Jurnalul botosanenilor Publicatiile Jurnalul Online Jurnalul Dimineata Botosanilor

   

Cultură
Editorial
Administraţie
Alune americane
Ştiri agenţii
Horoscop
Umor
Evenimente
Lumea lu' Rotundu
Presa'n gura lu' Rotundu


Număr accesări
Astăzi:
21895
De la 07 Ianuarie 2003
122881962
Curtea Constituţională:

Modificarea Statutului parlamentarilor privind imunitatea, neconstituţională

  • 19 June 2013, 23:00
Curtea Constitutionala a Romaniei a decis miercuri ca este neconstitutionala modificarea privind Statutul deputatilor si senatorilor referitoare la imunitatea parlamentara, anunta Agerpres.
CCR a admis sesizarea presedintelui Traian Basescu privind Statutul parlamentarilor.
Curtea a constatat ca sunt neconstitutionale art. I punctul 18 si art. I punctul 19 din legea care modifica Statutul deputatilor si al senatorilor. Judecatorii au constatat ca aceste prevederi incalca art. 1 alin. 5) din Constitutie care prevede: "In Romania, respectarea Constitutiei, a suprematiei sale si a legilor este obligatorie".
Decizia este definitiva si general obligatorie. Actul normativ urmeaza sa se intoarca in Parlament pentru a fi pus in acord cu decizia CCR.
Pe 26 aprilie, Administratia Prezidentiala informa ca Traian Basescu a trimis presedintelui Curtii Constitutionale, Augustin Zegrean, o sesizare de neconstitutionalitate a legii care modifica Statutul deputatilor si al senatorilor. In motivarea sesizarii, presedintele atrage atentia ca prevederile articolului I pct. 18 (referitoare la modificarea articolului 24) si ale articolului I pct. 19 (referitoare la introducerea articolului 24) din Legea pentru modificarea si completarea Legii nr. 96/2006 privind Statutul deputatilor si al senatorilor sunt neconstitutionale deoarece contravin dispozitiilor articolului 1 alin. (4), articolului 124 alin. (2) si articolului 126 alin. (1) din Constitutia Romaniei.
In articolul 1 alin. (4) din Constitutie, la care presedintele face referire, se mentioneaza ca ''Statul se organizeaza potrivit principiului separatiei si echilibrului puterilor - legislativa, executiva si judecatoreasca - in cadrul democratiei constitutionale''.
De asemenea, in articolul 124 alin. (2) din Constitutia Romaniei se mentioneaza ca ''Justitia este unica, impartiala si egala pentru toti'', iar articolul 126 alin. (1) prevede ca ''Justitia se realizeaza prin Inalta Curte de Casatie si Justitie si prin celelalte instante judecatoresti stabilite prin lege''.
In cererea de sesizare, Basescu aminteste ca articolul I al legii aflate la promulgare, la pct. 18 prevede ca articolul 24 din Legea nr. 96/2006 privind Statutul deputatilor si al senatorilor va avea urmatorul cuprins: ''(1) Cererea de retinere, arestare sau perchezitie a deputatului ori a senatorului se adreseaza de catre ministrul Justitiei presedintelui Camerei din care deputatul sau senatorul face parte pentru a fi supusa aprobarii plenului Camerei respective, in temeiul articolului 72 din Constitutia Romaniei, republicata.
Cererea trebuie sa contina indicarea cazului prevazut de Codul de procedura penala si motivele concrete si temeinice care justifica luarea masurii preventive sau dispunerea perchezitiei. (2) Presedintele Camerei din care face parte deputatul sau senatorul aduce, de indata, cererea la cunostinta Biroului Permanent, care o trimite Comisiei care are in competenta analizarea situatiilor privind imunitatea pentru a intocmi un raport in termen de cel mult 3 zile. Raportul Comisiei va face referiri punctuale la motivele concrete, legale si temeinice invocate. Raportul Comisiei se aproba prin votul secret al majoritatii membrilor prezenti''.
Seful statului atrage atentia si asupra articolului I al legii respective care la pct. 19 prevede introducerea articolului 24 in Legea nr. 96/2006 privind Statutul deputatilor si al senatorilor, cu urmatorul cuprins: ''(1) Parchetul de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie sesizeaza Camera Deputatilor sau Senatul, dupa caz, pentru a cere inceperea urmaririi penale pentru savarsirea unei fapte penale care are legatura cu exercitarea mandatului unui membru al Guvernului care are si calitatea de deputat sau de senator, in temeiul articolului 109 din Constitutia Romaniei, republicata.
