Curtea constituţională a respins cu puţin timp în urmă excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 179, pentru modificarea şi completarea Legii 340/2004, privind Instituţia Prefectului. Această excepţie viza în principal situaţia secretarilor generali ai Instituţiei Prefectului, care au devenit conform modificării legii, subprefecţi. În Botoşani este cazul subprefectului Mihai Elvădeanu, care din secretar general a fost ridicat la rangul de subprefect. Decizia în acest sens a Curţii Constituţionale este astfel definitivă şi obligatorie, fiind publicată în Monitorul Oficial pe data de 15 iulie.
Guvernul a considerat de la început că excepţia ridicată este neîntemeiată, având în vedere că adoptarea ordonanţei de urgenţă a fost determinată de necesitatea respectării angajamentelor faţă de Uniunea Europeană pentru realizarea unei reforme reale a administraţiei publice în vederea aderării României la 1 ianuarie 2007. Urgenţa a fost corespunzător justificată prin existenţa interesului public şi a situaţiei extraordinare, a declarat prefectul Cristian Roman. Dispoziţiile legale nu produc efecte cu caracter retroactiv, ci tranzitoriu, asigurându-se accesul la funcţiile de prefect şi subprefect tuturor persoanelor care îndeplinesc condiţiile prevăzute de lege. Primul reprezentant al Guvernului în teritoriu susţine că în această situaţie, Curtea Constituţională a constatat că Guvernul a adoptat ordonanţa de urgenţă contestată, având în vedere necesitatea realizării unei reforme reale în cadrul administraţiei publice, respectarea angajamentelor asumate, corectarea deficienţelor constatate în urma evaluării modului de implementare a Legii 340, precum şi evitarea riscului de a pierde momentul trecerii prefecţilor în categoria înalţilor funcţionari publici stabilit la data de 1 ianuarie 2006. Punctul de vedere al Curţii Constituţionale arată că nu este doar normal, dar şi obligatoriu ca prefecţii şi subprefecţii în funcţie la data intrării în vigoare a ordonanţei să fie menţinuţi în măsura în care îndeplinesc toate condiţiile de atestare pe post, fără ca această măsură să contravină articolelor 16 şi 41 din Constituţie.
Astfel, Curtea constată că nu sunt încălcate nici prevederile constituţionale, precum nici cele ale actelor internaţionale invocate în susţinerea excepţiei, concluzionează primul reprezentant al Guvernului în teritoriu. Potrivit acestei decizii a Curţii din punctul de vedere al prefectului, orice alte demersuri, contestări sau opinii nu sunt altceva decât tentative neîntemeiate şi răuvoitoare, denunţând lipsa de caracter şi de logică a autorilor lor. (Bianca ALBU)