Jurnalul botosanenilor Publicatiile Jurnalul Online Jurnalul Dimineata Botosanilor

   

Evenimente
Anunţuri
Economic
Editorial
Horoscop
Umor
Reportaje
Comentarii
Lumea lu' Rotundu
Presa'n gura lu' Rotundu


Număr accesări
Astăzi:
1743
De la 07 Ianuarie 2003
122887392

Cum m-am pricopsit cu o epistolă popească

  • Ioan Rotundu
  • 1 September 2017, 23:00
La Păltiniş, în cadrul Festivalului „Ioan Cobâlă” a fost prezentă şi o formaţie de dansuri a etnicilor ucraineni din localitatea Rogojeşti, comuna Mihăileni. Formaţia era însoţită de preotul care s-a ocupat ani la rând de promovarea tradiţiilor ucrainene din zonă. Am dorit să-i iau un interviu dar, deşi ne cunoaştem de ceva ani, m-a refuzat pe motiv că a semnat la Mitropolia Iaşi o ţidulă cum că vreme de şase luni de zile nu va dialoga cu nimeni din presă.
Ciudată măsură au luat cei de la Mitropolia Iaşi, la indicaţia Patriarhiei, de vreme ce preoţii sunt lefegii la stat şi au obligaţia de a da socoteală public pentru ce primesc aceşti bani. Acelaşi lucru l-am întâlnit şi la Săpânţa, când preotul bisericii din Cimitirul vesel a acceptat să fie filmat în haine de stradă şi nu de preot.
De vreme ce Legea 544/2001 privind accesul liber la informaţiile de interes public nu-i scuteşte pe reprezentanţii bisericii de această obligaţie, firesc este ca preoţii să respecte legea şi nu spiritul de casă popească promovat de patriarhul Daniel. Nu-l ispiteam pe preotul coregraf despre ce dezmăţuri sexuale s-au mai descoperit printre clerici, nici dacă mai sunt înalţi prelaţi care n-au fost descoperiţi ca turnători la vechea Securitate aşa cum a fost şi rămâne arhiepiscopul Pimen al Sucevei şi Rădăuţilor.
Cu tot acest angajament semnat, există preoţi „indisciplinaţi”, curajoşi ar fi prea mult spus, care nu se sfiiesc să dialogheze cu presa. De exemplu, preotul Dumitru Valenciuc de la biserica din Volovăţ, sat vecin cu Rădăuţi Bucovina, a crezut de cuviinţă că o polemică, pamflet ar fi un termen prea pretenţios pentru scrijeliturile părintelui, cu subsemnatul l-ar putea face şi mai cunoscut de cum este.
Preotul Dumitru Valenciuc slujeşte la biserica din Volovăţ, ctitorie a lui Ştefan cel Mare pe la 1502, cu vreo doi ani înainte de moarte. La această biserică am filmat recent o secvenţă de care aveam nevoie în susţinerea reportajului meu realizat în această vacanţă de vară despre legenda descălecatului lui Dragoş Vodă şi întemeierea principatului Moldovei.
Când am filmat la Volovăţ, părintele nu era la biserică dar m-a acostat un vecin cu lăcaşul voievodal de credinţă care mi-a relatat unele lucruri nu tocmai cuşere despre viaţa politico-economică şi religioasă a comunităţii din această localitate condusă de un primar PSD. Cu privire la preotul Valenciuc m-a atenţionat că-i un tip cam fudul şi că ar fi de prin judeţul Botoşani. Feciorul său, şi el preot, ar fi autorul unor volume despre istoria locului şi mai ales a credinţei ortodoxe. Cum reportajul meu avea ca fir roşu parcurgerea traseului descălecatului aşa cum stă consemnat în legende, nu m-a interesat ştiinţa de carte a preoţilor Valenciuc. Dacă ar fi fost un reportaj documentar, cu certitudine că aş fi solicitat colaborarea unui istoric avizat.
Nu ştiu ce l-a determinat pe preotul Dumitru Valenciuc să-mi trimită o epistolă în care să consemneze anumite critici la adresa activităţii mele de vreme ce eu n-am stat de vorbă cu dumnealui şi nici nu mă cunoaşte. Apoi, n-am difuzat reportajul ca părintele să fi avut „materia primă” pentru a-şi exprima o opinie, deşi nu i-ar fi cerut-o nimeni.
Epistola am primit-o pe mail duminică 20 august, spre după-amiază. Cred că părintele a avut pe la biserică vreo cununie religioasă, vreun botez, s-a bine dispus iar când a ajuns acasă s-a aşezat la biroul său, cuprins de inspiraţia „vinului liturgic”, şi m-a pricopsit pe mine cu epistola la care, recunosc, a trudit ceva timp.
Spicuiesc din conţinutul întins pe vreo patru pagini. „Sigur, Dl. Ioan Rotundu, român get-beget din ţinutul dacilor liberi a avut grijă să prezinte cu maximă obiectivitate jurnalistică românească acest monument, după osteneala parcurgerii lungului drum al palincii maramureşene.”
Am ales acest pasaj pentru că mi-a plăcut ironia preotului cu drumul pălincii maramureşene. Adică a insinuat că la Volovăţ aş fi fost sub influenţa pălincii. Crede părintele că toată lumea este obişnuită cu praznice, cununii, botezuri şi ale evenimente îmbelşugate cu licori bahice şi delicatese gastronomice. Interesant în remarca părintelui mi s-a părut sintagma „Drumul pălincii”.
Legenda nu ne spune dacă Dragoş Vodă, în urmărirea zimbrului, la popasurile de refacere a forţelor trăgea şi câte o duşcă de palincă. Maramureşean fiind, musai o fi avut în coburi şi o halcă de clisă, un dărăb de pită şi un clondir cu palincă. Aşa că, odată cu descălecatul, am putea vorbi şi de un „drum al pălincii”, cum bine a observat părintele.
. Preotul D. Valenciuc şi preotul Dr. Valenciuc Ioan Paul nu sunt volovăţeni. Primul este din ţinutul Dorohoiului, dintr-un sat aproape vecin cu cel în care s-a născut Dl. Ioan Rotundu.
Părintele le bojbăie. Eu am afirmat în reportajul de vacanţă prin care am anunţat realizarea reportajului televizat că sufixul „iuc” este specific numelor de familii ucrainene precum Iavorenciuc, Giuraniuc, Voloşeniuc, Vatamaniuc etc. ceea ce m-a determinat să cred că şi părintele Valenciuc ar putea fi de etnie ucraineană. După cum s-a exprimat, nu m-am înşelat. Recunoaşte că-i dintr-o localitate de pe lângă Dorohoi unde sunt etnici ucraineni.
În ce mă priveşte, părintele ar vrea să fiu şi eu de prin aceste părţi. Nu părinte, sunt de prin partea de est a judeţului, de pe cursul mijlociu al Jijiei, dar cunosc toate localităţile judeţului nostru pentru că am călcat prin toate, şi nu o singură dată. Le cunosc istoria politico-economică şi administrativă a ultimilor 100 de ani şi nu cred să fie vreun cătun în care numele meu să nu fie cunoscut de cel puţin o persoană.
Poate că părintele, înainte de a-şi scrie epistola, ar fi făcut bine să ă se fi familiarizat cu Lumea lu’ Rotundu şi ar fi înţeles multe lucruri despre mizeria etică şi morală a vieţii de astăzi, în special al clasei politice ticăloşite.
Când se va difuza reportajul, va avea o mare surpriză pe care i-a făcut-o vecinul de peste drum de biserică. Aş fi putut să-l chestionez pe vecin asupra multor aspecte din viaţa comunităţii celor din Volovăţ, că omul avea chef de vorbă, dar nu acesta era subiectul care mă interesa.
Mi s-a mai spus că părintele Dumitru Valenciuc este bun amic cu protopopul de Rădăuţi, care protopop este bun amic cu arhiepiscopul Pimen, turnător calificat la fosta Securitate. Amiciţia asta, mie cel puţin, îmi spune multe, pentru că toţi aceşti clerici şi-au început cariera în regimul lui Ceauşescu. Modul în care părintele a abordat prezenţa mea prin Volovăţ îmi aminteşte de anumite procedee specifice vechiului regim, procedee pe care părintele pare a le stăpâni competent.
Am şi o nedumerire pe care mi-am exprimat-o şi în reportajul de vacanţă. Dacă tatăl şi fiul, doi preoţi ortodocşi, sunt atât de devotaţi credinţei şi doxa de carte, cum se face că jumătate din populaţia comunei a părăsit biserica ortodoxă şi a migrat la culte?
Dar ca să puteţi înţelege dimensiunea personalităţii părintelui Dumitru Valenciuc, vă reproduc din puţul gândirii sale următoarea învăţătură transmisă bucovinenilor: „Bucovinean nu-i cel care s-a născut în Bucovina, ci cel care trudeşte pentru Bucovina!” Adânc spus, părinte! Cu o astfel de învăţătură va-ţi legitimat prezenţa, inclusiv a fiului, pe meleagurile volovăţenilor. Iar volovăţenii şi-au însuşit această învăţătură şi au migrat către culte. Amin!