Sesizarea trebuie sa contina motivele concrete, legale si temeinice care justifica inceperea urmaririi penale. (...) (4) Raportul Comisiei va face referiri punctuale la motivele concrete, legale si temeinice invocate; acesta se aproba prin votul secret al majoritatii membrilor prezenti''.
In context, presedintele sustine ca imunitatea parlamentara prevazuta de articolul 72 din Constitutie reprezinta o garantie a exercitarii mandatului si nu un privilegiu al senatorului sau al deputatului ori o cauza de exonerare de raspundere penala.
Potrivit acestuia, imunitatea parlamentara reprezinta regula, iar ridicarea imunitatii parlamentare reprezinta exceptia, iar 'ca orice exceptie ridicarea imunitatii parlamentare trebuie sa fie de stricta interpretare si aplicare'. Seful statului mai atrage atentia asupra faptului ca modul de redactare a noului text al articolului 24 din Legea nr. 96/2006 privind Statutul deputatilor si al senatorilor, articol ce reglementeaza ''procedura in caz de retinere, arestare sau perchezitie'', este de natura sa dea nastere la diferite interpretari, 'cu consecinte asupra independentei puterii judecatoresti'.
Presedintele Basescu motiveaza punctand ca sintagma ''indicarea cazului prevazut de Codul de procedura penala si motivele concrete si temeinice care justifica luarea masurii preventive sau dispunerea perchezitiei'' din cuprinsul alin. (1) al articolului 24 conduce la concluzia ca Senatul sau Camera Deputatilor se poate pronunta asupra calificarii juridice a faptei sau asupra temeiniciei acesteia.
Traian Basescu mai crede ca referirile exprese din continutul legii atacate la ''motivele concrete si temeinice'' extrapoleaza aspectele legate de admisibilitatea, administrarea si chiar aprecierea probelor, atribute exclusive ale magistratului, de la puterea judecatoreasca la reprezentantii puterii legislative.
El subliniaza ca interpretarea prevederilor continute de legea transmisa spre promulgare, in sensul ca Parlamentul, prin Camerele sale, precum si Comisia parlamentara care are in competenta analizarea situatiilor privind imunitatea, examineaza sub aspectul motivelor concrete, legale si temeinice cererea de retinere, arestare sau perchezitie a unui deputat sau senator ori cererea de incepere a urmaririi penale a unui membru al Guvernului care are si calitatea de deputat sau senator, contravin principiului separatiei puterilor in stat. In context, seful statului spune ca 'o asemenea atributie este cu totul straina statutului juridic constitutional, rolului si functiilor celor doua Camere ale Parlamentului si conduce la incalcarea rolului puterii judecatoresti'
Agenţia de ştiri HotNews

Drepturile de autor sunt rezervate proprietarului de domeniu. Responsabilitatea pentru eventualele consecinte juridice generate de copierea, multiplicarea si difuzarea textelor si fotografiilor de pe acest site revine persoanei in cauza.


Horoscop
Bancul zilei: Oferta Oanei Roman
Principalele puncte ale declaraţiei finale a Summitului G8
Alertă alimentară: Fructe congelate cu virusul hepatic A
Dar Popescu ce preţ are?
Ioan Rotundu
În toamnă vreau să facem o reformă reală a aparatului public central
Portavocea ideologică a imperialismului rus ameninţă cu război Chişinăul
Oazu Nantoi: Nu mă ameninţaţi cu război la mine acasă
Cele mai importante amendamente adoptate la revizuirea Constituţiei
Proiectul de revizuire a Constituţiei a fost adoptat de Comisia parlamentară
ce etape are de parcurs proiectul până la referendum
Serviciu gratuit de informaţii juridice, implementat la bibliotecile din judeţ
Alune americane
Botoşani: Pelerinaj la sicriul cu duhovnicul Iustin Pârvu
Jurnalul de Dimineaţă

Blogul lui Rotundu
Arhivă


Ultimele articole de pe blog