestat preventiv 29 de zile in dosarul falsilor revolutionari
(P) Kaufland susține excelența în educație anunțând cei șase câștigători ai burselor de studiu
Frumuşica: Margareta Vamanu, şefa Organizaţiei locale PNL, cercetată penal
Ioan Rotundu
Jurnalul de Dimineaţă

Blogul lui Rotundu
Arhivă