Drepturile de autor sunt rezervate proprietarului de domeniu. Responsabilitatea pentru eventualele consecinte juridice generate de copierea, multiplicarea si difuzarea textelor si fotografiilor de pe acest site revine persoanei in cauza.


Bancul zilei: Lipsă de vigilenţă
Horoscopul zilei de 2.09.2017
Catrenul săptămânii
Bună dimineaţa, domnule administrator Ioan Munteanu!
Ioan Rotundu
Lumea lu' Rotundu: Festivalul "Ioan Cobala" ed.I 2017
Marea praduiala. Cum pregateste PSD o noua criza economica
Păreri împărţite cu privire la ploaia de astă noapte
Ioan Rotundu
Păltiniş: Schit de maici la casa Sf. Ioan Iacob Hozevitul
Ioan Rotundu
Toată nădejdea în cei din stradă
Ioan Rotundu
Ceva pozitiv despre guvernul PSD. Cum vor arata stirile in varianta Pana
TABĂRA NAŢIONALĂ ”ECO-KNOW-LIFE”
Cânt si joc pe plaiuri eminesciene
Se joaca o miza mare pentru justitie pe termen lung. Detaliile relevante ale conflictului din CSM
Analiză bursa cerealelor AgroGo: evoluţie preţ floarea soarelui
'Lumea lu' Rotundu:
Jurnalul de Dimineaţă

Blogul lui Rotundu
Arhivă


Ultimele articole de pe blog